Fler får jobb, färre skrivs in som arbetslösa och varslen om uppsägningar minskar.
Förändringarna på jobbmarknaden är små men går åt det ljusare hållet.
Är vi på rätt väg nu?
Citat:
2 857 personer varslades om uppsägning i juni, enligt färska siffror från Arbetsförmedlingen. Vårens nedåtgående trend håller därmed i sig och jämfört med i januari har månadssiffran mer än halverats.
”Den positiva utvecklingen gäller både för män och kvinnor, inrikes och utrikes födda, samt i alla län, även om det fortsatt finns stora variationer”, skriver Arbetsförmedlingen i en kommentar till den nya månadsstatistiken.
Antalet inskrivna som arbetslösa minskar också. I slutet av juni var siffran 344 357 vilket är 6 procent lägre än i fjol.
Många blir utskrivna med motiveringen "uttömda resurser" och andra skrivs in i olika "förberedande insatser." Jag räknas själv inte som arbetslös längre, trots att jag inte jobbar det minsta.
Många blir utskrivna med motiveringen "uttömda resurser" och andra skrivs in i olika "förberedande insatser." Jag räknas själv inte som arbetslös längre, trots att jag inte jobbar det minsta.
Många missar detta och många som inte är berättigade till a-kassa (en gupp människor som blir fler och fler) skriver inte in sig om de inte blir tvungna.
Siffrorna kommer antagligen att justeras ytterligare då detta gäller från 1:a juli i år.
Citat:
Aktivitetskrav för mottagare av försörjningsstöd
Den 1 juli 2026 trädde den kommunala reformen Aktivitetskrav för mottagare av försörjningsstöd i kraft. Socialstyrelsen och SKR stödjer kommunerna i införandet av reformen, som är ett komplement till det arbetsmarknadspolitiska systemet.
Sverige Europiska unionens ekonomiskt lokomotiv, Sverige namber wan.
I Sverige finns det ingen arbetslöshet eller andra samhällsproblem.
Statligt statistikunderlag och källkritik skall man inte tänka på.
Om du menar att all ekonomisk aktivitet i framtiden kommer ske på amerikanska villkor, och i deras bejublade datacenter, så kan jag kallt konstatera att vi får extrema problem. Sprids däremot teknologierna fritt med vinden och människan får ynnesten att uppleva en förtjänt biologisk frigörelse, genom intensiv användning av egenägd AI, då skulle jag absolut säga att hon slår in på rätt väg.