2026-07-17, 19:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Men SMHI har ju inte ens gått ut med en röd varning.
Att utfärda varningar för prognostiserade väderhändelser är inget konstigt.
Att sedan du blir livrädd för varningarna och drar slutsatsen att det är betyder död och undergång är knappast SMHIs ansvar.
Nej SMHI har gått ut med en gul varning. Finns länk i mitt första inlägg.

Det kan bli större regnmängder på vissa ställen och det finns en del tips i deras inlägg.

Tänk om folk kunde tänka lite själva.
Citera
2026-07-17, 19:58
Medlem
Wayaheads avatar
För det mesta är smhi’s prognoser lika ängsliga som felvisande! Sedan år 2000 har man vart 5’e år lovat bättre prognoser ”tack vare” bättre datorer och bättre programvara. Haha, värdelösare än någonsin!!! Jag tror det var runt 2010 som man slog på stort och tom erbjöd bönder specialprognoser över deras åkermark, mot extra betalning, någon form av abonnemang. Ja det var inte bara bönder, utan även andra näringsidkare som ägare till campingplatser, fjällvandringar, seglare osv. Den ”tjänsten” fick smhi lägga ner innan sommaren var slut pga trakasserier och mordhot tom.
Citera
2026-07-17, 20:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För någon vecka sedan var det domedagsdödschockrubriker att vi alla skulle döden dö för det skulle bli sådant skyfall(lika överdrivet som msm), vi fick ett helt normal regn, korta skurar av spöregn och något enstaka åskmuller, alla överlevde. Men msm's undermening var såklart att skrämma så många som möjligt inför valet att rösta på deras samhällsstörtande parti MP.

Det varnas för allt väder numera, patetislt att varna för att det ska bli 26 grader varmt eller komma ett ösregn.
Citera
2026-07-17, 20:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
För det mesta är smhi’s prognoser lika ängsliga som felvisande! Sedan år 2000 har man vart 5’e år lovat bättre prognoser ”tack vare” bättre datorer och bättre programvara. Haha, värdelösare än någonsin!!! Jag tror det var runt 2010 som man slog på stort och tom erbjöd bönder specialprognoser över deras åkermark, mot extra betalning, någon form av abonnemang. Ja det var inte bara bönder, utan även andra näringsidkare som ägare till campingplatser, fjällvandringar, seglare osv. Den ”tjänsten” fick smhi lägga ner innan sommaren var slut pga trakasserier och mordhot tom.
Fråga:
Varför bryr du dig om SMHI när du inte tror på varningar från dem?
Citera
2026-07-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så är det. När jag var liten och det skulle bli 28-30 grader så var det en gul sol och alla var glada, nu är sommaren här. Idag är det illrött vid 24 grader - värmeböljan drar in.

Deras agenda är att hålla västerlänningen livrädd hela tiden. Där jag bor varnade man för 33-35 grader härom veckan. "Varmast någonsin". I tidningen stod det nu har vi 33 eller om det var 34 grader. Jag la ut en termometer och den visade 29 grader. Samma jävla fåntrattar som föll för svininfluensan, refugees welcome, "hata SD", cåvid-hugget, Slava Ukraina, "hata Trump" faller för klimathysterin. Det är så förbannat sorgligt att se normala, välutbildade, allmänbildade människor falla så långt. Jag begriper inte att de inte tänker själva och läser på.
Eller som folk som sa att det inte skulle bli några val i USA 2024, efter att Trump förlorat. (FB) I morgon (19/1-21) kommer militären i DC gripa alla som förått USA. Trump har vunnit
Citat:
2024 kan du glömma. Löses inte detta nu så blir det inga fler val i USA, utan då kommer kabalen sitta på makten tills folket med våld vräker de över ända Ceaușescu-style. Folk verkar inte begripa vad som står på spel dessa två dagar som kommer.

Ok, allvarligt talat, inga vädervarningar när det var 28-30 grader?
När du din termometer visade 29 grader, var det då vid samma väderstation som rapporterat 33-34grader?

Kanske inte mycker regn, men storm https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481876 Storm vid Gagnef stoppar trafiken
Citat:
Flera träd har fallit över väg 510 mellan Mockfjärd och Myrheden och orsakar tvärstopp i trafiken.
Citera
2026-07-17, 20:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Eller som folk som sa att det inte skulle bli några val i USA 2024, efter att Trump förlorat. (FB) I morgon (19/1-21) kommer militären i DC gripa alla som förått USA. Trump har vunnit

Ok, allvarligt talat, inga vädervarningar när det var 28-30 grader?
När du din termometer visade 29 grader, var det då vid samma väderstation som rapporterat 33-34grader?

Kanske inte mycker regn, men storm https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481876 Storm vid Gagnef stoppar trafiken

Hahaha, du sparar inlägg. Psyko-stalker-varning på dig, fast det visste jag redan.

Mindre än 5 km bort.
Citera
2026-07-17, 21:11
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fråga:
Varför bryr du dig om SMHI när du inte tror på varningar från dem?
För att man ska ha bra på fötterna innan man dömmer ut någon/något, capiche?!
Citera
2026-07-17, 22:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
För att man ska ha bra på fötterna innan man dömmer ut någon/något, capiche?!
Hahaha
Väx upp och skaffa dig ett liv.

Jag tar in olika fakta och bildar en egen bild om det är något jag behöver bry mig om.
När jag hade båt på Västkusten var väderrapporter rätt viktiga. Nu för sommarstugan som ligger i bra läge för att undgå storm är det mindre problem.

Kanske du en gång lär dig något.
Citera
2026-07-18, 00:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så är det. När jag var liten och det skulle bli 28-30 grader så var det en gul sol och alla var glada, nu är sommaren här. Idag är det illrött vid 24 grader - värmeböljan drar in.

Deras agenda är att hålla västerlänningen livrädd hela tiden. Där jag bor varnade man för 33-35 grader härom veckan. "Varmast någonsin". I tidningen stod det nu har vi 33 eller om det var 34 grader. Jag la ut en termometer och den visade 29 grader. Samma jävla fåntrattar som föll för svininfluensan, refugees welcome, "hata SD", cåvid-hugget, Slava Ukraina, "hata Trump" faller för klimathysterin. Det är så förbannat sorgligt att se normala, välutbildade, allmänbildade människor falla så långt. Jag begriper inte att de inte tänker själva och läser på.
Inte bara illrött. Vid över 30 grader har man numera blodröd färg på kartorna.

Jag undrar om det är nån sorts masshysteri där man tycker: heller varna för mycket än för lite. Värst väderrapport vinner. Oklart vad.
Citera
2026-07-18, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Inte bara illrött. Vid över 30 grader har man numera blodröd färg på kartorna.

Jag undrar om det är nån sorts masshysteri där man tycker: heller varna för mycket än för lite. Värst väderrapport vinner. Oklart vad.

Kolla aldrig en bra story, am I right?
Citera
2026-07-18, 06:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är väl bra att SMHI varnar. Sedan är det upp till en och var att ta till sig varningen.
Läste du mitt inlägg tidigare om översvämningarna 2021?

Har en kompis som campade på en camping strax utanför Kungshamn och fick hela husvagnen och bilen förstörd. Det var hans första semestervecka så den semestern blev förstörd.
Men jag tror SMHI missade det ovädret som blev rejält kraftigt med massor med regn under relativt kort tid.

Så vad kommer det sig att du är i den här tråden om du inte bryr dig?
Men ropar man på Vargen alltför ofta så slutar folk till slut att lyssna.
Citera
2026-07-18, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Men ropar man på Vargen alltför ofta så slutar folk till slut att lyssna.

Det handlar mycket om klickjournalistik.
Väder säljer. Bra väder, väderförändring, dåligt väder, kaosväder, katastrofväder - you name it.

Tidningarna vet att allt sorts väderrelaterat säljer - kategorierna kaosväder och katastrofväder även om detta uppstår på annan plats i världen.

Skitmedia driver väderhysterin, statsmedia plussar på med klimatångest så fort tillfälle ges.

Men, SMHI har reducerat sig själva till bakgrundsbrus med sin dartmeterologi.
Jag känner mig trygg varje gång dom går ut och varnar stort. Då vet man att inget kommer hända...

Istället får man gå till gamla beprövade indikatorer som att studera moln, himmel, horisont och typ bondepraktikan. Mer tidsödande än att bli matad med färdigtuggade felaktigheter förvisso - men ger ändå en tämligen rättvisande bild av vad som kommer hända några timmar framåt i tiden just där man är för tillfället.

Bor man så man täcks av www.dmi.dk så är deras rullande prognossimulering ett mycket bra hjälpmedel för att göra egna bedömningar kring kommande väder, och www.blitzortung.org visar var det åskar i realtid. Mycket mer än så behövs inte för att nöjaktigt veta vad man har att vänta.

Tack SMHI! ...för att er genuina oförmåga fått mig att lära mig mer om väder och hur jag själv kan klara mig undan det - eller dra nytta av det.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-07-18 kl. 07:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in