Citat:
Ursprungligen postat av
allvar66
Men ropar man på Vargen alltför ofta så slutar folk till slut att lyssna.
Det handlar mycket om klickjournalistik.
Väder säljer. Bra väder, väderförändring, dåligt väder, kaosväder, katastrofväder - you name it.
Tidningarna vet att allt sorts väderrelaterat säljer - kategorierna kaosväder och katastrofväder även om detta uppstår på annan plats i världen.
Skitmedia driver väderhysterin, statsmedia plussar på med klimatångest så fort tillfälle ges.
Men, SMHI har reducerat sig själva till bakgrundsbrus med sin dartmeterologi.
Jag känner mig trygg varje gång dom går ut och varnar stort. Då vet man att inget kommer hända...
Istället får man gå till gamla beprövade indikatorer som att studera moln, himmel, horisont och typ bondepraktikan. Mer tidsödande än att bli matad med färdigtuggade felaktigheter förvisso - men ger ändå en tämligen rättvisande bild av vad som kommer hända några timmar framåt i tiden just där man är för tillfället.
Bor man så man täcks av
www.dmi.dk så är deras rullande prognossimulering ett mycket bra hjälpmedel för att göra egna bedömningar kring kommande väder, och
www.blitzortung.org visar var det åskar i realtid. Mycket mer än så behövs inte för att nöjaktigt veta vad man har att vänta.
Tack SMHI! ...för att er genuina oförmåga fått mig att lära mig mer om väder och hur jag själv kan klara mig undan det - eller dra nytta av det.