2026-07-12, 13:20
Medlem
Jag har studerat i 3 år men nu känns det som allt är förgäves då mitt examensarbete inte blir godkänd, trots att jag ändrar och följer handledare. Examinatorn är helt fundamentalt konstig och efter jag gjort ändringar och bollar med handledare så skickar han tillbaka det med 200 kommentarer och jag vet ej om jag förväntas fixa alla. Han har även givit kommentrarer som han motsätter sig själv. Typ "varför har du med denna information i disposition då detta går att utläsa från index" och sedan så säger han att jag ska följa mallen som har detta som krav. Tittar man sedan på andra arbeten så har han godkänt både det ena och det andra. Helt inkonsekvent.

Nu är det en ny inlämning fem dagar efter de kommer tillbaka från semestern. Ingen på hela institutionen är tillgänglig. Eftersom detta är inlämning två så är det sista tillfället, måste vänta ett år till om jag inte klarar detta. Jag har ingen aning om vad som krävs för G jag hatar detta dravel med examensarbet, mina experiment fick jag fram på ett par veckor men rapporten har jag försökt få till i 4 månader. Jag får noll hjälp och vet ej hur jag ska göra nu
Citera
2026-07-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-password
Jag har studerat i 3 år men nu känns det som allt är förgäves då mitt examensarbete inte blir godkänd, trots att jag ändrar och följer handledare. Examinatorn är helt fundamentalt konstig och efter jag gjort ändringar och bollar med handledare så skickar han tillbaka det med 200 kommentarer och jag vet ej om jag förväntas fixa alla. Han har även givit kommentrarer som han motsätter sig själv. Typ "varför har du med denna information i disposition då detta går att utläsa från index" och sedan så säger han att jag ska följa mallen som har detta som krav. Tittar man sedan på andra arbeten så har han godkänt både det ena och det andra. Helt inkonsekvent.

Nu är det en ny inlämning fem dagar efter de kommer tillbaka från semestern. Ingen på hela institutionen är tillgänglig. Eftersom detta är inlämning två så är det sista tillfället, måste vänta ett år till om jag inte klarar detta. Jag har ingen aning om vad som krävs för G jag hatar detta dravel med examensarbet, mina experiment fick jag fram på ett par veckor men rapporten har jag försökt få till i 4 månader. Jag får noll hjälp och vet ej hur jag ska göra nu

Han kommenterar ju vad han vill du ska ändra, gör det exakt som han vill!
Btw så såklart måste du skriva..
Citera
2026-07-12, 13:50
Medlem
Vadå 30 hp kandidatexamen?. Examensarbete på kandidatnivå ligger på 15 hp.
Citera
2026-07-12, 14:28
Medlem
sardinisardiniens avatar
Du hör givetvis av dig hur ryktet går om hur det fungerar i andra lärosätens institutioner.

Jag själv skrev uppsatsen på en institution där det var vitt känt att handledare och examinatorer kom från helvetets mörkaste håla. Jag gav upp och skrev på ett annat lärosäte där allt gick som smör.
Citera
2026-07-12, 14:47
Medlem
Citat:

30 hp kandidat??? Du har blivit blåst. Plus det är väl A-E de senaste 15-20 åren.
Senast redigerad av Honzik 2026-07-12 kl. 14:50.
Citera
2026-07-12, 16:08
Medlem
Ja 30 hp är konstigt. Det är högskolan i Skövde akta er! Enda svaret jag får är att höja kvaliteten på skolan, det har vart 15 tidigare men de har ändrat..
Citera
2026-07-12, 16:09
Medlem
Zaedrewss avatar
De brukar inte vara besvärliga. Jag menar om du vill vara på. Skriv till denna att du planerar en anmälan till universitetsrådet. Det kan ju snabba på det hela. Men om det nu bara en vanlig lektor, kan ju vara en sjuk ena som liksom japp bara älskar det går till universitetsrådet...
Citera
2026-07-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De brukar inte vara besvärliga. Jag menar om du vill vara på. Skriv till denna att du planerar en anmälan till universitetsrådet. Det kan ju snabba på det hela. Men om det nu bara en vanlig lektor, kan ju vara en sjuk ena som liksom japp bara älskar det går till universitetsrådet...
Förstår inte ditt inlägg. Jag han dock maila handledaren innan semestern och sa att jag ville ha en annan examinator. Men fick paragraf texten tillbaka att jag måste faila 2 ggr innan detta kunne vara aktuellt.vdva tidigast om ett år kunde det vara aktuellt.

Sedan så är det säkert saker som inte är så bra i rapporten men han ddosar mig och jag vet ej vilken del som är viktigast att fixa. Vad skulle universitetsrådet kunna göra då?
Citera
2026-07-12, 16:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Förstår inte ditt inlägg. Jag han dock maila handledaren innan semestern och sa att jag ville ha en annan examinator. Men fick paragraf texten tillbaka att jag måste faila 2 ggr innan detta kunne vara aktuellt.vdva tidigast om ett år kunde det vara aktuellt.

Sedan så är det säkert saker som inte är så bra i rapporten men han ddosar mig och jag vet ej vilken del som är viktigast att fixa. Vad skulle universitetsrådet kunna göra då?

Om du inte fattar så kanske du är färdig för examination. Acceptera du måste prestera bättre.

Du skriver sedan i usel svenska. Så man kanske fattar varför inte. Men om du vill vara trälig. Kan du klaga.

Citat:
Enligt 6 kapitlet 23-24 §§ i högskoleförordningen framgår det att ett betygsbeslut inte kan överklagas. Dock har du som student rätt att begära att få beslutet rättat eller omprövat om du upplever att en examination inte är rätt bedömd.
https://www.oru.se/utbildning/jag-ar-student/mina-studier/studenters-rattigheter-och-skyldigheter/regler-for-examination/andring-overklagan-och-rattelse-av-betygsbeslut/
Citera
2026-07-12, 17:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Vadå 30 hp kandidatexamen?. Examensarbete på kandidatnivå ligger på 15 hp.
JAg tror att bl.a. socionomerna tex läser 3 år och får en examen sedan en termin till och blir något annat....

Men var länge sedan jag hade kontakt.

Det är väl 15p uppsats för att bli godkänd på 30p?
Citera
2026-07-12, 17:59
Medlem
Be programansvarig om annan handledare men det kan bita dig i röven. Hur många vändor är det nu? Ge inte upp är mitt råd!
Citera
2026-07-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ja 30 hp är konstigt. Det är högskolan i Skövde akta er! Enda svaret jag får är att höja kvaliteten på skolan, det har vart 15 tidigare men de har ändrat..
Kollade i DIVA och det verkar som just Skövde har 20/30 hp för examensarbete på grundnivå inom vissa inriktningar. Första gången jag ser detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
JAg tror att bl.a. socionomerna tex läser 3 år och får en examen sedan en termin till och blir något annat....

Men var länge sedan jag hade kontakt.

Det är väl 15p uppsats för att bli godkänd på 30p?
Vet ej vad socionomer sysslar med men arbetet jag hittade var inom något helt annat. Examensarbetet är ju en enskild kurs som brukar ligga på 15 hp kandidat eller tex för högskoleingenjör och 30 hp på master eller civilingenjör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in