2026-07-24, 16:36
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är inte mycket för konspirationsteorier, tvärt om (även om ämnet intresserar mig). Men det här kändes olustigt.

Tvivlar inte det minsta på att Ryssland kan ta över stora delar av vår radiokommunikation.

Hade själv en liten radiosändare en gång i tiden, och busade med mamma när hon lyssnade på Ring så spelar vi. Tänker dock att man här inte bara snott frekvensen, utan hela sändningen.

Vet vi om någon annan hört meddelandet? Kan Johan ryska? Kan det vara ett prank?

Blir lätt att luta sig mot konspirationer när sådant händer, vi får se om fler kommande drönarlarm dyker upp igen på P1, mest troligt.

AI säger:
Ryssland (eller ryska statliga aktörer) kan inte "sända" egna meddelanden i Sveriges Radios (SR) sändningar.
Det finns ingen funktion eller avtal som tillåter främmande makter att diktera eller lägga ut egna meddelanden i SR:s kanaler.
Citera
2026-07-24, 16:39
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Ryssland har full kontroll av SR och vill spöka lite.
Att det stod "Larmmeddelande" är bevis nog.

Egentligen bara bra att det hände, en ögonöppnare.
Helt klart. Nu måste vi gömma oss i källaren för nu står Putin i farstun...
Citera
2026-07-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Staten försöker skrämma upp den hjärntvättade cp-svensken

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det som spelas upp på radio spelar upp med meningen det letar sig inte in slumpmässiga meddelanden i radiosändningar.
Och det är alltså staten som sänt ut meddelandet?
Citera
2026-07-24, 16:42
Medlem
Citat:
AI säger:
Ryssland (eller ryska statliga aktörer) kan inte "sända" egna meddelanden i Sveriges Radios (SR) sändningar.
Det finns ingen funktion eller avtal som tillåter främmande makter att diktera eller lägga ut egna meddelanden i SR:s kanaler.
Visst finns det "funktion" för att kunna sända. Jag har ju själv gjort det. Sedan kanske det här handlade om DAB, då är det troligen mer komplicerat, men knappast ogörligt.

Kanske endast DAB kan sända ut meddelanden som gjordes här?

---

Även Aftonbladet rapporterar, ungefär samma innehåll, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6q5q13/johan-horde-rysk-dronarvarning-i-p1
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 16:45.
Citera
2026-07-24, 16:53
Medlem
doncroces avatar
Så Putin lever i varenda svensk bil och radioapparat, jag som trodde det räckte att Putin levde hyresfritt i huvudet hos dom flesta, men tydligen inte.
Senast redigerad av doncroce 2026-07-24 kl. 16:57.
Citera
2026-07-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst finns det "funktion" för att kunna sända. Jag har ju själv gjort det. Sedan kanske det här handlade om DAB, då är det troligen mer komplicerat, men knappast ogörligt.

Kanske endast DAB kan sända ut meddelanden som gjordes här?

---

Även Aftonbladet rapporterar, ungefär samma innehåll, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6q5q13/johan-horde-rysk-dronarvarning-i-p1

DAB är väl helt och hållet dött - det var en radiogren som aldrig utvecklades helt och hållet. Nästan samtliga EU länder har avskaffat DAB - men det hindrar ju inte att det finns DAB mottagare i gammal bil.

Gamla DAB radio i bilar kan säkert uppta ryska obfuskerade signaler.
Citera
2026-07-24, 17:03
Medlem
Citat:
Plötsligt bröts nyhetssändningen av
ett varningsmeddelande – på ryska.
Meddelandet varade några sekunder
och sedan fortsatte nyhetssändningen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/johan-horde-rysk-dronarvarning-i-p1/

"troposfärisk överutbredning”, ett naturfenomen"

Vad tror vi om ryska drönarvarningen på P1?
Menar de "skipping"?
Citera
2026-07-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
DAB är väl helt och hållet dött...
Det verkar så. Kollade lite, och tydligen sänds begränsat med DAB+ i storstäderna.

Nu är ju jag en boomer, så jag förstår mig inte på modern teknik, men kan man alltså få upp info på en display av det som sänds som analog radio?
Citera
2026-07-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Menar de "skipping"?
Det är studs mot jonosfären, jag tolkar det Terracom sa som att det här troligen studsat mot olika luftlager betydligt längre ner.
Citera
2026-07-24, 17:16
Medlem
Hörde för ett tag sedan två sändningar samtidigt , detta var i Mellansverige , lyssnade på typ mix megapol samtidigt som någon slags sändning med utländsk röst trängde igenom
Citera
2026-07-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Menar de "skipping"?
Brukar vara jonosfären man använder för att studsa signal runt jorden, skipping.

Här har signalen studsat i den lägre liggande troposfären, vilket är fullt möjligt om vädret är i perfekt läge - tex mörka regnmoln som ligger i olika temperatur skikt.
Citera
2026-07-24, 17:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Samtidigt i en rysk bunker: "Vad är mest skrämmande, ukrainska drönarna här ovanför eller plötsligt svenska Dagens Dikt?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in