2026-07-22, 13:34
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tycker du om området så är det ju också en investering att "äga" sin bostad och 700 kr mer än för en hyresrätt är ju inte mycket!

Ah håller med.
2026-07-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vad spelar det för roll?
Tyckte bara att det var konstigt att man vill måla om ett rum i en helt ny bostadsrätt. Ofta kan man välja tapeter eller liknande i en sådan lägenhet.

Men kanske att bostaden redan är färdig och inte har gått att sälja hittills?
2026-07-22, 13:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tyckte bara att det var konstigt att man vill måla om ett rum i en helt ny bostadsrätt. Ofta kan man välja tapeter eller liknande i en sådan lägenhet.

Men kanske att bostaden redan är färdig och inte har gått att sälja hittills?

Som sagt det är ett nybygge och man kan flytta in till hösten nästa år. Jag kommer tapetsera så att dottern får rosa enhörningar eller vad hon vill ha till sitt rum.
2026-07-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Korta svaret. Är räntan på lånet högre än din förväntade avkastning på börsen?

Glöm inte att räntan på lånet är avdragsgill.

Med den logiken kan det vara vettigt att räkna med en värdeökning på bostaden också. Eller, ja... Det är vettigt att räkna med överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Instämmer till fullo gamle vän. Även om jag skulle använt ordet märkligt istället för konstigt.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-22 kl. 14:17.
2026-07-22, 14:32
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Bostaden som värdeökning på sikt.

Planerar du att bo där i 15-20 år så är det OK, får du för dig att sälja efter de första 5 åren så kan du kanske t.o.m. göra en förlustaffär.
2026-07-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Med den logiken kan det vara vettigt att räkna med en värdeökning på bostaden också. Eller, ja... Det är vettigt att räkna med överhuvudtaget.

Instämmer till fullo gamle vän. Även om jag skulle använt ordet märkligt istället för konstigt.

Så kan det vara, beror på marknaden både regionalt och lokalt för området TS söker i. Dock är det förenat med viss risk att köpa nybyggt idag.

Där jag bor kan man inte längre förvänta sig en värdeökning då det har byggts fler lägenheter än vad som efterfrågas.
2026-07-22, 14:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det byggs ut ett helt nytt kvarter kring Ericssons gamla lokaler. Ser fint ut med fin innergård. Svårt o se det som ett ghetto.
Kista har ju tidigare varit den enda delen av Järvafältet som inte varit fullständigt ghettofierad, men nu när Ericsson och många andra lämnar lär det inte förbli Sveriges Silicon valley, utan bli mer likt Tensta, Rinkeby eller Husby. Kista Centrum var ju tidigare ok dagtid, men nu ser det ut mer som Bagdhad dag som natt. Inget ställe jag skulle satsa på för framtiden.
2026-07-22, 14:41
Medlem
kyrkstockens avatar
När det gäller bostäder har man ju inte alltid ett val. I synnerhet inte när det går undan.

Jag skulle nog ha kvar en slant om det fanns utrymme till det och jag klarar bostadskostnaden. Du kan ju ända dig efter något år.

Du är ändå ganska aktiv i ekonomiforumet.
2026-07-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Så kan det vara, beror på marknaden både regionalt och lokalt för området TS söker i. Dock är det förenat med viss risk att köpa nybyggt idag.

Där jag bor kan man inte längre förvänta sig en värdeökning då det har byggts fler lägenheter än vad som efterfrågas.

Jo, det där med nybygge är det lite varning på. Samtidigt känns ju inte 3 miljoner direkt överprisat för en trea. Har dock dålig koll och det ser väl inte riktigt lika illa ut som det gjorde för bara en sisådär 10år sedan. Sen ligger ju lägenheten i Sthlm så efterfrågan lär det ju finnas många sekel framöver.

Sen kan väl jag tycka att man kanske inte ska spekulera allt för mycket på om man kommer tjäna på sitt boende utöver lägre månadskostnader.
2026-07-22, 14:56
Medlem
Citat:
Funderar på att köpa en bostadsrätt ( liten trea) i det nybyggda området i Kista till nästa år.

Detta för att jag ska separera och vill komma ifrån hyresrätter. Jag undrar om det är en ok affär på sikt eller när jag låta pengarna ligga kvar på börsen och försöka bo kvar i en hyresrätt?

Känslan blir väl att om jag köper så köper jag in mig i ett litet bättre område i Kista men får i mångt och mycket börja om på börsen igen. Jag tycker ändå det känns rätt eftersom jag vill kunna måla om min dotters rum.osv.

Hur hade ni funderat kring detta?

Detta beror ju HELT på hur mycket lån du behöver ta, vad din insats är, vad avgifter är samt vad din hyra är idag.

Vore även toppen att veta hur mycket du har i lön och andra fasta kostnader idag.

Ingen kan ge dig ett vettigt svar på detta utan den informationen

Edit; ser att du svarat på några av frågorna.

Tror att det området kommer vara bättre än andra delar av kista. Men det blir svårt att spekulera i värdeökningen.

Behöver veta mer om hur mycket du behöver låna
Senast redigerad av Lostinflashback 2026-07-22 kl. 15:00.
2026-07-22, 15:06
Medlem
Köp absolut inget nybygge.
2026-07-22, 15:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Funderar på att köpa en bostadsrätt ( liten trea) i det nybyggda området i Kista till nästa år.

Detta för att jag ska separera och vill komma ifrån hyresrätter. Jag undrar om det är en ok affär på sikt eller när jag låta pengarna ligga kvar på börsen och försöka bo kvar i en hyresrätt?

Känslan blir väl att om jag köper så köper jag in mig i ett litet bättre område i Kista men får i mångt och mycket börja om på börsen igen. Jag tycker ändå det känns rätt eftersom jag vill kunna måla om min dotters rum.osv.

Hur hade ni funderat kring detta?
Jag tycker att det hänger ihop med hur din totala risk ser ut. Om du t.ex. har medelhög risk i indexfonder och du vill ligga kvar där är det rationellt att låna pengar då avkastningen typiskt ligger på det dubbla jämfört med räntan på lånet. Om du vill sänka risken kan det vara rationellt att betala bostaden cash. Eller betala 51% cash och låna 49%, då får du bättre villkor än med ett större bolån. Det hänger också ihop lite med din ålder. Den som närmar sig pension bör nog ofta sänka sin risk. Om du är yngre kan det vara värt att investera mer i ISK och låta åren och ränta-på-ränta göra sitt.

Jag räknar inte med värdestegringen på bostaden då du inte köper den som investering. Om du har en ordnad ekonomi och väljer att köpa BR är väl inte tanken att du senare ska sälja den och skaffa hyresrätt. Det som typiskt händer är att när du blir gammal kan du bo bättre än de flesta pensionärer. Om du tänker så långt som fram till ditt arv är det ju trevligt för dina ev barn att få ärva lägenhet eller hus. På 50 års sikt har ju det visat sig vara en riktigt bra investering. På kortare sikt kan det gå åt andra hållet.

Att casha en betydande del av en BR är ju också en bra försäkring mot plötsligt förhöjda räntor. Då blir den effekten mildare för dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in