2026-07-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Jag tänkte på när kön inte längre är nämnbart. För att det inte längre finns.
Fast hur ofta i vardagen behöver du kunna säga "kvinna får barn med man". Oftast är det ju några du känner du pratar om och då använder du nog redan deras namn.
Citera
2026-07-19, 08:42
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast hur ofta i vardagen behöver du kunna säga "kvinna får barn med man". Oftast är det ju några du känner du pratar om och då använder du nog redan deras namn.

Jag kommer sortera detta under skoj och skämtsamheter.
Citera
2026-07-19, 08:42
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Jag är på inget sätt en expert på transsexualitet eller vad transrörelsen förespråkar, men jag har funnit ett visst nöje i att diskutera dessa ämnen med kritiker av, ja, främst transaktivister eller halmdockeversioner av sådana.

Det jag har funnit är att det råder en enighet hos kritikerna och de dessa kritiserar på åtminstone ett område, nämligen hur många kön det finns. Det finns två - kvinna och man. Att byta från ett till det motsatta vore inte möjligt om detta tydliga binära förhållande heller inte fanns.

Oenigheten ligger som jag uppfattat det vid en tillsynes evig semantisk diskussion om huruvida dessa kön kan bytas eller ej. Semantiken tycks vara baserad på ett envist missförstånd där transkritikerna försöker påstå att transaktivister menar att det är det biologiska - genetiska - könet som byts från det ena till det andra vid könskorrektion och att denna omöjlighets accepterande får omfattande konsekvenser för alla andra; virala videoklipp skäggiga män i klänning som skriker "it's ma'am!!" och Matt Walsh som i dokumentärform ställer frågan om vad en kvinna är används som någon sorts argument.

Transaktivister menar för sin del istället att trans är identitet. En av dessa identiteter är ickebinär, som är ett försök att finna en plats för personer som inte finner sig i varken kvinno- eller mansrollen, men här är det identiteten som avses.

Då man öppnat för identiteter så befinner man sig enligt kritikerna på ett sluttande postmodernistiskt plan anförd av Judith Butler som slutar i ett förvirringstillstånd där inget längre är sant och allt är tillåtet. Enbart transaktivister sätter agendan i detta slutläge som då är lika med kommunism, ibland i version 2.0.
Citera
2026-07-19, 08:46
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag är på inget sätt en expert på transsexualitet eller vad transrörelsen förespråkar, men jag har funnit ett visst nöje i att diskutera dessa ämnen med kritiker av, ja, främst transaktivister eller halmdockeversioner av sådana.

Det jag har funnit är att det råder en enighet hos kritikerna och de dessa kritiserar på åtminstone ett område, nämligen hur många kön det finns. Det finns två - kvinna och man. Att byta från ett till det motsatta vore inte möjligt om detta tydliga binära förhållande heller inte fanns.

Oenigheten ligger som jag uppfattat det vid en tillsynes evig semantisk diskussion om huruvida dessa kön kan bytas eller ej. Semantiken tycks vara baserad på ett envist missförstånd där transkritikerna försöker påstå att transaktivister menar att det är det biologiska - genetiska - könet som byts från det ena till det andra vid könskorrektion och att denna omöjlighets accepterande får omfattande konsekvenser för alla andra; virala videoklipp skäggiga män i klänning som skriker "it's ma'am!!" och Matt Walsh som i dokumentärform ställer frågan om vad en kvinna är används som någon sorts argument.

Transaktivister menar för sin del istället att trans är identitet. En av dessa identiteter är ickebinär, som är ett försök att finna en plats för personer som inte finner sig i varken kvinno- eller mansrollen, men här är det identiteten som avses.

Då man öppnat för identiteter så befinner man sig enligt kritikerna på ett sluttande postmodernistiskt plan anförd av Judith Butler som slutar i ett förvirringstillstånd där inget längre är sant och allt är tillåtet. Enbart transaktivister sätter agendan i detta slutläge som då är lika med kommunism, ibland i version 2.0.

Samtidigt är vi inget utan identiteter - och det är ju också tråkigt och trist. Då kan en änna lägga ner redan från början.
Citera
2026-07-19, 08:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Frågan är varför detta är en diskussion.

Två kön har alltid funnits i människan historia, finns några få som har bägge men de är undantag rent av misstag i tillverkningsprocessen.

Det finns snopp och snipa, det är våra kön.
Sen vad folk har för idéer och tycker och tror är helt orelevant.
Vissa har problem andra är sjuka, varför ska det finnas en debatt om detta? Låt sjukvården ta hand om de som inte mår bra och låt vården försöka reparera dessa trasiga själar.
Ska vi ta nästa steg och låta schizofrena leva ut sina olika personligheter i det fria oaktat hur det påverkar oss andra? Ena dagen jobbar jag med duktiga Johan och nästa med Hulda som är dum och lat.
Jag tror vi ska låta livet vara sen får de som vill träffas i små cirklar i nån källarlokal och prata om de andra sakerna under ordnade formerna och aldrig yppa ett ord om det utanför lokalen dom möts i.

Att dessa könsförvirrade inte mår bra skylls ofta på att samhället och vi som tror på biologin men i verkligheten är det såklart så att dom inte mår bra därav denna förvirring om vem som är som knappast får dom att må bättre.
Som när en deprimerad sitter ensam hemma och ältar sina problem, det är inte en bra idé att gräva gropen man vill upp ur djupare.

Så lösningen borde vara att inte slåss mot evolutionen men människan har varit dum länge, antagligen sen Eva fick oss utkastade ur paradiset.

Att hålla på att ge ord i vårt språk nya betydelser är inte en bra väg faktiskt inte en väg alls att gå.
Psykvården i Sverige måste steppa upp!
Citera
2026-07-19, 11:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast det är bara kvinnor som kan föda barn. Problemet är snarare när man blir anmäld för att men kallar en mamma för mamma. Närde som säger sanningen blir anmälda. Det är 1984 direkt. Vilket du som vänster, väl drömmer om. Då får du hata de som säger sanningen och kalla dem saker. Utöva makt mot andra.

Eller är du så dum, att du tror att orden förändrar verkligheten. Att om man inte nämnde kön vid namn och anmälde och straffade det som sa sanningen skulle könet försvinna. Att det skulle vara bättre.

Varför är ni inom vänstern så totalt efterblivna, empatilösa och hatiska.
Senast redigerad av EnCarte 2026-07-19 kl. 11:25.
Citera
2026-07-19, 16:43
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Man måste fundera över var dessa idéer har sitt ursprung.
"Det mänskliga könet" påminner väldigt mycket om "Berlins Third Gender"
Upphovsman Magnus Hirschfeld.
""Magnus Hirschfeld was a Jewish physician and sexologist, born into an Ashkenazi Jewish family in 1868 in Kolberg, Prussia (now Kołobrzeg, Poland). Magnus Hirschfeld founded the Institut für Sexualwissenschaft (Institute for Sexual Science) in Berlin in 1919, establishing the world's first sexology research center. The institute housed an extensive library of approximately 10,000 to 25,000 rare books, journals, and scientific artifacts on sexuality, gender, and eroticism.

In May 1933, Nazi stormtroopers and students looted the institute and publicly burned its collection as part of the first major Nazi book burnings. Hirschfeld, who was in exile in France at the time, viewed the destruction of his life's work on newsreels; the institute was subsequently closed, and its remaining archives were scattered or destroyed. ""

Om man inte förstår varför denna perversion marknadsförs via statliga institutioner i västvärlden och var den har sitt ursprung, så bör man fundera på saken.
Citera
2026-07-20, 11:55
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det finns många inom transrörelsen som hävdar att det inte alls finns bara två kön utan många fler. Men är inte det att göra folk en björntjänst? Vore det inte bättre att säga att det bara finns ETT kön men ett oändligt antal personligheter?
Man har ju hanterat raser på det sättet. Tidigare sa man att människan var en art med flera olika raser. Nu säger man ”den mänskliga rasen” trots att vi vet att finns ett flertal olika genetiska isolat som man lika gärna skulle kunna kalla raser.
Genom Lex Kristersson, har man ju redan frikopplat könet från folks reproduktiva roller. Vore det då inte enklare att bara prata om ett kön? Då behöver ju ingen känna att de är födda i fel kön?
Vet inte om det är så rimligt att resonera kring vad som är bättre eller sämre, det spelar liksom ingen roll. Kön existerar på olika sätt, som man kan se i verkligheten. Det existerar biologiskt, socialt och som identitet, alldeles oavsett om det vore bättre om kön inte fanns eller om det bara fanns ett kön.

Om vi ska prata om kön men bara ha ett kön så är det inte mycket att prata om. Då hade vi bara fått hitta på nya namn eller begrepp på samma fenomen eftersom kön fortfarande existerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in