2026-07-19, 00:05
Medlem
Läkare utlovar ju att DBT är en ”mirakelkur” för borderline och att många inte ens uppfyller kriterierna för diagnosen efter behandling. Känns dock som att dom främst trycker på detta för att försöka hålla motivationen uppe.

Vad tror/har ni upplevt kring dbt?

Finns det något annat som gjort stor skillnad i att minska symptomen?

Vid vilken ålder började symptomen avta? Har hört att det blir mildare med åren.

Vet ej hur länge jag orkar med denna plågsamma sjukdom…
Citera
2026-07-19, 12:18
Medlem
nonameds avatar
Tror nog inte det botar med DBT. Man lär sig nog mest hantera sjukdomen bättre.
Citera
2026-07-19, 12:52
Medlem
smickras avatar
DBT botar inte EIPS.
Citera
2026-07-19, 15:13
Medlem
Kebabkas avatar
Jag vet hur många som helst som fått gå ”booster” (ett års repetition av dbt:n) sen testat ERGT (emotion regulation), vanlig kbt, kompassionsterapi, och nu senast en hypad och hyllad psykodynamisk terapiform i grupp som heter ”mentaliseringsbaserad terapi” (förkortat MBT).
Sistnämnda är egentligen en kopia av transference focused terapi som utvecklades i boston på 80-talet…
Validerande intensiv psykodynamisk terapi är enligt mig vad som sannolikt fungerar bäst men det är individuellt.

DBT funkar inte för alla med EIPS., det säger till och med de svenskarna som lanserade metoden här.
Färdigheterna behöver ju användas intensivt hela tiden, du behöver behålla motivation och du måste ha en terapeut som faktiskt är bra.
Vissa hatar DBT för att den ”känns” icke-validerande. Jag har inte gått skiten och har ingen aning, men vissa är frälsta.
Jag är psykodynamiker
Citera
2026-07-21, 22:33
Medlem
[quote=Kebabka|95471623]
Jag vet hur många som helst som fått gå ”booster” (ett års repetition av dbt:n) sen testat ERGT (emotion regulation), vanlig kbt, kompassionsterapi, och nu senast en hypad och hyllad psykodynamisk terapiform i grupp som heter ”mentaliseringsbaserad terapi” (förkortat MBT).
Sistnämnda är egentligen en kopia av transference focused terapi som utvecklades i boston på 80-talet…
Validerande intensiv psykodynamisk terapi är enligt mig vad som sannolikt fungerar bäst men det är individuellt.

Intressant, menar du då ISTDP? Enligt dig, är det det som är mest värt att lägga pengar på att testa i andra hand om DBT ej hjälper eller MBT först?
Citera
2026-07-21, 22:49
Medlem
Kebabkas avatar
[quote=Malibubarbie|95488487]
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka

Intressant, menar du då ISTDP? Enligt dig, är det det som är mest värt att lägga pengar på att testa i andra hand om DBT ej hjälper eller MBT först?

Fråga en psykiater om MBT.. jag tror psykiatrin använder främst DBT men de håller på att samla ihop psykologer för att starta MBT-team på olika kliniker runt om i landet.
Det är säkert en jättebra behandlingsform för personlighetsstörningar av alla typer.

Speaking of alternativ till psyks smala utbud så är det tyvärr så att Psykodynamiska privata psykoterapeuter sällan tar emot EIPS-patienter. Du kan säkert föreställa dig rädslan för att förlora en legitimation eftersom borderline = hög suicidrisk.. Sankt Lukas tar inte ens emot bipolära patienter som inte står på specifikt litium som behandling. För stora risker både för patienter och terapeuter:/

Psykiatrin är nog det enklaste och man kan ju alltid ge DBT en chans
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in