Citat:
Ursprungligen postat av
Fonder89
Jag kan förstå om Ratsit lämnar ut identiteten på folk som tar reda på ens lön fr.o.m. nu, men att lämna ut dessa uppgifter bakåt i tiden blir jättekonstigt då de köpts medan man lovats anonymitet.
De lovar fortfarande full anonymitet:
https://www.ratsit.se/lonekollen
De skulle bli så jävla stämda att de konkade direkt om de begick avtalsbrott mot alla tusentals kunder de lovat anonymitet.
Jag finns själv inte på Ratsit och har aldrig använt deras tjänster, men blev ändå nyfiken när jag såg påståendena tråden, så kontaktade dem och fick detta svar så sent som idag.
"Hej,
Vi är väl insatta i EU-domstolens förhandsbesked i mål C-199/24 och har följt med i den utvecklingen under flera år.
Rent generellt gäller att de uppgifter som presenteras på Ratsit.se kommer från en redaktionellt framtagen databas som Ratsit AB driver med stöd av Yttrandefrihetsgrundlagen och med ett av Mediemyndigheten tilldelat utgivningsbevis. Behandlingen av personuppgifter sker för journalistiska ändamål. All information i tjänsten samlas in, bearbetas och sammanställs av vår redaktion innan den publiceras i enlighet med en redaktionell linje. Påståenden om fakta och omständigheter i materialet granskas före publicering. Av Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (2018:218) följer därmed att Artiklarna 5–30 och 35–50 i GDPR samt kapitel 2–5 i denna lag inte ska tillämpas vid vår behandling av personuppgifter, helt i enlighet med GDPR Artikel 85.
Vi vill också påpeka det generaladvokaten i EU-domstolen skrivit i det förarbete som ligger till grund för EU-domstolens förhandsbesked i mål C-199/24. I hans punkt 41 står: "Den verksamhet som består i att systematiskt samla in och offentliggöra omfattande förteckningar över skatteuppgifter av personlig karaktär, som hämtats från offentliga register och därefter publicerats, kan dessutom kvalificeras som 'journalistisk verksamhet', om den syftar till att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten, oavsett vilket medium som används för att sprida informationen, åsikterna eller idéerna."
Vi kommer inte utge vilka personer som köpt en lönekoll om en sådan begäran skulle inkomma.
Med vänlig hälsning"