2026-07-20, 01:22
Medlem
donenzo123s avatar
Har kört kampsport större delen av mitt liv och har framförallt kört en del grappling.

Med åren har framförallt mitt vänsteröra tagit mycket stryk till vissa gånger till den nivån att den har fortsatt vara rött tills dagen efter.

Minns att jag alltid la is på det svinvarma örat som aboslut försvårade för mig att sova på den sidan av huvudet samma kväll

Nu efter ett par år så ser jag på när böjer och vrider väldigt hårt på örat att jag ej känner något, inget alls. Har dock inte deformationen som typiska blomkålsöron är och har själv inte heller sugit ut blod ur dem heller.

Dock så har jag ingen känsel alls, kan lika gärna hämta en hammare och låta Tom Aspinall ge sitt allt på det.

Är det här nåt kännetecken för Blomkålsöra?, närheten av det? Hur långt ifrån på en skala 1-10?

Har tyvärr ingen bild som exempel men jag väljer att lita på att mina kära skribenter kan ge sin take på det
Citera
2026-07-20, 01:55
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Det är väl till att gratulera, man vill ju inte se ut som BJ Penn eller Dustin Poirier, där kan man snacka vanskapta öron.
Citera
2026-07-20, 08:33
Medlem
halaltarzans avatar
Tycker inte man ska vara rädd för att få blomkålsöron, det är manligt och respektingivande.
Citera
2026-07-20, 09:09
Medlem
Brottargalnings avatar
Tror inte det du beskriver är blomkålsöra.

Blomkålsöron innebär att örat svullnar upp rejält och sedan när svullnaden går ner har det växt fram brosk där istället.

Jag har ett blomkålsöra, dock inte jättedeformerat då det bara är undre delen av mitt öra, typ hörselingången som är igentäppt.

Däremot har jag samma som dig på båda öronen, dvs övre delen har blivit stenhård med dålig känsel men ingen missbildning likt ett blomkålsöra.
Citera
2026-07-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad är blomkålsöra? Är det nåt i stil med potatisnäsa?
Hans Holmér hade praktfulla exemplar:
https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/11/holmer-i-ku-mars-1989.jpg

(särskilt det som är till vänster i bild; jag har sett ännu bättre bilder på hans öron men hittar ingen just nu)
Citera
2026-07-20, 16:17
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Har kört kampsport större delen av mitt liv och har framförallt kört en del grappling.

Med åren har framförallt mitt vänsteröra tagit mycket stryk till vissa gånger till den nivån att den har fortsatt vara rött tills dagen efter.

Minns att jag alltid la is på det svinvarma örat som aboslut försvårade för mig att sova på den sidan av huvudet samma kväll

Nu efter ett par år så ser jag på när böjer och vrider väldigt hårt på örat att jag ej känner något, inget alls. Har dock inte deformationen som typiska blomkålsöron är och har själv inte heller sugit ut blod ur dem heller.

Dock så har jag ingen känsel alls, kan lika gärna hämta en hammare och låta Tom Aspinall ge sitt allt på det.

Är det här nåt kännetecken för Blomkålsöra?, närheten av det? Hur långt ifrån på en skala 1-10?

Har tyvärr ingen bild som exempel men jag väljer att lita på att mina kära skribenter kan ge sin take på det
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blomk%C3%A5ls%C3%B6ra

Det du beskriver låter inte som blomkålsöron, sådana är buckliga. Däremot kan det ju vara idé att knalla iväg till en läkare för att få klarhet i vad det handlar om.

Btw, har man fått en sån smäll som ger upphov till buckliga< öron är det viktigt att få det dränerat och komprimerat rätt omgående om man vill undvika de buckliga örona.
Citera
2026-07-20, 20:07
Medlem
donenzo123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Tror inte det du beskriver är blomkålsöra.

Blomkålsöron innebär att örat svullnar upp rejält och sedan när svullnaden går ner har det växt fram brosk där istället.

Jag har ett blomkålsöra, dock inte jättedeformerat då det bara är undre delen av mitt öra, typ hörselingången som är igentäppt.

Däremot har jag samma som dig på båda öronen, dvs övre delen har blivit stenhård med dålig känsel men ingen missbildning likt ett blomkålsöra.

Av det jag beskriver hur långt ifrån är det till gränsen till blomkålsöra?

Om inte det är det vad är det då
Citera
2026-07-20, 21:31
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:

Skulle säga att du är ganska långt ifrån att ha ett respektingivande blomkålsöra. Kanske nån tant skulle rycka dig i kinden och örat och tycka synd om dig för att du har ett fult öra och säkert ser lite inavlad ut
Citera
2026-08-07, 22:52
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Inte ens i närheten. Det kommer inte bli ett blomkålsöra utan att det svullnar upp rejält.

Citat:

Vet ej, det är väl någon annan form av relaterad kampsportsskada på öronen. Jag misstänker starkt att döma av mina egna öron att det snarare hindrar blomkålsöron från att uppstå. Dvs, det har blivit hårdare och därmed svullnar inte upp lika lätt. Det är bara "underdelen/hörselingången" som svullnat upp och blivit missformat på mitt öra. Då är jag inne på runt 20 års träning nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in