2026-07-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Google har avhänt sig risken men betalar "dyrt" för det i form av höga obligationsräntor. Men beslutet att lägga detta i ett dotterbolag är rimligen helt korrekt.

Således inget att bry sig om. Det är bara alarmism från sådana som inte kan något om företagsekonomi.
Inte vet jag, jag har inte sett avtalen, men artikeln nämner GARANTIER moderbolaget har mot dotterföretag.
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
"AI-jättarnas dolda skulder når 1,65 biljoner dollar: Samma grepp som fällde Enron"
Hur mycket är siffran översatta till SEK ?

1650 miljarder eller 165 miljarder. ?
En biljon är 1000 miljarder. Plus ca gånger 10 för dollar till SEK så
16 500 miljarder kronor.
Citera
2026-07-29, 18:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
"AI-jättarnas dolda skulder når 1,65 biljoner dollar: Samma grepp som fällde Enron"
AI-företagen har döljt stora skulder genom att ha mycket av skulderna i separata företag från huvudföretagen som det pratas om
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ekonomi/ai-j%C3%A4ttarnas-dolda-skulder-n%C3%A5r-1-65-biljoner-dollar-samma-grepp-som-f%C3%A4llde-enron/ar-AA28F81E?uxmode=ruby&ctsrc=dgst&ocid=winp2fp&cvid= 74a45dbe373a40ef9f78569e93f2216f&ei=7

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hur mycket är siffran översatta till SEK ?

1650 miljarder eller 165 miljarder. ?

En billion är en miljard på svenska

Det engelska språkets "billion" betyder en miljard på svenska, att översätta det engelska ordet "billion" till "biljon" på svenska är fullständigt vansinnigt fel.

Det verkar vara en dåligt översatt artikel, detta förstår inte TS och inte heller den som har översatt artikeln (AI översättning).

https://frageladan.isof.se/faqs/24516

"En biljon är på svenska en miljon miljoner, dvs. en etta följt av tolv nollor.

I amerikansk engelska, och numera oftast även i brittisk engelska, betecknar billion en miljard (tusen miljoner, dvs. en etta följt av nio nollor), medan svenskans användning överensstämmer med europeiskt språkbruk i övrigt.

Beteckningen biljon är dock inte lika standardiserad som t.ex. miljon och miljard. Därför kan tusen miljarder ibland vara tydligare.
"

https://bulletin.nu/fakta-skillanden-mellan-en-biljon-och-one-billion-en-fraga-om-nollor
Senast redigerad av trottwell 2026-07-29 kl. 18:56.
Citera
2026-07-29, 19:05
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Internet var också här för att stanna men väldigt få företag som var hajpade inom sektorn vid millennieskiftet existerar idag.

Ja, men de som hade något åts ju upp av andra företag som var hajpade vid millennieskiftet, som t.ex Google och Amazon.

Nu lär vi få se samma giganter äta upstarts igen.
Citera
2026-07-29, 19:08
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

En billion är en miljard på svenska

Det engelska språkets "billion" betyder en miljard på svenska, att översätta det engelska ordet "billion" till "biljon" på svenska är fullständigt vansinnigt fel.

Det verkar vara en dåligt översatt artikel, detta förstår inte TS och inte heller den som har översatt artikeln (AI översättning).

(Jag håller med, men...)

Om denna användning av biljon är något du stör dig på så borde du nog noterat det tidigare.

Det handlar inte om en dålig översättning, utan om förvirrat språkbruk som i allt större grad utövas av ungdomar som blandar svenska och engelska termer som om de var synonyma (det är de sällan), att gemene man har svårt för stora tal överhuvudtaget och i slutändan långa och korta skalan för stora tal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5nga_och_korta_skalan_f%C3%B6r_stora_tal
Citera
2026-07-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

"[i]En biljon är på svenska en miljon miljoner, dvs. en etta följt av tolv nollor.

I amerikansk engelska, och numera oftast även i brittisk engelska, betecknar billion en miljard (tusen miljoner, dvs. en etta följt av nio nollor), medan svenskans användning överensstämmer med europeiskt språkbruk i övrigt.
Jag vet visst att biljon inte är samma sak på engelska och svenska. Artikeln är på svenska och det är artikelskrivarens jobb, inte mitt att översätta rätt.
Jag bryr mig inte vilket, tycker bara att det är kul då folk, som tror för mycket på AI SNART, får mothugg för de behöver dämpas. För drygt ett år sedan sa en av AI-veteranerna att AI bara hade "intelligens" på en 3 - 4 årings nivå, och det ärr inte så smart att lämna viktiga beslut till en 4-åring
Dessutom hämtar ju AI mycket info från internet och det står mycket tok där som INTE blir sant för att AI blivit inbillat att dra den slutsatsen...
Citera
2026-07-29, 19:50
Medlem
Citat:
Inte vet jag, jag har inte sett avtalen, men artikeln nämner GARANTIER moderbolaget har mot dotterföretag.
Nej du har missförstått meningen med garantier. Skräpigt formulerat i texten. Meta har inte ställt ut några juridiska/ekonomiska garantier för SPE'n.

Vad det handlar om är att Meta tecknat ett långt hyreskontrakt. Och eftersom Meta ses som investment grade så ser obligationsköparna det som en sänkt risk. Dvs man ser obligationerna från SPE'n som investment grade.

Hade Meta sagt att dom hyr med 3-månader uppsägningstid hade detta vara HY i bästa fall.

Men eftersom Meta har hyreskontraktet så innebär det att Meta betalar räntor och principal till obligationsköparna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in