2026-07-26, 14:17
Medlem
I ett Hammarbyforum diskuteras få invandrartjejer i ungdomsakademin.
Vet inte om de här siffrorna gäller tjejer eller inklusive killar. Andel som deltar i sportaktiviteter med Riksidrottsförbundsstöd:
Fittja 11 %. (fattigt om någon inte vet det.)
Ekonomiskt starkare områden 50-55%.

Undrar hur mycket det beror på invandrarbakgrund respektive fattigt område.

Då jag ledde min första klubb i en annan stor sport var andelen invandare i fattiga områden mycket lägre än nu, men andelen aktiva i sådana områden var även mycket lägre då de var "vita"...

Gissar att förebilder spelar stor roll, inte bara bland spelare. Sega föräldrar har oftare sega barn.
Det var segt att få fram ledare på gettoområden, tar sig inte tid fastän de har mycket mer tid än höga chefer. Vi hade t o m två VDar för börsnoterade företag bland våra ungdomsledare...
Citera
2026-07-26, 14:20
Avstängd
Det är inte pga av invandrarbagrund.
Citera
2026-07-26, 14:54
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det är inte pga av invandrarbagrund.

Det beror nog på två saker, skulle jag tro. Dels får tjejerna inte visa sig på fotbollsplanen för att män kan ju bli "galna" av att se dem springa runt med guppande bröst, sen så fattas det mest troligt talang!
Citera
2026-07-26, 15:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det beror nog på båda!
Citera
2026-07-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det beror nog på två saker, skulle jag tro. Dels får tjejerna inte visa sig på fotbollsplanen för att män kan ju bli "galna" av att se dem springa runt med guppande bröst, sen så fattas det mest troligt talang!
Varför skulle det fattas tallang då killar har det??
De har ju samma föräldrar.

Jag hade en tjej från MellanÖstern i min klubb, som var bättre än sin bror (som även han var bra) trots att föräldrarna lyfte brorsan och dämpade henne gällande självförtroende.
Citera
2026-07-28, 20:28
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:

Jag funderar på att starta ett vattenpololag i ett utanförskapsområde. https://www.youtube.com/watch?v=rdqqjiupaKI

Fast issporter som curling och hockey kanske passar unga tjejer där bättre. https://www.youtube.com/watch?v=4G8Cu44hzb8

Sverige kanske kan bli som Frankrike i damhockey. Zimbabwe vann ju OS-guld i landhockey med ett helvitt lag 1980, så Sverige kanske vinner OS-guld i ishockey med ett helsvart lag. Fast visst kan man drömma om vattenpolo och beachvolley.

Äh, vafan, vi bränner bara några ytterligare miljarder på skolan och kriminalvården. Heja Sverige.
Citera
2026-07-28, 20:49
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Jag hade en tjej från MellanÖstern i min klubb, som var bättre än sin bror (som även han var bra) trots att föräldrarna lyfte brorsan och dämpade henne gällande självförtroende.

Fråga föräldrarna då, jag skrev vad jag trodde. Talang kan alla ha, bättre eller sämre!
Citera
2026-07-29, 16:04
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Fråga föräldrarna då, jag skrev vad jag trodde. Talang kan alla ha, bättre eller sämre!
Behövs inte
Då det är stora grupper är det rimligt att tjejer och deras bröder har samma talangnivå,
däremot är din andra orsak att föräldrarna är emot/förbjuder mycket troligt en stor bromskloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in