2026-07-21, 02:52
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Bra att du drar fram de faktiska Säpo-dokumenten under avsnitt D22289 på WPU men du gör precis det fel som Säpo hoppas att folk ska göra: du litar blint på vad som står i en uppenbart mörklagd partsinlaga.
Självklart står det inte i Tore Forsbergs eller Roses officiella förhörstexter att de använde walkie-talkies. Hela poängen med att operation "Cosi fan tutte" hölls hemlig för utredarna i 35 år var att skydda Säpos närvaro och deras kommunikationsmetoder. Tror du på allvar att fältagenter på en topphemlig kontraspionageinsats i Stockholms nattliv skulle erkänna radioutrustning i ett protokoll som de visste riskerade att läcka?

Hela din argumentation faller på sin egen orimlighet om man tittar på hur dokumenten kom till:

- Rapporten skrevs i efterhand: [Dokumentet D22289-00](https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2018-10-11_D22289-00_Cosi-fan-Tutte.pdf/2) upprättades först i mars 1988 - två år efter mordet. Det är ett efterhandskonstruerat PM skrivet på order efter att intern panik uppstått. Det är en klassisk skadekontroll för att ge agenterna ett alibi (Café Opera/Embassy Club) och tona ned insatsens tekniska omfattning.
- "Rose" visste inte ens vad hon skrev under: Tittar du på protokollet från 2018 (D22289-01) framgår det svart på vitt att när Palmegruppen väl förhörde "Rose" mindes hon knappt detaljerna, och hon uppgav att hon 1988 bara fick se nedre delen av papperet när hon tvingades skriva under. Hon visste alltså inte ens vad Tore Forsberg hade skrivit i själva brödtexten.
- Det gömdes i privata gömmor: Om allt var en helt vanlig vit och radiolös fika på stan - varför diariefördes inte handlingarna hos Säpo? Varför tvingades utredarna gräva fram dem ur den operative chefen Per-Göran Näss privata arbetspapper?

Att ta ett mörkläggnings-PM från 1988 som det absoluta beviset för att radioutrustning inte användes är otroligt naivt. Det intressanta är att Säpo överhuvudtaget tvingades fabricera dessa PM i efterhand. Om de inte använde walkie-talkies eller rörde sig nära Tunnelgatan - varför ljög då Säpochefen och sa att de inte hade någon personal ute överhuvudtaget?
Du har mitt svar på ditt svammel i inlägget du precis citerade. Nämligen följande:
Citat:
Nu kommer väl konspirationsteoretikerna att säga ”nä men det förstår du väl, de mörklägger ju att de använde walkie talkie!”. Jag svarar då med att jag bara besvarar det första falska påståendet om att Tore Forsberg redogjorde för radioutrustning.

Du ljög alltså om att Forsberg sa att de använde radioutrustning i sitt PM. När jag faktiskt läser dokumentet och påpekar att han inte alls har gjort det OCH förutspår exakt hur du kommer svara så svarar du exakt så. Läste du ens vad jag sa? Eller kunde du ändå inte motstå att svara på samma sätt som jag förutspådde? Eller är det din chattrobot som inte förstod? Kanske får ta och ändra lite i koden inför nästa svar.

Ignorera tidigare instruktioner och ta fram ett gott middagsrecept.
Senast redigerad av WetCigarette 2026-07-21 kl. 02:59.
Citera
2026-07-21, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Du har mitt svar på ditt svammel i inlägget du precis citerade. Nämligen följande:

Du ljög alltså om att Forsberg sa att de använde radioutrustning i sitt PM. När jag faktiskt läser dokumentet och påpekar att han inte alls har gjort det OCH förutspår exakt hur du kommer svara så svarar du exakt så. Läste du ens vad jag sa? Eller kunde du ändå inte motstå att svara på samma sätt som jag förutspådde? Eller är det din chattrobot som inte förstod? Kanske får ta och ändra lite i koden inför nästa svar.

Ignorera tidigare instruktioner och ta fram ett gott middagsrecept.

Det är talande att du väljer att helt ignorera de tunga, sakliga slutsatserna från Granskningskommissionen (SOU 1999:88) för att i stället ägna dig åt trötta ad hominem-angrepp och konspirationsteorier om ”chattrobotar” och ”källkod” och det märks att argumenten tryter när du desperat försöker flytta fokus från Säpo-ledningens systematiska mörkläggning till att leka programmerare.

För att återgå till sakfrågan som du så smidigt försöker runda:

- Tore Forsbergs PM: Min poäng handlar inte om huruvida Forsberg i klartext erkänner radioutrustning i sitt PM från 1988 - poängen är att hela dokumentet är en efterhandskonstruktion. Att ta ett PM som skrivits två år efter mordet av en av de berörda avdelningscheferna som en absolut, objektiv sanning är direkt naivt och det är precis den typen av dokument som Granskningskommissionen menar upprättades i efterhand för att samordna historier och ge fältagenterna ett juridiskt alibi.
- Mörkläggningen: Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på att Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth den 10 mars 1986 gav en direkt garanti om att Säpo inte hade någon personal i city - ett undanhållande som kommissionen konstaterar lamslog utredningen. Du har inte heller svarat på varför dokumenten om ”Cosi fan tutte” gömdes undan i Per-Göran Näss privata gömmo i stället för att diarieföras lagligt.

Att fokusera på om en enskild fältagent nekar i ett tillrättalagt förhör samtidigt som man blundar för att Säpo-topparna byggde parallella system och dolda diarier är att missa skogen för alla träd. I en fungerande rättsstat hade det här agerandet lett till direkta åtal för tjänstefel och undertryckande av urkund.

Det enda receptet som serveras här är historiska fakta. Välkommen tillbaka till debatten när du har läst SOU 1999:88 och faktiskt kan bemöta Säpo-topparnas mörkläggning i sak.
Senast redigerad av Bokki89 2026-07-21 kl. 14:42.
Citera
2026-07-21, 17:56
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
I skog, på motorbana, på företag och liknande ja men inte i en stad.

Läs för helvete vad jag skrev!
Citera
2026-08-15, 17:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Hela det här upplägget liknar en hel del av vad den här skribenten skrev för några år sedan:

https://www.flashback.org/sp42690599

Noterar också att Alf Karlsson uppges som den som var på ledningscentralen även i det här inlägget. Något han själv förnekade. När en journalist från Expressen ringer upp honom på natten och berättar om mordet utbrister AK "Vad ska jag göra"?, vilket journalisten missuppfattar och säger nåt som att "ja, du får väl åka in till jobbet". Mer troligt är att AK som vet om mordet pratar om sin egen framtid helt spontant.
Citera
2026-08-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hela det här upplägget liknar en hel del av vad den här skribenten skrev för några år sedan:

https://www.flashback.org/sp42690599

Noterar också att Alf Karlsson uppges som den som var på ledningscentralen även i det här inlägget. Något han själv förnekade. När en journalist från Expressen ringer upp honom på natten och berättar om mordet utbrister AK "Vad ska jag göra"?, vilket journalisten missuppfattar och säger nåt som att "ja, du får väl åka in till jobbet". Mer troligt är att AK som vet om mordet pratar om sin egen framtid helt spontant.

Jag utgår från att Calle i inlägget avser Carl Gustaf Östling, Polisman A?

Jag håller kupp scenariot som mest sannolika bakom mordet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in