2026-07-29, 09:26
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Woke = Vaken inför sociala orättvisor. En rubrik som högern brukar kalla alla åsikter som lutar något åt vänster. Tex för aborträtt, för Palestina, mot hårdare straff etc etc.

Det är inte nödvändigtvis woke att vara för "Palestina". Att vara woke är i dag innebär främst godhetssignalering, där främst unga personer, ofta tjejer, på något sätt offentligt/sociala medier betonar sin rättrogenhet, men även företag kan signalera woke i sin reklam, typiskt med dåligt resultat för sin kundgrupp.

Angående "Palestina" så kan det ju ibland på ett komiskt sätt sammanfalla med wokehet, exempelvis det lätt surrealistiska "Queers for Palestine".
Citera
2026-07-29, 11:27
Medlem
AlanGarners avatar
Det är inte nödvändigtvis woke att vara pro Palestina, det är sant, om man tex är från Palestina eller från den delen av världen så kan man vara pro Palestina utan att vara woke.

Jag utmanar dig dock att hitta en helsvensk tjej som är pro Palestina utan att vara woke.

Om woke i marknadsföring är bra eller dåligt beror ju helt på vilka kunder företaget har. Nikes försäljning rusade med över 30% tack vare Colin Kaepernick’s ”take a knee”. Nike ägde den kommersiella aspekten av hela den grejen och tjänade våldsamma pengar på det.

Patagonia och Ben & Jerry gjorde samma succé genom att vara ”woke”.

Bud light gick ju på en mina när de försökte vara ”woke”. Inte så konstigt när man ser vem deras kunder är. Knappast höginkomsttagare i New York utan rednecks på amerikanska landsbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Det är inte nödvändigtvis woke att vara för "Palestina". Att vara woke är i dag innebär främst godhetssignalering, där främst unga personer, ofta tjejer, på något sätt offentligt/sociala medier betonar sin rättrogenhet, men även företag kan signalera woke i sin reklam, typiskt med dåligt resultat för sin kundgrupp.

Angående "Palestina" så kan det ju ibland på ett komiskt sätt sammanfalla med wokehet, exempelvis det lätt surrealistiska "Queers for Palestine".
Citera
2026-07-29, 16:03
Medlem
FunAndGamess avatar
Ick, lol, bögord.

Wokebögeri indikerar att man antingen inte kan observera verkligheten och konstatera totala självklarheter eller att man helt enkelt är ond. Så såna vill man helst minimera kontakten med, stollar och elakingar har en tendens att vara påfrestande för humöret.
Citera
2026-07-29, 21:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Vad är en ick?

Avtändande.
T.ex om du fiser och rapar eller bär samma underkläder två dagar i rad.

Tänk om en tjej hade gjort detta?
Ja. Ick!
Citera
2026-07-29, 21:45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Min personliga åsikt är att begreppet i sig låter töntigt, på samma sätt som jag tycker att det bara är töntar som nyttjar begreppet ick. Jag tycker jag att många saker som begreppet tar sikte på är positiva grejer som för oss lagom bort från stenåldern samtidigt som vissa andra delar är mindre ogenomtänkta och juvenila. En sak som är säker är att jag aldrig skulle använda mig av begreppet för att beskriva vad jag tycker.

Helvete vad beta det är att göra en tråd om woke och ick, usch!!

Ickr något som är hämtat från USA.

Euww,....ick!
Citera
2026-07-29, 21:50
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Begreppen "woke" och "ick" är något jag har svårt för, såå 2020 - ...
Okidoki! Du är så trendig! 6-7, 6-7. Men ja, i synnerhet woke, är något som är lite unket genom sitt hyckleri och självpåstådda godhet som är dåligt förklädd ignorans.
Citera
2026-07-29, 22:18
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Avtändande.

Ja. Ick!
Jaha, då förstår jag.
Tack för info.
Citera
2026-07-29, 22:27
Medlem
Citat:
Avtändande.

Ja. Ick!

Jag fiser och rapar dagligen.
Det händer att om jag duschar på kvällen har jag på mig samma röda kalsonger nästa dag.
Är jag ICK då?
Citera
2026-07-29, 22:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Jag fiser och rapar dagligen.
Det händer att om jag duschar på kvällen har jag på mig samma röda kalsonger nästa dag.
Är jag ICK då?

Vad säger tjejerna ?
Dom bestämmer.
Citera
2026-07-30, 08:39
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Jag utmanar dig dock att hitta en helsvensk tjej som är pro Palestina utan att vara woke.

Det finns nog många kvinnor som läser tidningar och upplever att de känner starkt för "Palestina". Menar man dock de svenska tjejer som går runt med en "palestinsk" flagga i någon demonstration är de med största säkerhet kraftigt vänsterlutande.

Citat:
Om woke i marknadsföring är bra eller dåligt beror ju helt på vilka kunder företaget har. Nikes försäljning rusade med över 30% tack vare Colin Kaepernick’s ”take a knee”. Nike ägde den kommersiella aspekten av hela den grejen och tjänade våldsamma pengar på det.

Nu har ju dock Nikes aktie gått ned med 75 % och det finns de som tror att ständiga woke-uppläxningar är en av orsakerna.

Nu är dock trådämnet om det är en så kallad "ick" att vara woke-signalerande i relationssammanhang.

Här tror jag att vi har en de vanliga moderna fällorna. Kvinnor kan mycket väl tro att de vill ha en "woke-man", men då detta sammanfaller så kraftigt med kvinnliga egenskaper kommer de typiskt inte attraheras av en sådan man på grund av bristande polaritet.
Citera
2026-08-09, 14:28
Medlem
Citat:
Jag har hört att det finns vissa saker som kvinnor finner avtändande hos en kille.

Det kan bland annat vara att man fiser, rapar och framstår som aldeles smutsig.

Men då tänkte jag: Woke

Borde inte Woke vara ett ick också? Det riktas oftast till män, men båda dom två könen kan vara få för sig av vara Woke.

Woke är lite av ett löst begrepp, men det handlar mycket om att vara vänster. Färga håret, protestera, neka viss typ av fakta, konsumera lågprisprodukter som framställs i reklam som ekovänliga, acceptans av övervikt, hormonbehandling, vill byta kön, bråkig osv.

Vad tycker ni?
Jag tycker Woke är ett ick och bara beta-män/kvinnor kan vara Woke.

Ja 109%
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in