Citat:
Ursprungligen postat av
Lupercalen
Hej. Detta inlägg riktar sig till er som reser med husvagn/husbil på semestrarna eller annars.
Har satt upp mitt tält på en campingplats , ca 150 m bort står 3 husbilar och det fick mig att bli lite intresserad av husvagnslivet. De har åkt nu så försent att approacha dom.
1. Vad är drivkraften bakom husvagnssemester?
2. Vad är perfekta platsen?
3. Vad är sociala koder för husvagnslivet?
4. Känner ni varandra sedan innan?
5. Går man in i varandras husvagn?
Alla svar välkomna!
1. Friheten att åka som man vill men ändå kunna ha en dräglig tillvaro även om vädret slår om. Möjligheten att se sig om utan att behöva planera så mycket i förväg.
2. Det är individuellt. Vissa vill hyra samma plats på samma camping varje år, andra vill fricampa utan att ha folk inpå sig, och andra är någonstans däremellan.
3. Sociala koder finns bara bland folk som tycker att husbil är en livsstil, och som tror att det blir bättre om man reglerar andras beteende i någon slags oskriven lag. Normala människor beter sig som folk, och förväntar sig att andra också gör det, men bryr sig inte ett dugg om vad Göte 67 som enligt egen uppgift har haft husbil i 38 år tycker är ”rätt”.
4. Känner vem? Den man reser med? Det är nog vanligast, men det kanske finns folk som husbilar med främlingar - à la bonne heure säger jag. Och vissa vill som sagt bo med samma grannar i 30 år.
5. Går du objuden in i någon annans lägenhet, tält, bil eller igloo? I så fall får du väl försöka fortsätta med det och se vad som händer. Normala människor väntar tills de är inbjudna innan de går in i någon annans boning, hur tillfällig den än är.
Hyr en husbil och känn efter. Alla upplevelser är individuella, så inget kan slå egen erfarenhet.