2026-07-26, 07:26
Medlem
Det är inte lågkonjunktur nu. Vi befinner oss mellan en låg- och högkonjunktur just nu, i en återhämtningfas från 2022-2024 (inflation, höga räntor och svag konsumtion).

Men när den väl kommer så tenderar den här i Sverige vara runt 2 år.
Citera
2026-07-26, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är du så jävla korkad att du tror att det beror på vem som regerar som styr hög/lågkonjunktur????
Det beror ju helt på läget i omvärlden!
Det spelar roll hur korkade politiker ett land röstar fram. Vad man än tycker om det så kan nationell politik vara oerhört destruktiv. Se bara på Tysklands avveckling av sin elptoduktion. Ingen kommer att investera i tyskland oavsett omvärldsläge.

Det är samma här. Hamnar Gröna Khemererna i maktposition i höst så blir samhället mycket brutalare mes mer våld och ekonomisk utslagning.

Politik spelar roll.
Citera
2026-07-26, 07:34
Medlem
Twitterturkens avatar
Om "experterna" säger att konjunkturen kommer bli bättre "nästa år", så betyder det att även nästa år kommer vara ett skitår.
Citera
2026-07-26, 08:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det har varit lågkonjunktur sedan 2008 och kommer att fortsätta tills man avslutar klimatpolitiken. Först när man lägger ner detta dödfödda politiska projekt så kommer företagen att börja våga satsa på tillväxt igen.
Citera
2026-07-26, 08:24
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Det är inte lågkonjunktur nu. Vi befinner oss mellan en låg- och högkonjunktur just nu, i en återhämtningfas från 2022-2024 (inflation, höga räntor och svag konsumtion).

Tänkte väl det.
Citera
2026-07-26, 09:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:

Antar även att Ukraina-Ryssland konflikten håller oss tillbaka. Det vore intressant att se de ekonomiska följderna av covid, klimatanpassningarna och kriget.

Jag tror dock att Sverige ligger bra till i jämförelse med många andra länder eller?
Citera
2026-07-26, 11:40
Medlem
För mig så känns det allt mer orelevant att spåna i vart man befinner sig i konjukturcykeln då den reala tillväxten inte är möjlig längre. Nu kanske du som läser tycker jag är knäpp som skriver något så korkat, förstår det. Det jag menar är att riktig tillväxt där folk i stort, får det bättre och fler får mer köpkraft, den tiden är förbi.

Varför?

Peak oil inträffade för 8 år sedan, vi kanske får en ny produktionstopp, vi har ändå nått produktionsplatån vilket är det enda relevanta. Jaha, olja tänker du, vilket skräp, sånt förstör ju bara miljön ändå.
Visst det är sant, men oljan är den viktisgaste energitillgången vi har som också är själva basen i det mesta som tillverkas på olika sätt. Minskar oljeproduktionen så är det också goodbye med världsekonomin. Det betyder att vi aldrig mer kommer ha real tillväxt. Det är en extremt obekväm sanning som konstigt nog ingen pratar om längre. Med minskad tillgång till energi så krymper den ekonomiska aktiviteten, det är tyvär den verkligheten vi lever till skillnad mot 1900 talets ekonomiska energiboom som våra föräldrar växte upp i.

Jag har många gånger bekymrat mig över den här frågan och frågat mig varför man inte pratar om ämnet längre nuförtiden, kan det bero på att Peak Oilarna hade "fel" och fick på fingrarna 2008? Nej, det tror jag inte.

Jag tror det beror på att frågan nu mera är för mörk att ta i, då man inte längre har något svar på vad man ska göra åt saken. Man kan inte ha ekonomer som sitter på tv och säger att den långsiktiga ekonomiska tillväxten är något som inte är möjligt längre, det skulle kunna få konsekvenser för investeringsklimatet och folks intresse för att tex söka högre utbildningar minskar. Folk kanske tom avstår från att skaffa barn då de tvivlar på barnets förutsättningar i framtiden.
Senast redigerad av akjrvkrv 2026-07-26 kl. 11:45.
Citera
2026-07-26, 12:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Beror helt och hållet på vad skattepengarna används till, om det investeras rätt kan det få fart på konjunkturen. Bäst är dock att staten samlar in pengar i goda tider för att ha pengar att spendera i dåliga tider, givetvis inom rimliga gränser.
Vad skattepengarna används till?

Skänka bort till andra länder, höja politikernas löner och bättre bonusar, meningslösa grejor som kan vara katter i betong som ställs i skogen en hög med pinnar med något annat skräp på dom kan hitta på vad som helst att lägga skattepengar på förutom sjukvård och lägre mat och elpriser så vi kan leva bättre
Citera
2026-07-26, 12:15
Medlem
Biggedys avatar
"The beatings will continue until morale improves"

Ingen vill skaffa barn längre för det är för jävla dyrt med boende, lönerna följer inte inflationen, företag vill inte anställa, ingen vill ta emot lärlingar, AI hotar många yrken, universitetsstudier blir mindre och mindre värda, det är krig i Ukraina, Iran..

Vi sitter i en jävla rävsax, jag kanske är cynisk men jag tror inte saker kommer bli så mycket bättre om det inte sker drastiska förändringar.
Citera
2026-07-26, 12:19
Medlem
Citat:

Var väl mer eller mindre högkonjunktur mellan 2014-2019
Citera
2026-07-26, 12:20
Medlem
Klokhets avatar
Oj oj oj.. det här är ingenting mot vad som komma skall. Sverige och EU är enormt misskötta och vi har en enorm krasch framför oss när "The Everything Bubble" spricker.

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

Sammantaget: Huka er gubbar!!

.
Citera
2026-07-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur länge ska det vara en lågkonjunktur? Läser hela tiden om hur svårt det är för människor (högskoleutbildade) att hitta jobb, det måste vända snart???
Man brukar säga att det är lågkonjunktur när BNP-gapet är negativt.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/hog-eller-lagkonjunktur_1209899.html

Och då skulle den fortsätta till 2028 om vi går efter Konjunkturinstitutets prognos.

Som man kan se är det lågkonjunktur som är det vanliga. Och det blir lite så när det är för mycket vänsterpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in