2026-07-23, 22:49
Medlem
Kollade senaste resultaten och jag instämmer med dig att Garbell ändå är den nästa bästa kastaren (efter P. Kamga) formmässigt. Det lutar åt att Garbell och Hallerth eller Ahlberg kommer att få klartecken efter SM om inget oväntat skulle inträffa.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mina tankar om dessa två grenar.

Slägga: Kamga klar (iom att hon klarat kvalgränsen). Garbell är den av de övriga som varit närmast kvalgränsen (1cm ifrån) och har flest tävlingar över 70 meter (tre har jag för mig) så jag håller henne som klar tvåa. Tredjeplatsen borde stå mellan Hallerth och Ahlberg. Löfman har kastat för dåligt i år och Borrman för ojämn.

Diskus: Kmaga och Lindfors klara. Sista platsen skulle jag ge till Eriksson. Upplever henne som stabilast av övriga tjejer.
Senast redigerad av Ljas 2026-07-23 kl. 23:39.
Citera
2026-07-24, 00:21
Medlem
Löfman har kastat in handduken efter att ha tävlat halva sommaren med en skada på nyckelbenet (varför ens fortsätta om hon hade ont?). Förklarar varför resultaten bara blev sämre och sämre.

På MAI:s lista över aktiva saknas även Nikki Anderberg och Filippa Sivnert. Damernas 100 meter känns inte så hett med många strykningar och en överlägsen finska i toppslag. Henriksson med sin krånglande hälsena tror jag inte kommer överraska positivt. Jamilia Bernhardsson tänker bara springa 200 meter.

Ursäkta mitt negativa fokus, men bättre att stöka av det tråkiga innan tävlingarna väl drar igång.
Citera
2026-07-24, 07:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Löfman har kastat in handduken efter att ha tävlat halva sommaren med en skada på nyckelbenet (varför ens fortsätta om hon hade ont?). Förklarar varför resultaten bara blev sämre och sämre.

På MAI:s lista över aktiva saknas även Nikki Anderberg och Filippa Sivnert. Damernas 100 meter känns inte så hett med många strykningar och en överlägsen finska i toppslag. Henriksson med sin krånglande hälsena tror jag inte kommer överraska positivt. Jamilia Bernhardsson tänker bara springa 200 meter.

Ursäkta mitt negativa fokus, men bättre att stöka av det tråkiga innan tävlingarna väl drar igång.
Det var inte bra och märkligt med Löfman även om hon kanske ville chansa.

Svensk damsprint har verkligen ett svagt år i år.
Citera
2026-07-24, 11:56
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Kommer Almgren att kötta på idag och slå till med sub 28 iaf eller kommer att köra som förra året..? Hade varit kul med en uppvisning men har en känsla av att han kör safe och sparar kroppen.
Citera
2026-07-24, 12:05
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Kommer Almgren att kötta på idag och slå till med sub 28 iaf eller kommer att köra som förra året..? Hade varit kul med en uppvisning men har en känsla av att han kör safe och sparar kroppen.
Hoppas att han tar det lugnt skulle vara häftigt med ett EM Guld.
Citera
2026-07-24, 12:12
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Hoppas att han tar det lugnt skulle vara häftigt med ett EM Guld.
Ja han är väl rätt stor favorit till ett EM-guld om han har en bra dag, men med Almgren vet man aldrig...
Citera
2026-07-24, 12:44
Medlem
Thobias Montler är i form, slog till med årsbästa på 7.96m (+0.5) direkt i kvalet. Hans främsta utmanare till guldet i form av Samuel Ekelund, Joakim Hellbratt och Niklas Wall klarade också kvalgränsen direkt i den första omgången och är vidare till final.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-07-24 kl. 12:59.
Citera
2026-07-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Thobias Montler är i form. Han slog till med årsbästa på 7.96m (+0.5) direkt i kvalet. Hans främsta utmanare till guldet i form av Samuel Ekelund, Joakim Hellbratt och Niklas Wall klarade också kvalgränsen direkt i den första omgången och är vidare till final.

Ekelund och Wall har verkligen hittat en ny nivå.

Kul att se Victor Törnström tillbaka.
Citera
2026-07-24, 13:10
Medlem
Var det inte PB på Leo Göransson eller åtminstone väldigt nära. Svag start på tiokampen för Uhlin.
Senast redigerad av sashilita 2026-07-24 kl. 13:12.
Citera
2026-07-24, 13:12
Medlem
Någon som vet var man hittar kvalgränserna?
Samt hur många som går til final. 10 eller 12?
Citera
2026-07-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Någon som vet var man hittar kvalgränserna?
Samt hur många som går til final. 10 eller 12?

Tio till final, kvalgränser i PM: https://www.friidrott.se/media/crxpnm1a/pm-friidrotts-sm-2026-v3.pdf
Citera
2026-07-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Tio till final, kvalgränser i PM: https://www.friidrott.se/media/crxpnm1a/pm-friidrotts-sm-2026-v3.pdf
Tack!
Fel i easyrecord som tog med 16 till final.
Senast redigerad av Nossenos 2026-07-24 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in