2026-07-26, 19:31
Medlem
gofigurs avatar
Jag har ett eget exempel

(FB) Mysteriet med inlägg som bara försvinner

Ett av mina inlägg bort flera gånger utan att jag förstod hur försvinnandet hade gått till.
Till slut fick jag en varning av en moderator.
Jag vet fortfarande inte hur det gick till när inläggen togs bort. Om det var en eller flera moderatorer.

Förslaget är att låta automatisera notiser för inlägg som tas bort utan notis.
Skulle kunna komma som notis direkt i tråden eller i privata meddelanden.
Skulle kunna med extra info. Som vilken moderator som tagit bort inlägget.

Är det inte smart?
Bättre FB utan att tid går åt.
Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk.
Citera
2026-07-26, 19:34
Moderator
Maviels avatar
Jag kan se både nackdelar och fördelar med förslaget.
Citera
2026-07-26, 19:36
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag kan se både nackdelar och fördelar med förslaget.
Vad är nackdelen?
Citera
2026-07-26, 19:37
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag har ett eget exempel

Ett av mina inlägg bort flera gånger utan att jag förstod hur försvinnandet hade gått till.
Jag vet fortfarande inte hur det gick till när inläggen togs bort. Om det var en eller flera moderatorer.

Är det inte smart?
Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk.
Moderater kommer motsätta sig detta.
De vill fritt censurera utan någon som helst insyn.
Citera
2026-07-26, 19:39
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Vad är nackdelen?

Att det tar mer tid i anspråk för moderatorerna då det troligen blir mer diskussion kring de raderade inläggen. Det är ju också många inlägg som användarna kanske inte reflekterar över att de plockas bort eller ens saknar men om de får en notis blir det ju annat.

Samtidigt blir det tydligt för användaren och denne kan kanske påverka sitt skrivande på forumet. Det blir ju en annan transparens kring det hela.

Jag är försiktigt ändå positiv till förslaget. Även om det inte ligger i mina händer.

Jag brukar använda mig av automatisk notis när jag raderar för att informera i vissa fall varför jag raderar och då blir ju användarna informerade.
Citera
2026-07-26, 20:12
Avslutad
Citat:
Att det tar mer tid i anspråk för moderatorerna då det troligen blir mer diskussion kring de raderade inläggen. Det är ju också många inlägg som användarna kanske inte reflekterar över att de plockas bort eller ens saknar men om de får en notis blir det ju annat.

Samtidigt blir det tydligt för användaren och denne kan kanske påverka sitt skrivande på forumet. Det blir ju en annan transparens kring det hela.

Jag är försiktigt ändå positiv till förslaget. Även om det inte ligger i mina händer.

Jag brukar använda mig av automatisk notis när jag raderar för att informera i vissa fall varför jag raderar och då blir ju användarna informerade.

Folk som är uppe i varv och redan har lite kort stubin kommer ju explodera, men det är för dåligt med smygraderandet.
Citera
2026-07-26, 21:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Jag är i grunden positiv till att inlägg tas bort utan att det resulterar i varning. Men det skulle vara bra att få en notis om det, då det både sätter en nivå samtidigt som det skulle fungera som en "förvarning" att man är ute på djupt vatten.

För någorlunda seriösa användare tror jag det kan resultera i färre varningar. Och lite mindre trams i trådar.
Citera
2026-07-26, 23:20
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag är i grunden positiv till att inlägg tas bort utan att det resulterar i varning. Men det skulle vara bra att få en notis om det, då det både sätter en nivå samtidigt som det skulle fungera som en "förvarning" att man är ute på djupt vatten.

För någorlunda seriösa användare tror jag det kan resultera i färre varningar. Och lite mindre trams i trådar.

Jag är nog enig. Hade varit intressant att prova.
Citera
2026-07-27, 01:05
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag har ett eget exempel

Är det inte smart?

Automatiserade notiser kan mycket väl diskuteras tycker jag.

Det var en raderingsförklaring som du skulle ha fått, ikryssad ruta och med ifylld motivering. Detta efter att du postat om samma inlägg flera gånger. Dock råkade det gå ut en samtidig varning för 0.03, men jag tog sedan bort varningen.

Som redan har nämnts är det stort antal inlägg som plockas bort varje dag på forumet. Det skulle krävas mycket tid om alla raderingar måste åtföljas av en raderingsförklaring med ifylld motivering.

Ett alternativ är förstås att det skulle kunna gå ut ett PM varje gång som ett inlägg blir raderat utan varning, helt automatiserat och oftast utan motiveringstext.

Det finns som sagt både för- och nackdelar med detta.
Citera
2026-07-27, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Automatiserade notiser kan mycket väl diskuteras tycker jag.

Det var en raderingsförklaring som du skulle ha fått, ikryssad ruta och med ifylld motivering. Detta efter att du postat om samma inlägg flera gånger. Dock råkade det gå ut en samtidig varning för 0.03, men jag tog sedan bort varningen.

Som redan har nämnts är det stort antal inlägg som plockas bort varje dag på forumet. Det skulle krävas mycket tid om alla raderingar måste åtföljas av en raderingsförklaring med ifylld motivering.

Ett alternativ är förstås att det skulle kunna gå ut ett PM varje gång som ett inlägg blir raderat utan varning, helt automatiserat och oftast utan motiveringstext.

Det finns som sagt både för- och nackdelar med detta.
Jag gillar förslaget som TS tar upp.

Det skulle räcka att man fick notis om vilken regel som bröts (exv 0.03) samt inlägget ifråga och vilken tråd det gäller. Det är helt överflödigt att oxå ha en text med motivering
Citera
2026-07-27, 01:42
Medlem
Citat:

Ja, jag minns en gång då jag fick en varning för 0.03. Då hade jag skrivit ett liknande inlägg som ett inlägg jag hade skrivit tidigare. Moderatorn menade att jag förtjänade en varning för att jag borde ha förstått att det är OT eftersom mitt tidigare inlägg hade tagits bort, vilket jag inte ens visste om.
Citera
2026-08-09, 14:01
Medlem
The Crashs avatar
Enda sättet idag att se sina raderade inlägg är om man sparar ner sp-koden i URI löpande i ett index som sedan jämför med find_posts_by_user.php?

Vid träff = Ej raderat
Om index inte hittar match så är det raderat.

För du kommer nämligen åt dina raderade inlägg. Av någon anledning har man valt att inte indexera raderade inlägg, trots att forumet tillåter att man ser sina raderade inlägg om du har en direktlänk till inlägget.

Den som har varning med koppling till ett inlägg kan prova det redan idag. Exempelvis syns (FB) Flickvän hotar att själv välja WT namn till son för mig och antagligen för moderatorer också. Men inte för andra användare.

Så jag ställer mig bakom förslaget med tillägget att man borde kunna klicka in sig på "mina raderade inlägg". Det är bara en databassökning på befintlig kod och lite fix i frontend. Så är det klart. Att få en notis om det skulle göra RF obsolet. För då slipper moderatorerna motivera, och om användaren undrar (i de fall det inte är uppenbart) så kan den höra av sig. För jag tror inte raderingsförklaring används i den utsträckning det borde i och med den overhead som en manuell hantering skapar.

Om inte annat så kan användaren se vilken typ av inlägg som raderas och kanske få möjlighet till att reflektera över hur man väljer att skriva i diverse trådar. Så en notis är en bonus. Men felet ligger i användarens insyn. Fixa användares insyn över raderade inlägg först. Lägg på notis därefter. Fullt rimlig förbättring.
Senast redigerad av The Crash 2026-08-09 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in