2026-07-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Tog du bort rosten först?

Annars påminner det om något musslingföretag på någons parkering som gjort
en snabb förbättring för att det ska se snyggt ut vi försäljning av bilen och tjäna
lite snabba slantar.

Du kan täcka över rost och stoppa rosten från att fortsätta men problemet är att om du inte har det 100% tätt kommer det rosta underifrån. Därför måste man använda saker som "rust encapsulator" om man fortfarande har ytrost.
Citera
2026-07-16, 19:42
Bannlyst
Roligt att du frågade!

Jag har faktiskt en före och efterbild.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
😃 har du så du kan lägga in en bild?
Citera
2026-07-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Jag gjorde allt enligt hur man gör vid rostlagning!

Oroa dig inte för mig!

Jag har jobbat med bland annat "rost" på en verkstad, Chefen sa att en nöjd kund
kommer alltid tillbaka fast med en annan bil då om man gör ett bra jobb.

Här var det allt från skärmkanter, tröskellådor dörrar, bakluckor, fjäderfästen och
balkar på undersidan.
Blev lite arbete med blästring, vinkelslipen, svetsen, slipmaskinen.
Citera
2026-07-16, 21:16
Medlem
Rostlagning brukar väl innebära svetsning, eller har jag gjort fel som har svetsat igen hålen?
Citera
2026-07-17, 00:55
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Jag gjorde allt enligt hur man gör vid rostlagning!

Oroa dig inte för mig!
.

Om du hade gjort det efter konstens alla regler skulle du blästrat. När en yta rostar bildas rostporer. Dessa porer täpper du igen om du slipar på ytan vilket leder till att rosten kommer tillbaka. Ville du bara snygga till bilen för sommaren så duger säkert jobbet. Det var min åsikt.
Citera
2026-07-17, 11:12
Medlem
Det många missar är att få bort ALL rost, slipar man plåtrent så kan man ofta se några svarta prickar i plåten.
Då är det rost kvar i dessa gropar/prickar och då kan man ta sig an det på olika sätt. De brukar kallas rostmaskar.
1: Antingen slipar/blästrar man mer tills de försvinner HELT.
2: Kapar bort den sjuka metallen, ett måste om de gått igenom.
3: Använder rost omvandlare/ätare.
4: Hindrar syre och fukt att hitta ned i porerna med lionolja(helst okokt), fluidfilm eller liknande.

Jag brukar köra rostätare då linolja och fluidfilm är svåra eller omöjliga att måla på men fungerar utmärkt under bilen eller på ställen där man ändå inte ska måla.
Är det illa är det bara kapa bort skiten, så kan man svetsa nytt eller näta och spackla, insidor linoljas eller något annat.

Ett bra underarbete gör att det håller rosten borta länge. Jag lagade en dörr där jag kapade bort en stor del. Blev nätning, som jag fäste med små magneter och sedan så spacklade jag igen det stora hålet. Det svåraste var att få till samma form som resten av dörren. Idag 11 år senare så har inget rost kommit tillbaka.
Tittar man noga i rätt vinkel av soljus så kan man se en liten liten avvikelse i formen men det är knappt att jag som gjort det kan se det.
Sprayfärg med uppvikta pappkanter(på maskeringen) så det inte blir snäva färg kanter och ordentlig polering efter att man klarlackat klart gör att resultatet blir riktigt bra. Får man till formen som jag fått till på andra bilar där det varit mer enkla former så är resultatet osynligt.
Citera
2026-07-17, 13:18
Medlem
Citat:
Hej!

Jag började med rostskyddsfärg.

därefter två lager grundlack. Jag köpte bra färg så det täckte bra.

och sen fyra lager klarlack!

Bara för att få min fina Golf så fin som möjligt!

Något beroende på skadan/rostangreppet.

Börja med att skrapa bort all lös rost - INTE SLIPA - med spetsen på en vass Morakniv.
Därefter ska du "beta" den nakna plåten med saltsyra.
Skölja bort syran och låta torka.
Spreja den nakna plåten med zinksprej - gärna två tunna lager - inte för tjockt.
Spreja över zinken med grundfärg - samma ska här - hellre flera tunna lager.
Ev slipning med våtslippapper + nya lager grundfärg.
Därefter lack i bilens kulör.
Slutligen ev klarlack.

Men det här är ingen rostlagning - bara ett sätt att skydda plåten där lacken har släppt.

Vid rostlagning skär man bort skadade/rostangripna plåtdelar - med en vinkelslip eller DREML - och ersätter dom medelst svetsning eller lödning med ny eller beg fräsch plåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in