2026-07-13, 03:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Hur mycket kan Kålle testamentera? Hur mycket kan Ada testamentera? Kommer Adas dotter ärva lika mycket som Kålles två söner tillsammans?

Om både Kålle och Ada dör samtidigt vad händer då? Blir arvet enklare då?

Det är semestertider och vi är lite snurriga här. Hoppas du har överseende,
Kålle kan testamentera bort 50% av sina tillgångar. (25%) av dödsboets tillgångar.

Adas dotter kommer ärva 50% och Kålles söner 50% att dela på. (om godkänt inte testamente finns)
Är det flera arvingar rekommenderar jag inte att ladda ner mall gratis som finns på nätet. Gå till jurist och upprätta ett riktigt testamente.
Citera
2026-07-13, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Arvslotten för Kålle respektive Ada är 50% var. Av sina 50% kan Kålle testamentera 50% till katternas vänner eller vem fan han vill. Dvs. 25% av helheten. Laglotten är 50% av helheten (i det är fallet 50% av 50%) och kan inte testamenteras bort, därav ordet laglott.

Särkullsbarn har laglig rätt att få ut laglotten direkt efter arvskifte. Både Kalle och Adas barn är i det här fallet särkullsbarn.

Arvet skulle bli något enklare om både Kålle och Ada dör samtidigt. (Inte så jag uppmanar till mord för det) En jurist sköter det där, men jag rekommenderar att ha en egen jurist och inte en gemensam. Särskilt om man är oense om något. Kostar runt 20k men kan vara värt det i slutändan.
Vilka ska inte ha gemensam jurist i det här fallet? Dom olika särkullsbarnen?

Tack för att du orkar svara.
Citera
2026-07-13, 03:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vilka ska inte ha gemensam jurist i det här fallet? Dom olika särkullsbarnen?

Tack för att du orkar svara.
Arvingarna (vilka det än vara) Vanligt man har en jurist för allt, bouppteckning och arvskifte, råder inge osämja eller ifrågasättande, så fine. Men så fort det uppstår något är det bättre att ha en egen som tillvara tar just dina intressen.

Arvsskiften är intressant om viljorna står åt olika håll, vilket det ofta gör i dagens samhälle med senioräktenskap osv.

Har själv skrivit testamente, har bara ett barn, ingen fru men en särbo. Vill såklart särbon skall klara sig bra om jag ramlar och slår huvudet i en sten i morgon. Testamente kan man riva när som helst om man är i sina sinnens fulla bruk.
Citera
2026-07-13, 05:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag och mina vänner sitter och spånar lite, men eftersom ingen är juridiskt kunnig så vänder vi oss såklart till Flashback.
Vad annars?

Här är vår hypotetiska fråga:

Kålle och Ada gifter sig på ålderns höst.

Kålle har två söner, son 1 och son 2.
Son 1 har ett barn, son 2 är barnlös. Son 1 är tyvärr avliden, men barnbarnet lever.

Ada har en dotter som inte har barn.

Om Kålle dör först, vem ärver vem, och i vilken ordning?

Om Ada dör först, vem ärver vem?

Osv.

Obs! Kålle och Ada har inga gemensamma barn.

Här hittar du svar på din fråga:

(FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)
Senast redigerad av trottwell 2026-07-13 kl. 05:30.
Citera
2026-07-13, 09:30
Medlem
BorgeHs avatar
Den här tråden belyser varför man inte skall gifta sig på äldre dar om man inte planerar skaffa barn. För då blir det trassligt om någon går bort i paret.

Om man inte är gift och inte har testamente så ärver ens egna barn fullt ut. En gemensam bostad delas mellan paret, men inte andra tillgångar enligt sambolagen.

Om man däremot är gift och inte har testamente så är all gemensam egendom giftorättsgods. Om ena partnern avlider är hälften av godset den kvarlevandes egendom, den andra hälften den döda partnerns arvingars arvslott som de har rätt att få direkt om de är särkullbarn. Genom ett testamente kan denna del minskas från arvslottens 50% till en laglott på 25%.

Om två personer gifter sig som är olika förmögna kan dessa regler ge konstiga resultat. En man som äger en villa och har en förmögenhet totalt på 5 miljoner kronor gifter sig med en kvinna som saknar förmögenhet. De har inget testamente eller äktenskaps-förord.

Kvinnan dör plötsligt och hon har ett särkullbarn. Eftersom kvinnans giftorättsgods är 2,5 miljoner ärver hennes barn det direkt. Om hennes barn kräver det så måste förmodligen mannen sälja villan de bor i för att kunna betala ut arvet.

Lösning:
Gift er inte med personer med särkullbarn. Om ni har gjort det, skriv testamente eller ett äktenskapsförord. Med testamente kan arvslotten halveras, med ett äktenskapsförord och ett testamente kan arvet till särkullbarn helt elimineras.
Citera
2026-07-13, 10:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
FB kan helt enkelt läggas ner för vi kan ju faktiskt googla istället.
Flashback är ju främst ett diskussionsforum, inte ett Google med snabba svar på enkla frågor.
Citera
2026-07-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Arvingarna (vilka det än vara) Vanligt man har en jurist för allt, bouppteckning och arvskifte, råder inge osämja eller ifrågasättande, så fine. Men så fort det uppstår något är det bättre att ha en egen som tillvara tar just dina intressen.

Arvsskiften är intressant om viljorna står åt olika håll, vilket det ofta gör i dagens samhälle med senioräktenskap osv.

Har själv skrivit testamente, har bara ett barn, ingen fru men en särbo. Vill såklart särbon skall klara sig bra om jag ramlar och slår huvudet i en sten i morgon. Testamente kan man riva när som helst om man är i sina sinnens fulla bruk.
Själv är jag ensam arvinge till förmodligen ingenting. Men - det kan man ju aldrig veta!

Vilket leder till en annan person i diskussions-sällskapet vars bonussyskon plötsligt ärvde en stor summa pengar via en biologisk förälder som den umgåtts ytterst sporadiskt med. Alla i omgivningen undrade hur personen lyckats skrapa ihop dessa slantar, då han var en halvalkad diversearbetare/svetsare.

Biopappans sambo sen 50 år tillbaka fick noll och intet. Jag gissar att dom borde ha gift sig?

(För övrigt ett arv som arvtagaren söp upp och levde rullan för. Personen är nu helt utblottad och föremål för socialtjänsten. Måste kännas surt för pappans sambo)
Citera
2026-07-13, 15:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Själv är jag ensam arvinge till förmodligen ingenting. Men - det kan man ju aldrig veta!

Vilket leder till en annan person i diskussions-sällskapet vars bonussyskon plötsligt ärvde en stor summa pengar via en biologisk förälder som den umgåtts ytterst sporadiskt med. Alla i omgivningen undrade hur personen lyckats skrapa ihop dessa slantar, då han var en halvalkad diversearbetare/svetsare.

Biopappans sambo sen 50 år tillbaka fick noll och intet. Jag gissar att dom borde ha gift sig?

(För övrigt ett arv som arvtagaren söp upp och levde rullan för. Personen är nu helt utblottad och föremål för socialtjänsten. Måste kännas surt för pappans sambo)
Ja, måste kännas surt. De hade inte behövt gifta sig, ett testamente där han tänkt på henne hade kunnat lösa det

Testamente är inget livslångt åtagande, det kan rivas när som helst tex. om sambon lämnar. Så länge man i vid sina sinnens fulla bruk) Många arvstvister hamnar där, att juridiskt bevisa att den som gått bort var vid sina sinnes fulla bruk både när testamentet skrevs och när, om det eventuellt revs.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-13 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in