2026-07-21, 10:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Om AI-genererade inlägg såg förskräckliga ut vore det väl bara bra, eftersom läsaren snabbt skulle se att de var ett AI-genererat inlägg och kunde hoppa över det. Så ditt förslag tycks mig gå i fel riktning.
Jag tycker ditt resonemang är felaktigt. Folk som inte kan stava, sätta kommatecken eller använda punkt ligger på min human-internaliserade "skip-dont-read"-charter. Men ponera för den som skriver inlägg över flera dagar och skickar WIP:en för korrekturläsning på olika håll för att säkerställa att det är vattentätt, och sedan genomför en slutgranskning för att bedöma om man personligen kan ställa sig bakom innehållet...
.. Menar du att inlägg som därutöver maximalt utnyttjar hur Flashback formaterar inläggen vid rendering per definition är värdelöst bara för att en AI använde en pre-written formatteringsguide? Som inte ens påverkar innehållet, utan bara presentationen

Här är det inte ens att du satte ribban för lågt. Du satte ribban på fel ställe. Formen stärker innehållet. Det är ingen ersättare för att innehållet på något sätt blir uppgraderat till något intelligent, bara för att man kan linjera specialtecken i en CODE-ruta. Där hoppas jag vi egentligen är överens, att innehållet slår formen, medan formen tillgängliggör innehållet. I detta fallet påverkar min ai-flashback.txt formen, inte innehållet. Den förutsätter alltså att det finns råmaterial att arbeta med. Så textfilen är inget som torde påverka huruvida något är lästvärt mer än att det sätter en standard för hur mer omfattande texter bör bearbetas genom att fullt nyttja hela Flashbacks ramverk.

Ta exempelvis detta inlägg, skrivet av mig: (FB) Håller Flashback på att dö ut? Tråden där vi håller koll på statistik!

Enbart det indenterade är skrivet av AI, men det är baserat på innehållet som föregås i samma inlägg.
All data och uppställningen i kod-rutan fick jag arbeta med manuellt, vilket tog 1-2 timmar. Hade jag haft en ai-flashback.txt så hade det varit klart på ett par sekunder. Så resultatet hade varit exakt det samma, oavsett vem som bearbetar inlägget. Skillnaden är tid. Vilket för mig är en den enda valuta jag inte har råd med. Och där tror jag fler är med mig.

Men bra pushback - även om jag inte delar din uppfattning på en enda punkt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-07-21 kl. 10:42.
Citera
2026-07-21, 18:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Enligt vilken regel då?
Regelverket finns inbakat i textfilen, så agenten är regelmedveten.
Flashbacks regler för forumet:
https://www.flashback.org/regler
0.13. Textrobotar
Citera
2026-07-22, 12:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Flashbacks regler för forumet:
https://www.flashback.org/regler
0.13. Textrobotar
Tack för länken. Jag ska kika på det närmare sen när jag har tid.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-07-22 kl. 12:53.
Citera
2026-07-23, 01:57
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Tack för länken. Jag ska kika på det närmare sen när jag har tid.

Vore ju bättre om din AI hade koll på Flashbacks regler till att börja med. Då kunde den talat om för dig redan från start att din ide strider mot reglerna så kunde du lagt ner projektet direkt.
Citera
2026-07-23, 13:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Vore ju bättre om din AI hade koll på Flashbacks regler till att börja med. Då kunde den talat om för dig redan från start att din ide strider mot reglerna så kunde du lagt ner projektet direkt.
Vore bättre om folk hade koll på Flashbacks netikett till att börja med. Då skulle man ha insett redan innan man skrev sitt inlägg att det bryter mot regelverket.
Var så god och kontakta vederbörande som får ta ställning till din bedömning om regelverkets tolkning *klick*

Härefter kommer jag att besvara idiotinlägg med formattering á la SvenHelsing för att understryka poängen i att innehållet är viktigare än formen

Kod:
import random

random.seed()

def f(s):
    tags = ['b', 'i', 'u', 'highlight']
    out = ""

for c in s:
        subset = random.sample(tags, random.randint(0,len(tags)))
        out = out + (c, ''.join(['[' + x + ']' for x in subset]) + c + ''.join(['[/' + x + ']' for x in subset]))[c.isalnum()]

return out
© SvenHelsing *klick* med den fix av python-scriptet han nämner i inlägget.

Något mer du funderar på?
Förstår du skillnaden på innehåll och form?

Eller kan vi återgå till topic?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-07-23 kl. 13:23.
Citera
2026-07-23, 13:28
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Vore bättre om folk hade koll på Flashbacks netikett till att börja med. Då skulle man ha insett redan innan man skrev sitt inlägg att det bryter mot regelverket.
Var så god och kontakta vederbörande som får ta ställning till din bedömning om regelverkets tolkning *klick*

Härefter kommer jag att besvara idiotinlägg med formattering á la SvenHelsing för att understryka poängen i att innehållet är viktigare än formen

Kod:
import random

random.seed()

def f(s):
    tags = ['b', 'i', 'u', 'highlight']
    out = ""

for c in s:
        subset = random.sample(tags, random.randint(0,len(tags)))
        out = out + (c, ''.join(['[' + x + ']' for x in subset]) + c + ''.join(['[/' + x + ']' for x in subset]))[c.isalnum()]

return out
© SvenHelsing *klick* med den fix av python-scriptet han nämner i inlägget.

Något mer du funderar på?
Förstår du skillnaden på innehåll och form?

Eller kan vi återgå till topic?

Du uppmanar alltså andra till regelbrott här, genom att ignorera förbudet mot text robotar.

Är du mentalt handikappad? Eller varför begriper du inte något så enkelt som att dina robotar inte är välkomna här.
Citera
2026-07-23, 13:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
"Flashback förbjuder text och dina robotar inte är välkomna här."
Det är skillnad på text och en robot.

Scriptet från SvenHelsing är för övrigt en parser.
Min ai-flashback.txt är en parser i form av en skill.
Flashback förbjuder inte parsers.
Citera
2026-07-23, 15:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Del 3

Läs del 1
Läs del 2

Och här är vad jag löser (del 1 av 1):

Den tredelade transcription gjordes i inkognito medan den senare här ovan i vanlig chatt med tillgång till mina minnen. AI var i båda fall Sonnet med Medium Effort på Adaptiv thinking.

Här blev slutresultatet av (FB) Tolka en bibelberättelse! (#1)

Jag hoppas detta tydliggjorde vad min guide för textformatering till en AI kan användas till. Syftet är att göra texter mer lättillgängliga för vanliga läsare. Den överväldigande majoriteten på forumet läser istället för att skriva, se admins svar till mig i en annan tråd:
(FB) Håller Flashback på att dö ut? Tråden där vi håller koll på statistik!

--------

Har vid något tillfälle fått bekräftat att automatiserade inlägg är inget Flashback tillåter. Sådant är spam och förstör forumet. Det måste alltså finnas en person som helt eller delvis bearbetar texten till färdigt material att skicka, och inte genom automatisering.

Transkriptionen visar redaktionellt arbete och är knappast något som Flashback avser förhindra med regel 0.13, som snarare tycks ta fokus på inlägg som formuleras genom en AI. Här är råmaterialet redan färdigt medan AI:n bearbetar så det blir snyggt. Regeln 0.13 är således inte tillämplig. Det är min bestämda uppfattning. Syftet med min tråd är inget annat än ett sätt att öka tillgängligheten för alla som läser och vill ta del av innehållet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-07-23 kl. 15:33.
Citera
2026-07-23, 15:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Eftersom det råder grava missförstånd i denna tråd så tänkte jag illustrera vad min textfil löser.

Se transcription nedan, del 1 av 3.
Illustrationen är hur det ser ut utan textfilen som guide.

Citera
2026-07-23, 15:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Del 2 av 3

Se del 3

Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-07-23 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in