2026-07-31, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Yes, den principen är rätt. Stötskydd nära kroppen och ett riktigt nötningsskyddande MC-plagg ovanpå kan ge bra skydd. Men den här är tyvärr inte EN 17092-klassad, så ytterplagget måste vara en certifierad MC-jacka – inte bara något ”slitstarkt”.

Skydden uppges vara nivå 2 vilket är bra, men produktinformationen verkar slarvig eftersom revbensskyddet anges enligt en ryggskyddsstandard. Jag hade bett om EU-försäkran om överensstämmelse och bilder på märkningen innan köp.

Dom har ganska dålig recensioner såg jag. Mestadels på leveranser, men om du säger dom slarvat med produktinformationen så skiter jag nog i den sidan. Fick bara upp dom på en facebook annons och tänkte det va värt att fråga. Självklart med "slitstarkt" så menar jag en certifierad jacka. Jag tänker inte fuska när det kommer till skydd!

Citat:
Ursprungligen postat av Allvis2026
Jag ser jackan som armbågsskydd och axelskydd, som bäst kan jag säga att den inkluderar ett bröstskydd.
Jag skulle sikta på ett ordentligt ryggskydd, inte använda d3O i där.

Här är väl två produkter som ligger närmare det jag avser:
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-bionic-action-v2-skyddsjacka_pid-PM-4949100
Denna är ju ett alternativ till det du visade, fast något rejälare, osäker på hur det om detta ryggskydd går att ersätta.

Och
https://www.xlmoto.se/product/ryggskydd-zandona-hybrid-pro-x8-rod-cm-178-187_pid-PIA-55484
Du ser längden på skyddet jmf det som är infällda?

Nu tog jag bara två snabba exempel, utan att läsa på ordentligt.

Själv ”slarvar” jag ibland med en Knox och ett separat ryggskydd enkom på överkroppen, men aldrig enkom d30 - men åter, det är skydden du bär som är det viktigaste.
Så fort jag ger mig iväg där det antingen är mycket trafik, på grusvägar (eller riktigt små vägar), eller på långturer då är det en bättre skyddsjacka med ordentligt bröstskydd som åker på.

Vill någon åka i enkom ett par mc jeans så får de göra det, bara inte tillsammans eller bakpå mig. Har tagit hand om lite för äckliga skador lite för många gånger, vill fan inte det skall vara någon jag känner vars halva käke är borta och man försöker hålla ihop ansiktet på bara för att det var lite varmt och coolt att åka i öppen hjälm
Uppskattar länkarna! Gillar skarpt det andra skyddet med längre längd nerför ryggen, verkar nice. Jag antar eftersom du sa "inte d3O" att det är det där mjukare, orangea skyddet? Tur att jag frågade er, då. Antog att det skulle vara rejälare skydd längst ryggen. Undrar om det finns någon sådan typ tröja som inkluderar det där längre rygg skyddet?
Citera
2026-07-31, 21:42
Medlem
Här är en skyddsjacka som jag anser vara bra, det är den typen jag kör med själv när jag slarvar lite:
• knox urbane pro skyddsjacka mk3
Dock tycker jag inte om de mjuka ryggskydden som du beskriver det, utan väljer ett fullängds, hårdare ungefär likt det jag länkade förut.

Nu är just Knox dyra, kanske väl dyra, men när det gäller skydd är jag villig att betala för det.
Åter, du betalar dels för det faktiska skyddet, dels för vetskapen att du gjort vad du kunnat för att skydda dig.
Den vetskapen säger vissa är en klen tröst OM något händer och det går åt skogen.
Jag själv sitter hellre där med en axel som inte går att reparera efter en krasch med vetskapen att jag kört efter bästa förmåga, och jag har skyddat mig efter bästa förmåga, istället för att behöva sitta där och tänka ”fan, om jag bara investerat ett par kronor till i skydd hade jag sluppit detta”.

De som vill börja köra hoj och kommer och frågar mig i vänskapskrets och på jobbet får alltid samma svar. Innan du köper hoj, se till att du har en 20-25kkr över efter hojen, du kommer behöva det til utrustning…
Citera
2026-07-31, 21:59
Medlem
Citat:
Här är en skyddsjacka som jag anser vara bra, det är den typen jag kör med själv när jag slarvar lite:
Dock tycker jag inte om de mjuka ryggskydden som du beskriver det, utan väljer ett fullängds, hårdare ungefär likt det jag länkade förut.

Nu är just Knox dyra, kanske väl dyra, men när det gäller skydd är jag villig att betala för det.
Åter, du betalar dels för det faktiska skyddet, dels för vetskapen att du gjort vad du kunnat för att skydda dig.
Den vetskapen säger vissa är en klen tröst OM något händer och det går åt skogen.
Jag själv sitter hellre där med en axel som inte går att reparera efter en krasch med vetskapen att jag kört efter bästa förmåga, och jag har skyddat mig efter bästa förmåga, istället för att behöva sitta där och tänka ”fan, om jag bara investerat ett par kronor till i skydd hade jag sluppit detta”.

De som vill börja köra hoj och kommer och frågar mig i vänskapskrets och på jobbet får alltid samma svar. Innan du köper hoj, se till att du har en 20-25kkr över efter hojen, du kommer behöva det til utrustning…
Den verkar ju ganska lovande faktiskt! Tror du har rätt tankesätt. Visst vill man ha så billigt som möjligt, men sekunden det inkräktar på ens säkerhet så är det nog bäst att tänka om.

En grej som dock förvirrar mig är att så många företag har sina egna system. Den där har sitt "micro lock" grej. Sedan hittade jag till exempel denna grej: https://www.xlmoto.se/product/shot-airlight-mx-skyddande-t-shirt-svart-neongul_pid-PM-4978474

Ganska perfekt tänkte jag. Billig, skyddar rygg och bröst och axlar. Armar kan ju jackan skydda. Men dom skriver ju inte vad det är för skydd i den. För allt jag vet kan det ju vara den billigaste möjliga versionen som fortfarande uppnår CE kraven men som kanske exploderar tre gånger snabbare än säg jackan du skickade. Det är ju så förvirrande. Betyder dyrare priser alltid högre kvalité? Borde man sortera dyrast först enbart, eller hur ska man tänka? Visst, den är säkert bättre än inget, speciellt med en jacka över, men fortfarande.
Citera
2026-08-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Många försäkringar ger 0kr tillbaks om du inte har använt godkänd skyddsutrustning när du kraschade.

Det kan va bra bra att tänka på när man vill köra i badshorts och tofflor när man bara ska ner till stranden en snabbis…

Det brukar vara ett tillval som gör den lite billigare
Har alltid det ikryssat, men vet andra som tycker det är värt att betala lite mer för "friheten" att kunna köra en kortare sträcka med bara hjälm och likväl få ersättning om det skiter sig
Citera
2026-08-02, 14:20
Medlem
Citat:

Det är ett riktigt bra råd, brukar ge samma typ, köp utrustning först, sen se vad för hoj du har råd till. Köp hellre en billig först och byt om 2 år om man vill ha nått finare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in