2026-07-18, 17:00
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnblend
Fick vi internet för att öka vår yttrandefrihet, intensifierad folkbilding eller en öppen handelsplats där alla kan marknadsföra sina produkter?

Min teori är att plattformen erbjöds oss för överstatlig kontroll, övervakning och valutatransaktioner (mutor och dold brottslighet). Den globala organiserade brottsligheten gjorde en Grand Slam när man introducerade plattformen, mutade in och drog kablarna (nätet) runt hela planeten. Likt ett mycel breder fanskapet ut sig i vår miljö. Allt registeras, precis allt, till ett fåtal administratörers fördel.

Jadu det är väl samma svar som på frågan varför antibiotika eller elektricitet uppfanns. För att komma med förbättringar till världen skulle jag säga. Och på så sätt också för att tjäna pengar.

Jag som är spirituellt lagd tror ju att dessa uppfinningar är en del av intelligensen i evolutionen och att detta är det ultimata syftet (som du söker). Evolutionen = att saker utvecklas = att saker förbättras.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-07-18 kl. 17:03.
Citera
2026-07-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag som är spirituellt lagd tror ju att dessa uppfinningar är en del av intelligensen i evolutionen och att detta är det ultimata syftet (som du söker). Evolutionen = att saker utvecklas = att saker förbättras.

Det finns ingen garanti att evolutionen alltid gör saker bättre. Många arter klarade inte av att anpassa sig, utan dog ut, t.ex många djur under kambrium, eller, mer närliggande, mammuten som hade svårt med klimatomställningarna.

Människans uppfinningar har nog heller inte direkt med evolutionen att göra, utan är avhängigt vårt DNA. Vi kan inte skapa något som vårt DNA inte utrustat våra hjärnor med att förstå, därför är allt vi människor gör, från arkitektur till matematik en slags manifestation av våra inbyggda minnesstrukturer.
Citera
2026-07-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Evolutionen = att saker utvecklas = att saker förbättras.
Inte riktigt samma sak. Evolution innebär inte alltid att saker utvecklas, om du med det menar att de skulle bli en högre livsform.
Citera
2026-07-18, 20:49
Medlem
auto-fellatios avatar
Det var väl mest pga universitet och andra lärosäten det började sprida sig. Samt olika entusiaster som bidrog till en del spridning.

Tele2 var ju ganska tidiga på bollen t.ex. troligen pga av nån entusiast där.

Och som nån nämnde tidigare. Helt jävla laglöst innan kreti och pleti hittade dit. Väldigt rolig tid och man kunde faktiskt lära sig väldigt mycket.

Sökte man nåt på Altavista och fick träff, nog fan var det korrekt träff oavsett sökord.

Betvivlar starkt att det är nån slags konspiration då makthavare osv inte hade en aning om vad det var.

Det var i huvudsak akademia och datorintresserade som fick bollen i rullning enligt min syn. Synd att det inte stannade där med facit i hand…
Citera
2026-07-18, 21:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Det var väl mest pga universitet och andra lärosäten det började sprida sig. Samt olika entusiaster som bidrog till en del spridning.

Tele2 var ju ganska tidiga på bollen t.ex. troligen pga av nån entusiast där.

Och som nån nämnde tidigare. Helt jävla laglöst innan kreti och pleti hittade dit. Väldigt rolig tid och man kunde faktiskt lära sig väldigt mycket.

Sökte man nåt på Altavista och fick träff, nog fan var det korrekt träff oavsett sökord.

Betvivlar starkt att det är nån slags konspiration då makthavare osv inte hade en aning om vad det var.

Det var i huvudsak akademia och datorintresserade som fick bollen i rullning enligt min syn. Synd att det inte stannade där med facit i hand…
Precis som med allt annat så slutade internet att vara intressant på riktigt innan alla normies hittade hit. Det var liksom okej ändå fram tills alla hade en dator i fickan. Förut så krävdes det en stationär dator med allt vad det innebar. Det fanns dessutom bara text och förhållandevis små bilder och video var det ju inte tal om. Det var mer primitivt men det var också lite det som var charmen.
Citera
Igår, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnblend
Fick vi internet för att öka vår yttrandefrihet, intensifierad folkbilding eller en öppen handelsplats där alla kan marknadsföra sina produkter?

Min teori är att plattformen erbjöds oss för överstatlig kontroll, övervakning och valutatransaktioner (mutor och dold brottslighet). Den globala organiserade brottsligheten gjorde en Grand Slam när man introducerade plattformen, mutade in och drog kablarna (nätet) runt hela planeten. Likt ett mycel breder fanskapet ut sig i vår miljö. Allt registeras, precis allt, till ett fåtal administratörers fördel.

Ja du det va en militär teknologi från början så du har nog rätt i övervakning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in