Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningsborgen
Är du helt dum i huvudet? På 70- och 80-talet gick alla runt med kniv. Folk söp skallen av sig och slogs konstant, rena knivslagsmål på stan var vardagsmat och hände i princip varje kväll.
Jag antar att du är en sån där som bor gömd ute i skogen någonstans och hittar på din egen nostalgiska historia. Du har absolut noll koll på hur rått det faktiskt var här inne i städerna. Du vet ingenting, så var bara tyst.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Nu vet jag inte vilka du menar med ''man', men det låter inte rimligt att man cherrypickar skjutningar och bortser från allt annat dödligt våld om man vill få en tydlig bild av hur våldsutvecklingen förändras rent allmänt.
Jag ska göra ett sista försök att förklara varför dödsskjutningar korrelerar bättre med folks uppfattning om ökad otrygghet och våldsutveckling. Det handlar alltså om en nyansering på det vi vanligtvis får höra, att "det dödliga våldet inte har ökat sedan 90-talet".
Det är främst två förklaringar:
1. De senaste 50 åren har vi spenderat väldigt mycket tid och resurser på att förekomma det dödliga våldet, och det har faktiskt gett väldigt goda resultat. Alkoholrelaterat dödligt våld har minskat drastiskt.
Det här arbetet har visat sig särskilt tydligt i övriga norden som haft en tydlig nedgång av det totala dödliga våldet sedan 90-talet, något som även går igen i övriga Europa. Vi i Sverige hade också en positiv utveckling men på grund av dödsskjutningarna var den inte lika påtaglig och blev senare helt utraderad.
Det är alltså ett tragiskt underbetyg att Sverige idag har samma nivå av dödligt våld som vi hade förr med tanke på alla de åtgärder och framgångar som vi har haft.
Jag tror det är främst det som ni missar när ni bara tar åt er av statistiken kring det totala dödliga våldet. Att vi idag har samma nivåer visar att någonting är väldigt fel. Det är lite som att bota en rad olika sjukdomar hos en patient under 30 år men som trots det fortfarande är lika sjuk.
2. När skjutvapen används så påvisar det helt enkelt större brister i samhället och det får också större konsekvenser än exempelvis det alkoholrelaterade dödliga våldet med tillhyggen som dominerade förr.
Skjutvapen som oftare är kopplat till organiserad brottslighet är ett ofantligt mycket större problem för samhället i stort än de tragiska, men relativt isolerade, öden som vi såg mycket av förr.