Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
För arbetsgivaren har ju gärna vakanser öppna hur länge som helst för att slippa anställa
Dessutom är arbetslösheten ett lite märkligt mått, tittar man på sysselsättningsgraden så har den snarare gått upp oavsett sossar eller tidö vid makten.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattningsgrad_1209139.html
Du har tydligen inte varit närvarande på Linkedin under 2025 när en stor majoritet satt och tjafsade om detta och där det kom fram detaljer och många hr/arbetsgivare avslöjade hur de arbetade när det kom till intervjuer, ansökningar osv. Jag har ju själv dessutom upplevt mycket av det som togs upp. Samma beteende har även tagits upp från folk i usa, det rör sig alltså om samma fenomen i stora delar som är likvärdiga både i Sverige och i Usa.
T.ex en kvinnlig arbetsgivare uppgav att hon för at tspara tid då hon inte ville sitta 30h per vecka bara med detta, gav varje ansökan max 2.5 sekunders tittande. Hur mycket hinner man uppfatta på 1-3 A4-sidor på 2.5 sekunder? Och JA, det var SEKUNDER, inte minuter.
En annan arbetsgivare, man, uppgav att han gav det max 7 sekunder per ansökan.
JAG läser snabbt men jag hade inte hunnit uppfatta eller komma ihåg något från föregående ansökan på bara 2.5 sekunders läsande.
En annan sa att de automatiskt slänger 85% av ansökningarna direkt. Hur fan ska man då få till en intervju? De har oftast inga kontaktuppgifter längre, varesig mail eller telefon. De återkopplar inte på ansökningar. Av alla jobb jag söker på ett år t.ex, så kanske 2% återkopplar, resten svarar inte.
Sedan har du alla iq-tester, personlighetstester, tester som inte rör arbetsuppgifterna överhuvudtaget, ai-intervjuer, 4-8 olika intervjuer för 1 tjänst, det räcker alltså inte med en intervju utan man måste på ett stort antal innan de bestämmer sig. Sedan har du ATS, systemet som automatiskt sållar bort ditt cv om det inte uppfyller alla krav som ingen kan hitta någonstans. Detta är bara toppen av isberget. Finns hur mycket skit som helst.
Du har spökjobb, annonser som läggs ut för tjänsten som ej finns/inte är tillgängliga. Jag har sett samma tjänst annonseras ut 8 olika gånger. Vet en som sökte den alla åtta gånger. Ingen återkoppling.
Allt detta är arbetsgivarnas och HR's fel. Det är INTE de arbetslösa som är inkomptenta, lata, dumma i huvudet, eller ligger på soffan. Men detta vill ingen begripa. Varken regeringen, arbetsgivarna eller de som själva har jobb och ser ner på arbretslösa.
Det är liksom inte så att de flesta arbetslösa sitter och lever lyxliv. De söker jobb på alla sätt det går, samtidigt som man går under ekonomiskt.