Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Det verkar vara en dåligt översatt artikel, detta förstår inte TS och inte heller den som har översatt artikeln (AI översättning).
"[i]En biljon är på svenska en miljon miljoner, dvs. en etta följt av tolv nollor.
I amerikansk engelska, och numera oftast även i brittisk engelska, betecknar billion en miljard (tusen miljoner, dvs. en etta följt av nio nollor), medan svenskans användning överensstämmer med europeiskt språkbruk i övrigt.
Jag vet visst att biljon inte är samma sak på engelska och svenska. Artikeln är på svenska och det är artikelskrivarens jobb, inte mitt att översätta rätt.
Jag bryr mig inte vilket, tycker bara att det är kul då folk, som tror för mycket på AI SNART, får mothugg för de behöver dämpas. För drygt ett år sedan sa en av AI-veteranerna att AI bara hade "intelligens" på en 3 - 4 årings nivå, och det ärr inte så smart att lämna viktiga beslut till en 4-åring
Dessutom hämtar ju AI mycket info från internet och det står mycket tok där som INTE blir sant för att AI blivit inbillat att dra den slutsatsen...