2026-07-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Priderörelsen har upphört vara en organisation för HLBTQ+ personers rättigheter och är nu ett politiskt vänsterjippo. Fattar inte SL det? Varför sprider SL politisk propaganda under Prideveckan?
SL har uppgiften att sköta kollektivtrafiken och ska vara neutralt.

Stör mig också på det, det har gått alldeles för långt. Kommuner och myndigheter borde inte få pracka på folk regnbågsflaggor och Pride överallt, och framför allt inte trycka ut det i skolan till barnen. Låt folk göra vad de vill privat, men sluta tvinga på andra denna propaganda. Obehagligt att detta sker i demokratier..
Citera
2026-07-27, 22:45
Medlem
det är en väldigt liten del av Sveriges befolkning som är HLBTQ+ och folk är trötta på det. det är väl för fan ingen som bryr sig vem som knullar med vem, men problemet är att det skattepengar över hela sverige som visar flaggan och jag har inga problem med det, men varje år? varför inte göra en flagga för psykisk ohälsa? som betydligt fler kan identifiera sig med. människor tar självmord
Citera
2026-07-27, 23:21
Medlem
colis avatar
Så konstigt!
Även jag såg flera SL-bussar med den svenska flaggan framtill till höger (tror jag) och Pride-flaggan framtill till vänster - samtidigt - idag. Precis som fotot i inlägget från postaren ”Room531” .

Men när man googlar framkommer det att det enligt SL ska vara två Pride-flaggor samtidigt under pride-veckan och att man inte kombinerar den svenska flaggan med pride-flaggan fsamtidigt på bussarna.
Mysko!!?

Från AI -svar:

* Ja, idag kör SL- bussarna med dubbla pride-flaggor. Idag (måndag 27 juli 2026) inleds nämligen Stockholm Pride 2026. De svenska flaggorna är däremot inte uppe samtidigt, utan flaggningen fungerar enligt följande principer:Endast Pride-flaggor under festivalen: Under hela Stockholm Pride (27 juli – 1 augusti 2026) pryds bussarna helt av regnbågsflaggor för att uppmärksamma festivalen.

* Ingen kombination: SL kombinerar normalt inte den svenska flaggan och Pride-flaggan på samma buss. Det är antingen dubbla svenska flaggor (vid allmänna flaggdagar) eller dubbla Pride-flaggor (under Prideveckan)

* Nästa svenska flaggdag: Nästa tillfälle då bussarna istället bär de svenska flaggorna är den 8 augusti (Drottning Silvias namnsdag).

Bilden på bussen med svenska flaggan och Pride flaggan:
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
https://ibb.co/3mfXD4Jd

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Jag bor i Stockholm. Har bott här hela mitt liv. Åkte buss till jobbet varje dag när jag bodde innanför tullarna.
Googlar man finns det ju inte en enda bild på det du påstår medans det finns massvis med vad jag säger.. så förstår inte varför du bråkar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Så fan heller att du gör om du försöker förneka detta. Isåfall kör de olika på olika linjer/områden vilket är jävligt märkligt det med.
Senast redigerad av coli 2026-07-27 kl. 23:42.
Citera
2026-07-28, 01:07
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Priderörelsen har upphört vara en organisation för HLBTQ+ personers rättigheter och är nu ett politiskt vänsterjippo. Fattar inte SL det? Varför sprider SL politisk propaganda under Prideveckan?

De vill visa att de som inte gillar hen-politik inte är välkomna på deras bussar. Ska man böga måste man göra det under deras förbannade Rainbow Flag.

Måste ju vara ett kostsamt ställningstagande med tanke på hur lätt det är att skära sönder säten och liknande utan att bli avslöjad, sålänge man är någorlunda diskret.
Citera
2026-07-28, 01:28
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det finns inte längre något som heter ”fritid”, man representerar den som betalar räkningarna 24/7.

Jo det gör det, de har semester också!
Citera
2026-07-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Så konstigt!
Även jag såg flera SL-bussar med den svenska flaggan framtill till höger (tror jag) och Pride-flaggan framtill till vänster - samtidigt - idag. Precis som fotot i inlägget från postaren ”Room531” .

Men när man googlar framkommer det att det enligt SL ska vara två Pride-flaggor samtidigt under pride-veckan och att man inte kombinerar den svenska flaggan med pride-flaggan fsamtidigt på bussarna.
Mysko!!?

Från AI -svar:

* Ja, idag kör SL- bussarna med dubbla pride-flaggor. Idag (måndag 27 juli 2026) inleds nämligen Stockholm Pride 2026. De svenska flaggorna är däremot inte uppe samtidigt, utan flaggningen fungerar enligt följande principer:Endast Pride-flaggor under festivalen: Under hela Stockholm Pride (27 juli – 1 augusti 2026) pryds bussarna helt av regnbågsflaggor för att uppmärksamma festivalen.

* Ingen kombination: SL kombinerar normalt inte den svenska flaggan och Pride-flaggan på samma buss. Det är antingen dubbla svenska flaggor (vid allmänna flaggdagar) eller dubbla Pride-flaggor (under Prideveckan)

* Nästa svenska flaggdag: Nästa tillfälle då bussarna istället bär de svenska flaggorna är den 8 augusti (Drottning Silvias namnsdag).

Bilden på bussen med svenska flaggan och Pride flaggan:

Tack, jag var rätt ensam om att säga detta i tråden. Blev rätt dålig stämning jag skulle få stryk osv
Citera
2026-07-28, 10:18
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Detta har SL gjort i flera år!

Jag tycker det är fel.

Någon gång har jag mailat SL för att klaga,
de svarade med att vi måste göra detta.
Men utan att hänvisa vrf och vem som
har bestämt det.
Frågade flera gånger,men,de svarade inte.
Citera
2026-07-28, 11:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
"åh nej vad synd det är om stockholmare som fått prideflaggan på SLbussar"

seriöst vem bryr sig

Hade du tyckt likadant om det vore flaggor med hakkors på bussarna?
Citera
2026-07-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jo det gör det, de har semester också!
Om du hade ett jobb och din chef deltog i nazidemonstrationer på sin fritid skulle du alltså inte ha något problem med det? Noterat.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-07-28 kl. 14:46.
Citera
2026-07-28, 14:54
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Om du hade ett jobb och din chef deltog i nazidemonstrationer på sin fritid skulle du alltså inte ha något problem med det? Noterat.

Vad har Pride med det att göra?
Citera
2026-07-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad har Pride med det att göra?
Du är precis så korkad som du framställer dig. Vi pratar om vad folk gör på sin fritid och du hävdar att fritid inte har med ens yrkesutövning att göra. Jag gav dig ett tydligt exempel på hur gränsen mellan fritid och försörjning inte längre existerar och du bajsar ur dig ”öööh vad har det med pride att göra”?

Jag kan förklara saken för dig men jag kan inte förstå saken åt dig, det skulle du behöva göra på egen hand (vilket du uppenbarligen inte klarar av).
Citera
2026-07-28, 15:17
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Du är precis så korkad som du framställer dig. Vi pratar om vad folk gör på sin fritid och du hävdar att fritid inte har med ens yrkesutövning att göra. Jag gav dig ett tydligt exempel på hur gränsen mellan fritid och försörjning inte längre existerar och du bajsar ur dig ”öööh vad har det med pride att göra”?

Jag kan förklara saken för dig men jag kan inte förstå saken åt dig, det skulle du behöva göra på egen hand (vilket du uppenbarligen inte klarar av).

Det är skillnad på en Prideparad och en nazidemonstration förstår du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in