2026-07-26, 20:31
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
It said the bodies of two further ​members of the same group had been located on the mountain at an altitude of 5,350 metres (17,550 feet) ​and would be evacuated when weather conditions ​allowed. The search for the three other bodies is ongoing, ‌the ⁠ministry added, without specifying their nationality.
Mount Elbrus, which rises to 5,642 metres (18,510 feet) just north of the border with Georgia, is infamous for ​sudden changes in ​weather ⁠and climbing conditions.

https://www.reuters.com/world/europe/five-bosnian-climbers-feared-dead-russias-mount-elbrus-2026-07-26/

Europas högsta berg, läst att det är lika tekniskt som kebne men kan bli jobbigt väder.
Finns liftar upp till 3800m

Men vad dör man av egentligen, vädret eller höjdsjuka?
Citera
2026-07-26, 20:46
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.reuters.com/world/europe/five-bosnian-climbers-feared-dead-russias-mount-elbrus-2026-07-26/

Europas högsta berg, läst att det är lika tekniskt som kebne men kan bli jobbigt väder.
Finns liftar upp till 3800m

Men vad dör man av egentligen, vädret eller höjdsjuka?

De verkar ju ha överaskats av dåligt väder. Då kan man tänka sig att de frös ihjäl eller råkade ut för en fallolycka.
Citera
2026-07-26, 20:58
Medlem
Inget för amatörer och knappt heller för de mer erfarna. Bestig mig, men du gör det med livet som insats!
Citera
2026-07-26, 21:38
Medlem
Jag har varit i Himalaya på höjder av 5 416 meter (Thorong La) och 5 545 meter (Kala Patthar). Jag har också varit på Elbrus sluttningar på 3 847 meter (Gara-Bashi). Den stora skillnaden är att Elbrus (5 642 meter) är mycket kallare och har mer snö, även på sommaren, än Himalayapassen. Efter att ha sett hur kallt det är där övergav jag mina planer på att bestiga Elbrus. Det är för farligt och riskabelt.
Även om flera tusen människor bestiger Elbrus varje år är det inget för mig – jag gillar inte kylan, särskilt inte extrem kyla.
Svenskar bör dock inte resa till Ryssland! Detta land kan inte ge tillräcklig komfort åt ömtåliga människor.
Citera
2026-07-26, 21:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Höga berg är alltid farliga och bara på Keb så har 15 personer dött under 2000-talet.
Fjällräddningen har säkerligen att göra att plocka ner ovana klättrare, personer som skadar sig av fall eller andra olyckor plus de som helt enkelt inte är förberedda på dåligt väder och har dålig utrustning.

Jag har själv aldrig ens tänkt tanken att bestiga keb ens och ännu mindre högre berg runt om i europa och världen.
Citera
2026-07-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Höga berg är alltid farliga och bara på Keb så har 15 personer dött under 2000-talet.
Fjällräddningen har säkerligen att göra att plocka ner ovana klättrare, personer som skadar sig av fall eller andra olyckor plus de som helt enkelt inte är förberedda på dåligt väder och har dålig utrustning.

Jag har själv aldrig ens tänkt tanken att bestiga keb ens och ännu mindre högre berg runt om i europa och världen.

Vad är Keb för något?
Citera
2026-07-27, 06:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad är Keb för något?

Kebnekaise, sveriges högsta berg. Orkade inte skriva hela namnet då jag trodde att folk visste detta men ingen fara.
Citera
2026-07-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja men de känner inte till vad "Keb" är för något

Jo, av sammanhanget förstår de flesta vad Keb avser. Känn dig speciell!

Vad vet vi om klättrarna?
Ute efter alla de stora topparna?
Vad hade dom överlevt hittills?
Eller, var Elbrus först på listan?
Citera
2026-08-04, 18:15
Medlem
Jag ”klättrade” upp på Mt. Kinabalu (4.101m då) för många år sedan. Visst kände jag av höjden/syrehalten på vägen upp. Har för mig det tog två dagar. Svårighetsgrad!? Ingen aning.
Senast redigerad av Skivadbanan 2026-08-04 kl. 18:34.
Citera
2026-08-05, 01:03
Medlem
Man har gått ut med att de var bosnier men jag hittade inget om ålder
Citera
2026-08-06, 00:40
Medlem
Här finns mer information om de sju i gruppen.

Citat:
A seven-member independent Bosnian expedition was caught in a sudden storm during its descent from the 5,642-metre summit on July 25, 2026. Five climbers died: Dr. Meliha Čaušević, Alma Okanović, Denis Okanović, Almir Krivdić, and Nermin Talam.

All five were experienced mountaineers from Zenica, Bosnia and Herzegovina, affiliated with the Zenica Mountain Rescue Service (GSS) and the Vedro Mountaineering Society. Dr. Čaušević had prior high-altitude experience, including an ascent of Mount Kinabalu (4,095m) in Malaysia.

https://gripped.com/news/body-of-famed-mountaineer-recovered-from-broad-peak/ 
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in