2026-08-06, 19:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Han menar animaliskt protein alltså?
Och gissningsvis inte tex smör eller talg, fast dom borde väl vara animalier också (om ordet ens finns).
OnT Äggvita på flaska vara billigt och bra? Vet inte hur mycket proteiner dock. Eller äggulor om hen vill lyxa till det.
Smör och talg, så har smör knappt ett gram mer 100g, talg inget, så vi kan nog lugnt räkna bort det är en sak för TS.

Skulle gissa att äggvita blir bra billigare att köpa som ägg än i flaska, och med tanke man får en äggula också med lite protein.
Citera
2026-08-06, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Du argumenterar för stort. Semantik. Osv.

Klyban hur ofta hör du just ordet animalier.
Visst kan jag lägga ner att man 'ska och inte ska' använda ordet animalier här på FB då jag vet orden på det "protein " man äter t.ex. har namnen Ägg och Oxfilé.
Finns ingen semantik i animalier, det betyder djur från olika grupper, inte grönsaker.(Men sure, kanske en del har lite, men är inga animalier.)
Citera
2026-08-06, 19:37
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Smör och talg, så har smör knappt ett gram mer 100g, talg inget, så vi kan nog lugnt räkna bort det är en sak för TS.

Skulle gissa att äggvita blir bra billigare att köpa som ägg än i flaska, och med tanke man får en äggula också med lite protein.

Ok, då är jag med, tackar.

Ja det är möjligt. Tål inte äggvitan så bra själv, så jag unnar mig rena äggulor istället.
Citera
2026-08-06, 19:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok, då är jag med, tackar.

Ja det är möjligt. Tål inte äggvitan så bra själv, så jag unnar mig rena äggulor istället.
Och jag är inget fan av att äta ägg så mycket.
Men har rätter som jag gör som har ägg.

Tror inte jag ens äter 20 ägg per år, säkert mindre.
Men pasta och bakverk, så finns det såklart.
Men steka, en del, koka, mycket få.
Citera
2026-08-22, 23:30
Medlem
Billiga proteiner vad gäller kött är importerad fläskytterfilé (ca 60 kr/kg), nötlever hittar man ofta som kampanjvara för 35 kr/kg, frysta kycklingklubbor finns för 25 kr/kg. En billig animalisk proteinkälla är Whey-80 proteinpulver. Köpte proteinpulvret från ett nätapotek för 280 kr/kg. Ett kilo innehåller 730 gram protein och det ger ett grampris på 0,38 kronor. Om dagsransonen är 100 gram protein så blir kostnaden 38 spänn. Om man jämför med t ex nötkött som innehåller ca 20 gram proteiner per hekto kött till priset av 15 kr (1 kg=150:-kr) så kostar hundra gram proteiner där 5*15=75 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in