2026-07-17, 14:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Sådant är ju trist. Har hänt mig med nere i europa, när man campat på ett olämpligt lågt ställe dit det rinner en massa vatten vid regn.

Men att ständigt utfärda en massa vädervarningar vid normalt regn / snö / vind som händer ganska ofta ?? Jag ogillar verkligen dessa ständiga alarmistiska katastrofrubriker i media.
Ja jag lärde mig av det skyfallet att bergen i Bohuslän mer eller mindre blir som en tratt. Regnet sugs inte upp av bergen och vattnet fortsätter till lägre områden och där kan vattnet bli djupt.
Kommissen hade typ 40 cm vatten inne i husvagnen och vatten nära uppe till rutorna och den bilen blev skrot. Han var jäkligt orolig för om det skulle gå på försäkringen eller om det skulle kallas naturkatastrof. Det löste sig och försäkringen täckte skadorna. Dock en traumatisk händelse.
Detta hände på natten och hade det hänt på dagen hade de kanske klarat åtminstone bilen.
Citera
2026-07-17, 14:43
Medlem
Ja, då får väl man anta att det är färdigt med vattenransoneringen då som vi haft hela sommaren pga det inte har regnet och det är över med eldningsförbudet då pga det är torrt, om vi ska bli helt dränkta nu!
Citera
2026-07-17, 14:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Sådant är ju trist. Har hänt mig med nere i europa, när man campat på ett olämpligt lågt ställe dit det rinner en massa vatten vid regn. Campingen borde varna för sådana platser vid regn.

Men att ständigt utfärda en massa vädervarningar vid normalt regn / snö / vind som händer ganska ofta ?? Jag ogillar verkligen dessa ständiga alarmistiska katastrofrubriker i media.
Nja, haft båt ett antal år på Västkusten och sett dårar som ger sig ut med båt även när det ska bli oväder. Tycker att alla varningar är bra och man får sedan själv ta till sig det man vill.
Citera
2026-07-17, 14:46
Medlem
Citat:
Detta har blivit löjligt. Ibland i Sverige så regnar det, eller snöar, eller blåser. Kan bli varmt eller kallt. Då blir det genast dödskatastrofutrotningsrisk-varningar i media. Vilka töntar !
SMHI kan väl bara lägga av med alla sina varningar !
Varningar är väl bra men mycket är periodiska väderförhållanden, ibland mer än normalt ibland mindre.
Liknade finns i övriga världen, orkansäsong, monsunregn, torka mm men media vill ha det till extrem klimatförändring.
Det är även lättare att bevaka omvärlden nu och betydligt fler mätstationer klart dessa nya får ständigt nya rekord, dessa saknar historik. (Första mätningen blir "rekord")
Citera
2026-07-17, 14:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, då får väl man anta att det är färdigt med vattenransoneringen då som vi haft hela sommaren pga det inte har regnet och det är över med eldningsförbudet då pga det är torrt, om vi ska bli helt dränkta nu!
Ja det hade varit bra men troligen blir det inte så mycket som fyller på grundvattnet. Men kanske lite bättre mot skogsbränder i de områden som får regn.
Citera
2026-07-17, 14:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Sådant är ju trist. Har hänt mig med nere i europa, när man campat på ett olämpligt lågt ställe dit det rinner en massa vatten vid regn. Campingen borde varna för sådana platser vid regn.

Poängen är ju att det inte är normala regnmängder som väntas komma, utan ovanligt stora. Det är ju alltså själva grejen med att man varnar. Så ditt gnäll på SMHI verkar bygga på att du inte riktigt förstår vad saken handlar om, mer än något annat.
Citera
2026-07-17, 15:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Hemskt med regn i helgen, nu kan alla som lidit dödsångest i mördarvärmen istället lida dödsångest i dödsregnet.
Citera
2026-07-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det hade varit bra men troligen blir det inte så mycket som fyller på grundvattnet. Men kanske lite bättre mot skogsbränder i de områden som får regn.

Det hade väl gått att samla upp som en typ av ersättning och komplement till grundvattnet nu när vi har andra tider när det gäller klimatet, men riktigt där är vi väl inte än med att ha ställt om oss till hur det faktiskt ofta är nuförtiden.
Torr vår som ger inget grundvatten som leder till vattenransonering och sedan skyfall med jämna mellanrum som man inte alls försöker ta hand om på ett vettig sätt.
Sedan gick man ju nyligen ut med att i varjefall här i Skåne, så hade vi enorma mängder av PFAS i vårt grundvatten, så ja lagom trevligt att hoppas på att fylla på mer av det.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-07-17 kl. 15:30.
Citera
2026-07-17, 16:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
SMHI överdriver som vanligt. Går inte att ta denna pajasmyndighet på allvar.
VARNING dödsregn väntar! För någon vecka sedan var det VARNING för värme. Hur många svenskar dog egentligen av värmen förra veckan?
Citera
2026-07-17, 16:15
Medlem
Det är väl samma väder och regnmängder som det alltid varit. Ibland regnar det en del. Men nu har SMHI börjat "varna" för normalt regn, och media börjar genast med dödskatastrof rubriker. Lite löjligt.
Citera
2026-07-17, 16:31
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
VARNING dödsregn väntar! För någon vecka sedan var det VARNING för värme. Hur många svenskar dog egentligen av värmen förra veckan?

Den statistiken är inte släppt än!
Citera
2026-07-17, 16:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Det är väl samma väder och regnmängder som det alltid varit. Ibland regnar det en del. Men nu har SMHI börjat "varna" för normalt regn, och media börjar genast med dödskatastrof rubriker. Lite löjligt.

Skyfallen har blivit värre och desutom är samhället tätare än förr byggmässigt med mycket belagda ytor.

Man har fått börja och bygga vattenmagasin typ underjord/parkmiljö som asiens miljonstöder som buffrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in