2026-07-28, 21:29
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ja det är ju klart att det finns individuella differenser, men sett på en större population tror jag ända att bla de åtgärder som jag angav ger effekt i en längre levnadsålder.

Själv dog jag tre gånger när jag var drygt 70 år. Jag fick tre hjärtstopp så nu lever jag på "övertid".
Jag var på sjukhus efter en infarkt så att jag befann mig på rätt ställe i världen vid tillfället. Jag har efter denna incident blivit betydligt varsammare angående vad man stoppar i sig i form av livsmedel, kosttillskott och läkemedel, och hur man lever. Inte för att jag var missbrukare eller så men sammantaget var det tydligen inte så bra.
Men du DOG inte....
Citera
2026-07-29, 10:12
Medlem
Medicinsk så uppfyllde jag de flesta kriterierna för att kunna dödförklaras, dock inte ett: att hjärnan skall vara helt och oåterkalleligt nersläckt. Detta hade dock varit fallet om jag inte hade fått akutvård på sjukhuset där jag befann mig. Så nära var det allt! Tack sjukvården.
De fick igång hjärtat alla tre gångerna genom "handpåläggning", tryckte igång hjärtat med kraftiga handtryckningar. Efteråt var mer än halva överkroppen ett enda blåmärke, många brutna revben där.
De kunde visst inte använda en hjärtstartare då det fanns en sinuskurva eller vad det var. Man skall ha en indikation på hjärtflimmer för att använda en elektrisk hjärtstartare, annars får man använda den manuella metoden.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-07-29 kl. 10:34.
Citera
2026-07-29, 18:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Det har pratats om att bromsa eller reversera åldrande sedan åtminstone 1990-talet. Skillnaden nu verkar vara att forskningen börjar lämna rena teorier och gå mot konkreta försök med bland annat stamceller, genterapi, senolytiska läkemedel och epigenetisk omprogrammering.

Det dyker hela tiden upp nya studier där gamla celler eller vävnader sägs ha blivit biologiskt yngre. Samtidigt är det svårt att avgöra vad som är verkliga genombrott och vad som mest är överdrivna rubriker och marknadsföring.

Själv har jag svårt att navigera inom området eftersom det kommer nya påståenden nästan varje vecka.

Är vi faktiskt i början av en utveckling där åldrandet kan bromsas eller delvis reverseras? Vilken teknik tror ni har störst potential, och vad kan realistiskt finnas om 10 eller 20 år?

Källor:

Till att börja med bör man låta sig drabbas av insikten att åldrande inte är en generell eller enhetlig process och som kan "motverkas" varefter den klarläggs. Utan det är en evolutionär faktor i en arts livshistoria, vilken får sin verkan i och med att gener plägar ha många olika effekter och vid olika tid i livet. På så vis kan en effekt av en gen vara fördelaktig tidigt i livet och därmed selekteras för samtidigt som en annan och negativ effekt av samma gen får verkan senare i livet, efter reproduktionen, och som därför inte selekterats bort.

Åldrande blir summan av ett väldigt komplex av sådana negativa genetiska effekter i livets senare del. Ett mer allmänt bromsande av åldrande handlar alltså om att plocka ut enskilda sådana effekter för att försöka att motverka eller uppskjuta dem.

Man kan vidare notera att det mänskliga livsspannet inte tycks ha utökats under den epok då medellivslängden exploderat, utan det som hänt är att allt fler lever allt längre inom det.

På kort sikt är det att leva längre inom spannet vad individen kan hoppas på att göra och de flesta insatser den enskilde företar sig med det syftet har förmodligen försvinnande liten individuell effekt.

Att utöka människans biologiska livsspann i någon väsentlig och allmän grad ligger nog mycket långt bort. Närmare till hands är nog snarare att leva vidare i andra substrat än i det biologiska.
Citera
2026-08-02, 22:50
Medlem
1) Rapamycin. Det skall finnas studier hur det verkar på råttor. Verkar kunna "härma" kalorirestriktion. Förlänger livet på råttor och gör dom friskare.

2) Resveratrol har också i försök på råttor gjort dom friskare. Men det är i mycket höga doser. Resveratrol finns i röda druvor (skalen) finns också i rödvin och druvjuice.
Märkligt nog finns det också i jordnötter.

3) Ren kakao. Jag är dåligt insatt i detta och riktig kakao är mycket BESK.

4) Kaffe. Troligen är det elaginsyrorna som ger hälsoeffekten. Bör forskas mer om hur det hjälper hjärnan och därigenom är livsuppehållande.

Vi kan nog utesluta Resveratrol. Vi kan inte normalt få i oss de mängderna som skulle få avgörande betydelse.
Däremot tror jag på Rapamycin. Krävs naturligtvis mer forskning.
Citera
2026-08-05, 00:41
Medlem
Åldrande reverseras genom celldelning hade organismer kunnat växa sig obegränsat stora så hade de inte åldrats. Åldrandet börjar när organismen slutar växa.

Alla organismer som blir oehört gamla som valar, sköldpaddor, stora träd växer långsamt hela tiden tills dess de blir för stora för att kunna leva.
Citera
2026-08-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Känner folk som både druckit och rökt sedan unga år och de är nu över 90 år gamla och pigga som mörtar. Men även andra som ätit "rätt", plågat sig på gymmet och sedan "kolat vippen" runt 70-årsåldern. Min teori är inte att det är hälsosamt att röka, dricka och lata sig i soffan men det går inte att generalisera och vissa har starkare gener än andra. Men viss, jag håller ändå med dig och det är dumt att "chansa".

Vissa har defenitivt starkare gener än andra dessutom så handlar saker som cancer om tur/otur.

Det finns folk som ser ut som 60 när dom är 40 och det finns sådana som ser ut som 40 när de är 60.
Citera
2026-08-05, 18:40
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vissa har defenitivt starkare gener än andra dessutom så handlar saker som cancer om tur/otur.

Det finns folk som ser ut som 60 när dom är 40 och det finns sådana som ser ut som 40 när de är 60.
Ja naturen är oförutsägbar.
Citera
2026-08-06, 13:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Vila/sömn och rätt mat är lika viktigt o hålla sig skaplig långt upp i årena
Citera
2026-08-08, 17:46
Medlem
https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/manipulating-gene-activity-reverse-aging
https://www.science.org/content/article/two-research-teams-reverse-signs-aging-mice

Citat:
To test the theory in mammals, the team genetically engineered a mouse strain that, when given a particular drug, makes an enzyme that cuts their DNA at 20 sites in the genome, which are then faithfully repaired. Widespread changes in cells’ DNA methylation patterns and gene expression followed, consistent with Sinclair’s theory. The mice ended up with an epigenetic signature more like that of older animals, and their health deteriorated. Within weeks, they lost hair and pigment; within months, they showed multiple signs of frailty and tissue aging.

To see whether the epigenetic degradation was reversible, the researchers injected some of these elderly seeming mice with AAVs carrying OSK genes, which Sinclair’s group recently reported could reverse loss of vision in aging rodents. Analyses of the mice’s muscles, kidneys, and retinas suggest the cocktail reversed some of the epigenetic changes induced by the DNA breaks. The findings point to a way to drive an animal’s age “forwards and backwards at will,” Sinclair says, and support the idea of epigenome-targeting treatments for aging in humans.

Så reverse aging engineering verkar funka hos möss, ser inte varför potentialen inte ska utökas till människor. Men im just a guy
Citera
2026-08-09, 17:49
Medlem
Har följt Sinclair ett par år nu och det verkar som vi innan jul -2026 kommer få svar om den första gen-manipuleringen någonsin botar blindhet (Glaukom), mha yamanaka faktorerna.

Om så är fallet, så ser Sinclair att vi kommer kunna bota allt från alzheimers till rena skador på kroppen med samma typ av DNA-modifiering (switch back). T.ex. nytt hår, föryngring av hjärnan, huden osv.

De ligger tydligen 8 år före i labb jämfört det som kommuniceras ut. Som många av dessa forskare säger: "överlev 10 år till, så kan du få 30-40 extra bra år"

Jag tror att detta blir det största medicinska någonsin.

Sen senaste intervjun finns hos Joe Rogan - tyvärr avbryter Rogen för ofta och vill själv berätta massa skit.
Senast redigerad av retina 2026-08-09 kl. 17:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in