2026-07-13, 20:18
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Jag brukar inte klaga allt för mycket på domarna. Det är lätt att missa något och de är bara människor men i gårdagens match mellan Västerås och Degerfors så fick jag uppleva den värsta domarmiss jag någonsin sett. För hur kan någon missa vad som händer här?:
Glasklar frispark för Degerfors och möjlig utvisning för Västerås slutar istället med att Västerås får med sig en straff
Där avgör domaren matchen!
Citera
2026-07-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag brukar inte klaga allt för mycket på domarna. Det är lätt att missa något och de är bara människor men i gårdagens match mellan Västerås och Degerfors så fick jag uppleva den värsta domarmiss jag någonsin sett. För hur kan någon missa vad som händer här?:
Glasklar frispark för Degerfors och möjlig utvisning för Västerås slutar istället med att Västerås får med sig en straff
Där avgör domaren matchen!

Såg samma och förstår upprördheten hos Degerfors.
Citera
2026-07-13, 22:30
Medlem
Ett felaktigt domslut, erkänner nu Stefan Johannesson, Elitdomarchef på SvFF:

– Det är fel. Det borde blivit frispark (för Degerfors) och varning (till Baggesen), säger han.

Inte rött kort till Baggesen?

– Jag tycker inte det, eller vi tycker inte det när vi analyserat det. Varning och frispark hade varit korrekt.

https://www.svt.se/sport/fotboll/domarchefen-erkanner-misstag-borde-blivit-frispark-och-varning
Citera
2026-07-13, 22:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Bara för att skoja till det lite. Det korrekta domslutet skulle varit straff till Västerås och rött kort till Baggesen.
Baggesen tar bollen först, så det är alltså målvakten som river ner anfallaren. Men anfallaren går in med sträckt ben och dobbarna före så han ska ha rött kort.

Rent tekniskt så borde det väl bli så, men känns inte som att det är riktigt så det funkar.
Citera
2026-07-14, 11:15
Medlem
Ja, det där med "bollen först" hörde man när man spelade i sin ungdom. Tog man bara "bollen först" spelade det ingen roll att man ögonblicket efter kapade motståndaren rakt av, "bollen först" liksom.

Numera vet man att det bara är en slags seglivad myt, och att en tackling som utförs med vårdslöshet (likt den i Degenmatchen) är regelvidrig och kan ge gult såväl som rött.
Citera
2026-07-14, 12:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Flera Degerforsspelare sade att VAR behövs i Allsvenskan med tanke på att många domares insatser inte håller måttet.
Citera
2026-07-14, 19:47
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Flera Degerforsspelare sade att VAR behövs i Allsvenskan med tanke på att många domares insatser inte håller måttet.
Så lät det inte i våras när Victor Wolf lät dem fuska och de kunde göra 2-1 mot AIK. Karma is a bitch eller vad säger man. Skämt åsido så förstår jag att Netabay m.fl. säger det i affekt.
Citera
2026-07-14, 20:25
Medlem
Situationen ser värre ut med repris. När det hela inträffade så var det inte många på arenan som såg vad som egentligen händer. Jag var där och uppfattade definitivt inte att det var speciellt fult av Baggesen. Det gick och domaren var dåligt placerad. Jag har dömt fotboll i trettio år och har garanterat tagit ett och annat feldomslut där jag varit hundra procent säker på min sak just då. Men där och då fanns inga TV-kameror. Nästa vecka kommer det att inträffa nya saker som Tomtarna på TV4 går i taket över och tjatet på VAR fortsätter.
Citera
2026-07-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Situationen ser värre ut med repris. När det hela inträffade så var det inte många på arenan som såg vad som egentligen händer. Jag var där och uppfattade definitivt inte att det var speciellt fult av Baggesen. Det gick och domaren var dåligt placerad.
Ja, det är svårt/omöjligt för huvuddomaren vid snabba kontringar,
MEN linjedomaren kan ju se situationen i bättre vinkel från sidan, ungefär som TV-bilden fast från andra hållet...
Citera
2026-07-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja, det är svårt/omöjligt för huvuddomaren vid snabba kontringar,
MEN linjedomaren kan ju se situationen i bättre vinkel från sidan, ungefär som TV-bilden fast från andra hållet...

Anledningen till att AD inte agerade kan vara att han delade den uppfattning som Huvuddomaren hade. Vad dom sa i sitt headset vet vi inte. Jag har dömt fotboll i trettio år och vet att instruktionerna i domarteam är tydliga innan matcherna. Därför tror jag att AD inte hade någon avvikande uppfattning.
Citera
2026-07-17, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Anledningen till att AD inte agerade kan vara att han delade den uppfattning som Huvuddomaren hade. Vad dom sa i sitt headset vet vi inte. Jag har dömt fotboll i trettio år och vet att instruktionerna i domarteam är tydliga innan matcherna. Därför tror jag att AD inte hade någon avvikande uppfattning.
I sådana fall behöver linjedomaren (nya) glasögon för från den vinkeln syns det ju att dobbarna är upp mot magen på målvakten...
Citera
2026-07-24, 14:38
Medlem
Domare Oscar Johnsson fick en match som fjärdedomare i förra omgången, men ska nu döma Sirius-Blåvitt den här omgången.
Gött för domarna att veta att grova och potentiellt matchavgörande misstag inte får större konsekvenser än så, då kan de fortsätta chansa och hitta på saker som de inte har sett att blåsa för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in