Låter bra. Jag läste igenom admins svar på Hatten-med-kepsens inlägg och där görs saken om möjligt än mer oklar.
En enkel genomgång av admins svar ger vid handen att det bekräftas att det är förbjudet att "utelämna delar mitt i en mening på ett sådant sätt att den kvarvarande texten får en annan innebörd än originalet
...
så att den information som presenteras för läsaren objektivt sett förvrängts", men att den typen av agerande inta skall "blandas ihop med när man utelämnar vissa ord eller meningar i ett citat, för då är det inte längre ett citat."
Jag hoppas du hängde med där, för det blir nog inte tydligare....
Frågan var alltså om det var tillåtet att ändra i en lagtext för att vilseleda andra. Och svaret som kom är:
Vad sägs om den? Ett riktigt snilledrag. Det är som när parlamentet i det forna DDR löste landets miljöproblem. Parlamentet beslutade helt enkelt att det inte fanns några miljöproblem i DDR. Sådana frågor skulle strida strikt mot partiets order, och eftersom partiet var ofelbart och allsmäktigt var miljöproblem logiskt omöjliga. De existerade inte. Punkt.
Det är snabbt, det är enkelt, det är elegant. Det är genialt. Det är admin. Således är frågan besvarad: enligt reglerna är det förbjudet "att förvränga information med uppsåt att vilseleda", men att utelämna delar av ett citat är tillåtet, eftersom det inte längre är ett citat. Det är tillåtet och förbjudet. På samma gång. Vad skall man säga? Ett eget litet DDR. Die Partie hat immer recht.
Precis som admin.