2026-07-20, 10:35
Medlem
eIDAS är EU-kommissionens digitala identifieringsverktyg. Den som är ansluten kan identifiera sig med svenskt bankid i alla anslutna länder.

Berätta om era erfarenheter!
Citera
2026-07-20, 12:05
Avstängd
Nä det där låter som något 1984-projekt.
Citera
2026-07-20, 15:44
Medlem
Digg.se ansvarar för den svenska delen. De har lagt ut en tidplan.
December 2026, försök startar och sträcker sig just nu fram till 2029 där den certifierade plånboken skall vara på plats.

Jag tolkar det som att det just nu inte finns något för mig som privatperson att ansluta mig till. Men kan ha fel??

https://www.digg.se/digitala-tjanster/digital-identitetsplanbok/tidsplan
Citera
2026-07-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
eIDAS är EU-kommissionens digitala identifieringsverktyg. Den som är ansluten kan identifiera sig med svenskt bankid i alla anslutna länder.

Berätta om era erfarenheter!

Jag testade att logga in med mitt Freja+. Har man ett nyare Frejaj+ som enbart verifierats med ID/pass så verkar det som man måste göra en ny fysisk verifiering. När jag skaffade Freja+ så var alla tvugna att göra en fysisk verifiering, jag behövde inte göra något extra för att logga in på EUs sida.

Men vad kan man göra med eIDAS?
Citera
2026-07-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag testade att logga in med mitt Freja+. Har man ett nyare Frejaj+ som enbart verifierats med ID/pass så verkar det som man måste göra en ny fysisk verifiering. När jag skaffade Freja+ så var alla tvugna att göra en fysisk verifiering, jag behövde inte göra något extra för att logga in på EUs sida.

Men vad kan man göra med eIDAS?

Man kan identifiera sig elektroniskt för utländska myndigheter, t.ex. skatteförvaltningen om man har haft inkomst av tjänst eller kapital i det landet. Annars får man köra med pappersblanketter och brevporto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in