2026-07-18, 14:37
Medlem
analkings avatar
och där avgick han, är det vettigt att homosexuellamaste avga fran tyska regeringspartiet? Källa https://www.bild.de/politik/inland/cdu-unions-fraktionschef-jens-spahn-tritt-nach-affaere-um-leihmutterschaft-zurueck-6a5b6484340ecb5e6 94f5864
Citera
2026-07-18, 15:00
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så skrev jag inte och så tror jag inte heller. Moderskänslor är en sak, faderskänslor är en annan. Båda behövs. Modern är bäst på att sköta bebisar och yngre barn (det är bland annat därför hon har brösten), fadern är den som ska beskydda hela familjen och föra barnen ut i livet. Han är den som ska få en flicka att känna sig kvinnlig, och en pojke att bli en riktig man.

Därför är pappor lika viktiga som mammor. Och jag är extremt emot att lesbiska par ska få adoptera och inseminera sig, och att ensamstående kvinnor ska få inseminera sig, av den anledningen.

Jag är även extremt emot det samhälle vi har fått, där kvinnor blir med barn utanför äktenskap eller stabila parförhållanden, och barnen därför ofta inte får känna sina pappor, eller måste växa upp med styvpappor som i de flesta fallen är ett mycket sämre alternativ än biologiska pappor (och ibland rentav livsfarligt, se "The Cinderella effect"). Abort är inte heller lösningen på detta problem, det är ett etiskt moras...
Där är vi faktiskt mer överens än oense. Jag uppskattar att du är konsekvent och inte byter principer beroende på om det gäller homo- eller heterosexuella. Det är ovanligt i dagens debatt. Däremot tycker jag fortfarande att du uttryckte dig lite slarvigt när du skrev tidigare om moderskänslor. Jag läste det först som att pappors anknytning skulle vara av mindre betydelse, men nu har du förtydligat att du ser moders- och fadersrollen som olika men lika viktiga. Då förstår jag hur du menar.
Citera
2026-07-18, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Där är vi faktiskt mer överens än oense. Jag uppskattar att du är konsekvent och inte byter principer beroende på om det gäller homo- eller heterosexuella. Det är ovanligt i dagens debatt. Däremot tycker jag fortfarande att du uttryckte dig lite slarvigt när du skrev tidigare om moderskänslor. Jag läste det först som att pappors anknytning skulle vara av mindre betydelse, men nu har du förtydligat att du ser moders- och fadersrollen som olika men lika viktiga. Då förstår jag hur du menar.

Exakt så.

Ja, ett barn med två mammor får kanske det det behöver som litet, men kommer att sakna viktiga pusselbitar när det ska ut i livet, och allra värst en pojke som ska försöka överleva i pojkvärlden utan en fars stöd...
Citera
2026-07-18, 15:08
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan analking
Intressant etisk fråga du lyfter, och här har den också politisk koppling. Är surrogatmödraskap fel eller rätt?

I sig är det väl okej att ge en del av sin kropp (graviditeten) till någon annan. Jag tänker på att man kan donera njure och benmärg till behövande sjuka. Men här är det en mänsklig och kännande individ som hanteras, och då är det förstås extra moraliska och etiska komplikationer.

Jag tycker argumentet att man ska känna sina föräldrar inte är ett argument mot surrogatmödraskap, då barn som kommer till med anonym spermie- eller äggdonation inte får känna sina föräldrar. Det är i de fall så att barnen får föräldrarelationer genom att leva ihop med en vårdande vuxen. Det förekommer också att kvinnor haft anonymt sex med en man på en dans eller liknande, och vet inte vem det är som är far till hennes barn. Det är för mig inget argument för att förbjuda henne att föda fram barnet, inte heller att det ska omhändertas av staten eller något liknande.

Men aspekten att surrogatmamman kan skadas av graviditeten (ex hjärtproblem, svår förlossning osv) skulle kunna vara ett argument mot surrogatmödraskap som sådant, om man gör det mot betalning. Det liknar nämligen då organhandel, till exempel att sälja en njure till en okänd för en furstlig summa pengar. Däremot är förstås altruistiska donationer helt okej för mig, så också altruistiskt surrogatmödraskap där en kvinna hjälper sin syster att bära hennes barn (t.ex med systerns ägg och systerns makes sperma använd), för att systern själv inte kan klara en graviditet.

Så ja till surrogatmödraskap om pengar inte är inblandat.

Ang dina politiska fråga - Ska han behöva avgå om partiet tycker annorlunda än han själv? Ja, moraliskt hållning och ryggrad är viktig för både partier och människans moral. Inga politiska vildar och att sitta kvar i ett parti när man visar i handling att man är emot partiets politik. Karaktärslöshet och närighet är inga fina mänskliga drag.

Som alltid gäller - Vad skulle din mamma säga om du visade upp en sådan här moralisk ryggradslöshet?
Senast redigerad av BiskopBrask 2026-07-18 kl. 15:10.
Citera
2026-07-18, 15:22
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt så.

Ja, ett barn med två mammor får kanske det det behöver som litet, men kommer att sakna viktiga pusselbitar när det ska ut i livet, och allra värst en pojke som ska försöka överleva i pojkvärlden utan en fars stöd...
Samhället visar gång på gång att pojkar kommer i andra hand. Redan i förskolan problematiseras pojkar oftare än flickor, och den attityden följer dem genom skolan och vidare in i vuxenlivet.
Citera
2026-07-18, 15:30
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan analking
Intressant etisk fråga du lyfter, och här har den också politisk koppling. Är surrogatmödraskap fel eller rätt?

Mja tack men det är ju inte jag som ligger bakom detta utan det är tyska journalister och väljare som ställer fragorna som jag bara förmedlar med källhänvisning. Den mycket opalitlige tyske politikern avgick ju illa kvickt endast pga att det är val i ösyttyskland i septenber dvs snart och där har afd för ögonblicket över 40%
Senast redigerad av analking 2026-07-18 kl. 15:32.
Citera
2026-07-18, 16:27
Medlem
DaEzzs avatar
Jens Spahn avgår nu som gruppledare för CDU, behåller dock sin plats i parlamentet: https://www.dw.com/en/germany-cdus-jens-spahn-resigns-amid-surrogacy-controversy/a-78019238
Citera
2026-07-27, 00:13
Medlem
Shit!!!!!
Jag mår så dåligt att dessa använder surrogatmödrar. Kommer ihåg bögcirkeln där denpratadenom att skaffa fram barn som de kunde använda som sexslavar på en öde gård. Detta existerar säkert redan i verkligheten. Jag mår så dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in