2026-07-22, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Weather
Eftersom att ett suveränt företag Swedbank tillverkat idén, bankid så kommer det formodligen att finnas kvar i framtiden.

Bankid är ju gratis, men borde det fortsätta vara gratis i framtiden? Och hur pass bra kommer det att utvecklas, teknologin osv, av swedbank.

Borde Sweden dessutom få pengar av Svenska staten för bankid, eller är det bara så det skall vara.

Bankid hade kunnat generera swedbank miljarder mer, men den är ju helt gratis just nu, regeringen borde bistå med pengar åt swedbank anser jag, så att bankid utvecklas i framtiden inom Sverige.

Vilka brister har ni märkt med bankid? Utöver att det är helt gratis.
Varför ska jag tvingas betala för något som jag är tvingad att använda för att ens kunna göra saker online?
Citera
2026-07-22, 12:11
Medlem
Någon här som vet vad företagen som låter kunder logga in med Bank-ID får betala/inloggning?

Tänker att det vissa dagar bara för mig kan bli kanske uppåt 30 inloggningar.
Citera
2026-07-22, 12:17
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon här som vet vad företagen som låter kunder logga in med Bank-ID får betala/inloggning?

Tänker att det vissa dagar bara för mig kan bli kanske uppåt 30 inloggningar.

Enligt information så kostar det mellan 10 och 30 öre per gång.
Citera
2026-07-22, 12:21
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Säkerheten bör höjas på BankID, i synnerhet Mobilt BankID och självklart ska det vara GRATIS! Sedan är ju en annan fråga om det ska vara bankerna som driver verksamheten som fortsättningsvis ska göra det Eller om "staten" ska ta över ansvaret? Enl mig ska självklart bankerna stå för alla bedrägerier. Det är ju inte svenska folket som tvingat fram BankID eller tvingat bankerna att stänga igen. Det går ju för helvete inte ens att hyra ett bankfack längre idag.
Citera
2026-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleHaze-Ganjabreeder
Säkerheten bör höjas på BankID, i synnerhet Mobilt BankID och självklart ska det vara GRATIS! Sedan är ju en annan fråga om det ska vara bankerna som driver verksamheten som fortsättningsvis ska göra det Eller om "staten" ska ta över ansvaret?
Vi kommer ju ha ett "Sverige-id" från 1 december i år. Som man dock kommer att få betala för.

För övrigt är Bank-id inte gratis, du som kund betalar indirekt, ungefär som att du indirekt betalar för att handla på Ica.
Citera
2026-07-22, 12:39
Avslutad
Citat:
Vi kommer ju ha ett "Sverige-id" från 1 december i år. Som man dock kommer att få betala för.

För övrigt är Bank-id inte gratis, du som kund betalar indirekt, ungefär som att du indirekt betalar för att handla på Ica.

Vad händer då med bankid?
Citera
2026-07-22, 12:43
Medlem
Citat:
Vad händer då med bankid?
Det kommer säkert att vara kvar. Alla vill nog inte betala för att få ett "Sverige-id".

Vad jag förstår krävs ett Nationellt id för att få ett sådant, och det kostar, har för mig en femhundring och gäller fem år. Sedan möjligt att själva Sverige-id:t kommer att kosta extra.
Citera
2026-07-22, 12:46
Avslutad
Citat:
Det kommer säkert att vara kvar. Alla vill nog inte betala för att få ett "Sverige-id".

Vad jag förstår krävs ett Nationellt id för att få ett sådant, och det kostar, har för mig en femhundring och gäller fem år. Sedan möjligt att själva Sverige-id:t kommer att kosta extra.

Perfekt, bra att det stannar kvar, så att Swedbank och bankerna kan ha kvar sin version. Variation är bra dock och konkurrens.
Citera
2026-07-22, 12:49
Medlem
NyaHenriksss avatar
Bank-id sjunger på sista versen.
Snart är digitalt id igång och då blir det staten som står bakom.
Man kommer givetvis kunna legitimera sig på banken med det.
Citera
2026-07-22, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Bank-id sjunger på sista versen.
Snart är digitalt id igång och då blir det staten som står bakom.
Man kommer givetvis kunna legitimera sig på banken med det.

Se ovan:

Citat:

Citera
2026-07-22, 12:55
Medlem
Citat:
Se ovan:
Jag tror inte Bank-id kommer att försvinna, just av den anledningen att det i dag är "gratis".

Men det kan såklart ändras.
Citera
2026-07-22, 13:04
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det socialdemokratiskt styrda Swedbank är Sveriges sämsta bank

Varför tror ni swerjevänner att allt är en socialdemokratisk konspiration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in