2026-07-23, 23:18
Medlem
Verkar vara Intressant bok.

Någon som läst den eller tänker läsa den?

Tankar kring den?

https://www.expressen.se/kultur/ai-ar-var-tids--atombomb/

Citat:
Vad man än tycker om utvecklingen så pågår den i ett rasande tempo. En ny bok beskriver kapprustningen, de olika tekniska lösningarna och deras potential, och resonerar om vad det betyder för mänskligheten. Sebastian Mallabys ”The infinity machine” är en biografi över Demis Hassabis, grundaren av DeepMind, och hans livsprojekt att konstruera artificiell generell intelligens (AGI), samt hur han längs vägen kickstartade AI-racet och fick Nobelpriset i kemi.
Citera
2026-07-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Verkar vara Intressant bok.

Någon som läst den eller tänker läsa den?

Tankar kring den?

https://www.expressen.se/kultur/ai-ar-var-tids--atombomb/

Nej, det verkar inte vara en intressant bok. Skitbok. Och slöseri med tid. Det är ytterligare en i raden av falska domedagsfilosofer, som bara utnyttjar det faktum att dåliga nyheter säljer bättre än goda. Ytterligare en som blåser upp AI:s "eeennnooorma" potential. Så fort någon säger AI-race eller kapplöpning är det ridå. Ridå ner.
Yoshua Bengio är en annan patetisk AI-filosof som bjuds in till alla tv-soffor för att "varna för AI", men det är också fake doomsday, ett marknadsföreringstricks. Han tjänar på den falska alarmismen, utan hans föregivna AI-expertis skulle han vara en nolla.
En av få äkta kritiker till generativ AI är Eric Sadin, en fransman som vägrar att ens diskutera AI med motståndarna eftersom han inte delar deras referenser.
Citera
2026-07-24, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Nej, det verkar inte vara en intressant bok. Skitbok. Och slöseri med tid. Det är ytterligare en i raden av falska domedagsfilosofer, som bara utnyttjar det faktum att dåliga nyheter säljer bättre än goda. Ytterligare en som blåser upp AI:s "eeennnooorma" potential. Så fort någon säger AI-race eller kapplöpning är det ridå. Ridå ner.
Yoshua Bengio är en annan patetisk AI-filosof som bjuds in till alla tv-soffor för att "varna för AI", men det är också fake doomsday, ett marknadsföreringstricks. Han tjänar på den falska alarmismen, utan hans föregivna AI-expertis skulle han vara en nolla.
En av få äkta kritiker till generativ AI är Eric Sadin, en fransman som vägrar att ens diskutera AI med motståndarna eftersom han inte delar deras referenser.

Du borde läsa recensionen innan du uttalar dig.
Det är inte bara nattsvart.

Citat:
En ny bok beskriver kapprustningen, de olika tekniska lösningarna och deras potential, och resonerar om vad det betyder för mänskligheten.
Citera
2026-07-24, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du borde läsa recensionen innan du uttalar dig.
Det är inte bara nattsvart.

Det är precis det jag gjort, och recensenten lyckas inte skriva en enda intressant mening som inte körts till leda på MSN. Hela recensionen är lika intressant som AI-slop, recensenten frågar sin AI (ridå) och är uppenbarligen själv en stjärnögd AI-beundrare som är lite klädsamt skeptiskt. Som om allt detta vore särskilt nytt anno 2026. Känns väldigt 2023 detta, men det är väl någon värdelös inhoppare i semestertider.
Citera
2026-07-24, 13:29
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
. Han tjänar på den falska alarmismen, utan hans föregivna AI-expertis skulle han vara en nolla.

Lite som du är en nolla?

Bara det att han som skrivit boken är precis motsatsen, han är en 10:a, och du är nollan. Eller hur.

Citat:
Bengio anses tillsammans med Geoffrey Hinton och Yann LeCun vara pionjär inom djupinlärning.[21] Han vann tillsammans med Hinton och LeCun Turingpriset 2018.[22]
Citera
2026-07-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Lite som du är en nolla?

Bara det att han som skrivit boken är precis motsatsen, han är en 10:a, och du är nollan. Eller hur.

Varför tror jag du tog upp Yoshua Bengio? Just för att han ANSES vara en av AI:s största. Du behöver inte presenterar Yoshua Bengio för mig, jag vet mycket väl vem han han är, ärthjärna! Och jag ANSER INTE att han har något intressant att komma med. Det är viktigt för er AI-troll att vara sist på bollen, inte sant? Och anfall är alltid bästa försvar, är det er arbetsbeskrivning?
Citera
2026-07-25, 19:33
Medlem
526s avatar
En till AI doom tråd.
Är det samma klientel som är antivaxxers, klimatevangelister, ufologer - som är emot AI?
Citera
2026-07-25, 19:45
Medlem
Exakt detta lyckades Open AI googel osv. göra, folk sitter och bråkar med varandra om Open AIs produkter är " medvetana" - med så jävla massa LLM- svar så folk håller med varandra fram och tillbaka utan att begripa det.

Ni har rätt det är farligt för unga samt folk i allmänt med LLM( spegelneuroner som vi har i bårat kära hkärnkontor som nappar direkt på en välformullerad text )
Våran första vetenskapliga simulering( när vi började få ett språk och kunde sätta ord på ting för att beskriva MÄNNISKANS VERKLIGHET.
Detta använder techbolagen mot oss.

Det är inte pinsamt, de är pr-proffs.
Citera
2026-07-25, 19:52
Medlem
Helt klart är språkmodellerna omvälvande. För några år sedan var jag bättre en språkmodellerna på allt. Sedan fick jag medge att det fanns visa specifika områden som språkmodellerna var bättre än mig på. Nu finns det vissa specifika områden som jag fortfarande tycker jag har övertaget i... Men glappet minskar vecka för vecka.

Industrialismen innebar maskiner bättre på fysiska arbetsuppgifter än människor. Den nya AI:n innebär maskiner bättre på att resonera än människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in