2026-08-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Vissa bitar faller på plats. Annat blir bara märkligare. MGM 1 (15) bor med sin mor i en brf i Högalid. Mamma är vit och har länge arbetat på Svenska ambassader, placerad bla i Moldavien och Zambia.

Alla tre MGM kommer från medelklass.
Bor i radhus eller brf. Föräldrar med statusjobb eller är egna företagare.

Jag får det inte att gå ihop.
Snorungar som tycker det är coolt att leka gangsters. Kände sådana när jag var yngre, svenskar visserligen, men samma princip.
Sen har de här blivit groomade av kriminella, sådant hände inte på samma sätt när jag var ung.
Citera
2026-08-05, 09:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Vissa bitar faller på plats. Annat blir bara märkligare. MGM 1 (15) bor med sin mor i en brf i Högalid. Mamma är vit och har länge arbetat på Svenska ambassader, placerad bla i Moldavien och Zambia.

Alla tre MGM kommer från medelklass.
Bor i radhus eller brf. Föräldrar med statusjobb eller är egna företagare.

Jag får det inte att gå ihop.

Nej, inte jag heller. Tycker hela fallet verkar väldigt märkligt. Att även sådana unga kan fångas av gangsterromantiken och typ åka på eget bruk eller någon misshandel, det köper jag. På den nivån drabbar det även denna typ av övre medelklassfamiljer idag. Däremot såhär illa känns väldigt förvånande av mer än en anledning. Dels att föräldrarna inte verkat ha någon koll, dels att det är tal om ett så väldigt grovt brott. Var alla verkligen med på, och införstådda med det? Fine att 15-16 åringar har sämre konsekvenstänk, men det känns ändå surrealistiskt. Varför slänga bort sina liv på det här?
Citera
2026-08-06, 20:56
Medlem
Det konstiga är också att två av MGM bor bara några hundra meter från GM och brottsplatsen. Det känns inte som den vanliga rekryteringen av gängens springpojkar. Kan det vara en lokal konflikt? Någon skrev om stulen narkotika?
Citera
2026-08-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nej, inte jag heller. Tycker hela fallet verkar väldigt märkligt. Att även sådana unga kan fångas av gangsterromantiken och typ åka på eget bruk eller någon misshandel, det köper jag. På den nivån drabbar det även denna typ av övre medelklassfamiljer idag. Däremot såhär illa känns väldigt förvånande av mer än en anledning. Dels att föräldrarna inte verkat ha någon koll, dels att det är tal om ett så väldigt grovt brott. Var alla verkligen med på, och införstådda med det? Fine att 15-16 åringar har sämre konsekvenstänk, men det känns ändå surrealistiskt. Varför slänga bort sina liv på det här?

Ja, även om det var en skjutning tror jag att det här handlar om en personlig uppgörelse. Inte nödvändigtvis så att de som inte höll i vapnet var med på noterna. Eller så var de det.
Citera
2026-08-07, 11:04
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, även om det var en skjutning tror jag att det här handlar om en personlig uppgörelse. Inte nödvändigtvis så att de som inte höll i vapnet var med på noterna. Eller så var de det.
Torsdag 14 maj: 15årig pojke misshandlas svårt i Smedshagen (Hässelby). Flera maskerade män trodde han var en spanare. Han bodde ej i området.
Identiteten är fortfarande okänd.

Lördag 16 maj: Rapparen Greekazios spelning i Växsjö bombhotas. Spelningen genomförs. Man i 30års åldern hemmahörande i Sthlm grips.

Länkar; MGM1 och förmodad skytt är 15 år och bor på Söder. Greekazio är nära vän till BO. MGM2 är 16år och bor nära Smedshagen. MGM3 bor även han nära.

Alla närvarande vid misshandeln behöver varken ha varit maskerade eller aktiv deltagit. Att säga att förövare är maskerade är taktiskt om.man inte vill anmäla eller vittna. Tidsram: Det kan ta tid att få fram ett vapen, även ett dåligt sådant. Speciellt om man inte har kriminella kontakter

Är detta bara tillfällighet?
Citera
2026-08-07, 15:05
Medlem
Citat:
Torsdag 14 maj: 15årig pojke misshandlas svårt i Smedshagen (Hässelby). Flera maskerade män trodde han var en spanare. Han bodde ej i området.
Identiteten är fortfarande okänd.

Lördag 16 maj: Rapparen Greekazios spelning i Växsjö bombhotas. Spelningen genomförs. Man i 30års åldern hemmahörande i Sthlm grips.

Länkar; MGM1 och förmodad skytt är 15 år och bor på Söder. Greekazio är nära vän till BO. MGM2 är 16år och bor nära Smedshagen. MGM3 bor även han nära.

Alla närvarande vid misshandeln behöver varken ha varit maskerade eller aktiv deltagit. Att säga att förövare är maskerade är taktiskt om.man inte vill anmäla eller vittna. Tidsram: Det kan ta tid att få fram ett vapen, även ett dåligt sådant. Speciellt om man inte har kriminella kontakter

Är detta bara tillfällighet?
Du är något på spåren låter det som 👍🏼
Citera
2026-08-09, 21:01
Medlem
Nu när ungdomsvård har ersatts av ungdomsfängelse för unga lagöverträdare (sedan 1 juli 2026), vad kan vi förvänta oss för straff för gärningsmännen, förutsatt att de blir dömda för mord?
Citera
2026-08-13, 21:11
Medlem
Stilichios avatar
Under torsdagen den 12/8 häktades en fjärde person: En 17:åring. Övriga 3 MGM omhäktades.
Citera
2026-08-13, 23:21
Medlem
Citat:
Under torsdagen den 12/8 häktades en fjärde person: En 17:åring. Övriga 3 MGM omhäktades.
Nu börjar det låta som ett gängmord, kanske inom den lokala konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in