2026-07-13, 05:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Förbannat trött på bläckskrivare som torkar ut så är på jakt efter laser men allt ser så satans dyrt ut, för 15-20år sen pröjsa jag en tusenlapp för en färglaser ny från butik en liknande skrivare idag ligger på 4000kr

Inte intresserad av nån dyr lyxtjosan, den kommer till 99.9999% stå i garderoben och tas fram ett par tre gånger om året för att trycka ut lite text, nån karta och enstaka foto så jag klarar mig med en enklare maskin.
Usb blir bra, helst ska tonerna som följer med räcka till minst 500 A4 så jag klarar mig flera år.

Vad finns det för vettigt i budgetklassen? någon tillverkare som ska undvikas?
/A.A
Citera
2026-07-13, 06:42
Medlem
bema56s avatar
Satsa på en bläckskrivare med Ecotank i stället. Du får en sån för runt 2000:- extemt billiga utskrifter jämfört med allt annat. Toner till färglaser är extremt dyrt.
Har haft en Epson i 3 år nu och ännu inte gjort av med hälften av bläcket som följde med trots intensiv användning.
Citera
2026-07-13, 10:11
Medlem
Brother, som jag personligen tycker innehar de bästa skrivarna idag, har väl en del i billigare prisklassen, och gällande toner så finns det bra och billigt på tex
https://www.abctoner.de/epages/Frager.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/Frager/Categories
Beställt därifrån flera gånger och leveransen är snabb.
En ECO tankskrivare måste också rengöras med jämna mellanrum, dock inte lika ofta som en vanlig inkjet.
Senast redigerad av peckapecan 2026-07-13 kl. 10:14.
Citera
2026-07-13, 14:07
Medlem
fitz-humes avatar
HP gör riktigt bra allt-i-ett laserskrivare. Min förra HP hade jag i 15 år.
Citera
2026-07-13, 15:28
Medlem
Kolla om det finns en Princh-skrivare i närområdet. Fungerar med smartphone/surfplatta/dator. Utskrifter kostar mellan 2 – 5 kr per sida. Smidigt och kostnadseffektivt när man behöver skriva ut ett fåtal bilder och dokument.
Citera
2026-07-13, 15:41
Medlem
busy-signals avatar
Köp en svartvit laser istället, åtminstone om du nästan enbart skriver ut dokument.

Köpte en billig HP för femton år sen och den tuffar och går än. Fast jag oftast bara skriver ut några få sidor per år.
Citera
2026-07-13, 18:03
Medlem
Min Brother HL-L2350DW har stått i en garderob sedan 2017 och fungerar klanderfritt fortfarande, skriver ut 5-10 sidor/vecka via Wifi
Citera
2026-07-21, 14:46
Medlem
Protons avatar
Håller med flertalet i tråden, Laser is the shit, min har jag haft i 15 eller 20 år nu å även om utskrifterna har börjat bli smetiga av nån anledning så funkar den bra till det jag använder den för.

Ska man bara skriva ut bör det ju gå att få tag på en simpel skrivare som bara gör just det fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in