2026-07-25, 10:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är precis i slutet av Hogwarts Legacy som jag fick gratis och nu hittade jag mitt nästa spel som jag tänkte skulle bli Aska.
Har bara köpt det då det var på rea just nu men ska startas närmaste veckorna.

Spelet är släppt men som vanligt inte helt färdigt av en mindre spelstudio och Valheim som jag gillar var väl samma sak när det kom och de har väl sagts att 1.0 ska släppas under året.

Någon som spelat och kan berätta vad ni tycker om spelet?
Hittade ingen tråd som redan fanns om spelet och har aldrig hört talas om det innan även om det inte är något supernytt, tror de släpptes -24.
Citera
2026-07-25, 10:13
Medlem
Fantens avatar
Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt att skriva ett par rader om vad för typ av spel det är. Man ska inte behövs googla för kunna diskutera en trådstart.
Citera
2026-07-25, 10:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt att skriva ett par rader om vad för typ av spel det är. Man ska inte behövs googla för kunna diskutera en trådstart.

Hade du spelat spelet som frågan var i TS så hade du säkerligen vetat exakt vad det var för spel.
Spelet är ett spel liknande valheim, samla, bygga och försvara sig med vikingatema.
Citera
2026-07-25, 11:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade du spelat spelet som frågan var i TS så hade du säkerligen vetat exakt vad det var för spel.
Spelet är ett spel liknande valheim, samla, bygga och försvara sig med vikingatema.
Förvisso men det hade inte kostat dig något att skriva den sista meningen även i din trådstart.
Citera
2026-07-25, 12:07
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Förvisso men det hade inte kostat dig något att skriva den sista meningen även i din trådstart.

Ja, men varje extra mening kostar lite av den dyrbara tiden.
Citera
2026-07-25, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Sorry, ska bli bättre.

Här kommer en länk till spelet.
https://playaska.com/

Just nu är det 20% rabatt på spelet hos steam om man är sugen på att testa. Kostar 19,90€.
Citera
2026-07-25, 12:26
Medlem
engammalfisks avatar
https://store.steampowered.com/app/1898300/ASKA/
Det ser ut som ett bra spel. den var på min wishlist.
Citera
2026-07-25, 12:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
https://store.steampowered.com/app/1898300/ASKA/
Det ser ut som ett bra spel. den var på min wishlist.

Ja, den fanns på min lista också så därför högg jag det nu när det ändå var på rea.

Känns som en blandning mellan valheim och medival dynasty med lite mer inslag av att man ska försvara sin by.

Jag gillar båda de spelen så detta kändes perfekt.
Citera
2026-07-25, 19:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har börjat lite på spelet och känns som allt går väldigt fort i framstegen.
Har spelat någon timme och redan har jag en gubbe till i byn plus att man börjat bygga lite mer än bara sin sängplats.

Får väl se vad som händer om några timmar, hade väntat mig lite mer pyssel innan man kommit så långt att man kunde bjuda in fler i byn.
Citera
2026-07-26, 21:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har nu spelat kanske åtta timmar och några klagomål finns det, framstegen i spelet går på tok för fort och sitter redan nu med sex invånare i byn som är ett helvete att hålla koll på då alla gnäller över det ena och andra. Dagar och nätter är för korta helt enkelt och för att bygga allt invånarna vill så blir det jävligt stressigt.

Då AI inte är den smartaste så behöver de då och då hjälp att komma framåt och man blir lite som en pappa åt allihopa.
Invånarna klarar mer eller mindre inget själva och tar inte några egna beslut mer än att de gnäller.
Snart har jag vinter i min by och tills dess så behövs det varma hus och gärna kläder också, än så länge springer alla runt i bara överkroppar.

En annan sak som är så där är när det blir mörkt och man jobbar vidare för att ens hinna med något av allt som måste göras så blir bilden ibland helt prickig, kanske är det någon inställning bara som jag inte fått till. Min dator är helt och hållet overkill för spelet.

Spelet är också rätt dåligt optimerat skulle jag säga men kanske kan man inte begära mer med tanke på att det är en mindre studio som gjort spelet.

Kul apel annars och absolut värt pengen än så länge. Ska nog börja om snart och se om man kan göra saker rätt och försöka få allt på rätt plats direkt i byn.

Kul spel men man hinner helt enkelt inte med alla småsaker som behöver fixas hela tiden och samtidigt då hjälpa invånarna.
Citera
2026-07-30, 11:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Spelat och börjat på en ny omgång men har fortfarande en fråga som jag inte hittar svaret på.
När jag tillverkar rep för att mina arbetare ska kunna använda dessa, vart ska jag förvara dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in