2026-07-12, 22:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ah. Det var mitt fel. Den detaljen missade jag. Fördomsfull som jag är så förutsatte jag att en konservativ politiker var gift och hade familj. Det brukar ju vara oerhört viktigt för den typen av åsiktsbildare. Men där högg jag alltså i sten.

Men det förändrar inte mitt inlägg. Hon hade kanske syskon som hade barnbarn? Eller vänner och bekanta eller grannar som kände till att en rik gammal tant gick runt och var skör? Hursomhelst så är det i bekantskapskretsen man ska leta. Jag tror inte på tanken att det bara var en helt random inbrottstjuv.

Alla brittiska tidningar skriver om en 28-årig enstöring, som greps i Rotherham och beskrivs som a bit loopy.

Varför utgår du från att polisen har gripit fel man?

Telegraph: (FB) England. Ann Widdecombes död utreds som mord (2026-07-09)
Citera
2026-07-13, 10:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ah. Det var mitt fel. Den detaljen missade jag. Fördomsfull som jag är så förutsatte jag att en konservativ politiker var gift och hade familj. Det brukar ju vara oerhört viktigt för den typen av åsiktsbildare. Men där högg jag alltså i sten.

Men det förändrar inte mitt inlägg. Hon hade kanske syskon som hade barnbarn? Eller vänner och bekanta eller grannar som kände till att en rik gammal tant gick runt och var skör? Hursomhelst så är det i bekantskapskretsen man ska leta. Jag tror inte på tanken att det bara var en helt random inbrottstjuv.

Ann Widdecombe var ju i synnerhet känd för att hon förblivit jungfru. Det är också ett val som en konservativ katolik - i synnerhet en kvinna - kan göra, och som ses som positivt bland trosbröder och -systrar. Leva som en nunna, men ändå ute i världen med samhällstillvänt arbete o.s.v..

I och med att hon var känd, och att gärningsmannen åkte långa vägar till henne, så är väl den troligaste orsaken till mordet att han sett henne i media och blivit fixerad av henne, av någon anledning.
Citera
2026-07-13, 11:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Hon intervjuades, och hennes hem visades upp i detalj på TV, fem dagar före mordet: https://www.thesun.co.uk/news/39737999/ann-widdecombe-home-national-tv-before-death/

Den misstänkte ska ha skötts om av sin far, visade sig sällan och ansågs litet konstig. För en tid sedan dog hans far.

”Träpålen” skulle väl kunna vara ett baseballträ, av övervakningsfilmen att döma?

Reform UK spekulerar inatt polisen ljuger och att motivet är politiskt. Polisen uppmanar alla att inte spekulera. Håhå jaja. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-uppgifter-om-mordet-korde-50-mil-med-trapale-/
Citera
2026-07-13, 12:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hon intervjuades, och hennes hem visades upp i detalj på TV, fem dagar före mordet: https://www.thesun.co.uk/news/39737999/ann-widdecombe-home-national-tv-before-death/

Den misstänkte ska ha skötts om av sin far, visade sig sällan och ansågs litet konstig. För en tid sedan dog hans far.

”Träpålen” skulle väl kunna vara ett baseballträ, av övervakningsfilmen att döma?

Reform UK spekulerar inatt polisen ljuger och att motivet är politiskt. Polisen uppmanar alla att inte spekulera. Håhå jaja. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-uppgifter-om-mordet-korde-50-mil-med-trapale-/

Nigel Farage avskrev omedelbart, att det var en inbrottstjuv som blivit överraskad - utan det var ett avsiktligt mord; Widdecombe var det avsedda mordoffret.

Nigel Farage said he believed that her death had been a premeditated killing.

“It could be an individual with a grudge. It could be somebody with serious problems. I just personally think [that] the idea of a burglary... It just makes no sense to me at all. No sense to me at all,” the Reform leader added.

På den punkten verkar ju Farage ha rätt, om MGM har kört 50 mil för att klubba ihjäl henne.
Citera
2026-07-13, 12:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag förstår mig inte på engelska myndigheter och media när det gäller hantering av sådana här incidenter.

Nu finns just ingenting om mordet på BBCs och The Guardians hemsidor, och polisen uppmanar alla att inte spekulera eller skriva om mordet på sociala medier.

Men hos andra tidningar, som t ex The Telegraph och The Sun, är detta huvudnyheten, och i det nunera rätt stor partiet Reform UK förekommer rena spekulationer om att mordet är politiskt motiverat.

Statliga BBC, ängsliga The Guardian samt polisen hjälper på detta sätt till att skapa en grogrund för rykten om mörkläggning.

Varför i hela friden gör man så, när den misstänkte sannolikt är en konstig, isolerad typ? Öppenhet är alla ryktens värsta fiende. Slutenhet är alla ryktens bästa vän.
Citera
2026-07-13, 12:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nigel Farage avskrev omedelbart, att det var en inbrottstjuv som blivit överraskad - utan det var ett avsiktligt mord; Widdecombe var det avsedda mordoffret.

Nigel Farage said he believed that her death had been a premeditated killing.

“It could be an individual with a grudge. It could be somebody with serious problems. I just personally think [that] the idea of a burglary... It just makes no sense to me at all. No sense to me at all,” the Reform leader added.

På den punkten verkar ju Farage ha rätt, om MGM har kört 50 mil för att klubba ihjäl henne.
Ja, om man har gripit rätt man så har han utan tvekan kört 50 mil för att döda just Wittcombe och ingen annan.

Men varför? Är han en hatande incel som såg TV-reportaget från hennes hem och flippade? Är han en politisk aktivist? Eller vad det något annat i reportaget som väckte hans vrede (för reportaget har nog spelat roll. Om inte annat fick han ju reda på var hon bodde och hur infart och hus såg ut)?

Av de uppgifter om hans personlighet, som står till buds så här långt, får man väl snarare intrycket av en knepig incel, eller rent av sjuk person, än politisk aktivist.
Citera
2026-07-13, 12:33
Medlem
Fioehlbaerths avatar
GM kanske trodde att kärringen var en vampyr, och körde en vässad träpåle genom hjärtat för att stoppa hennes framfart.
Citera
2026-07-13, 12:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag förstår mig inte på engelska myndigheter och media när det gäller hantering av sådana här incidenter.

Nu finns just ingenting om mordet på BBCs och The Guardians hemsidor, och polisen uppmanar alla att inte spekulera eller skriva om mordet på sociala medier.

Men hos andra tidningar, som t ex The Telegraph och The Sun, är detta huvudnyheten, och i det nunera rätt stor partiet Reform UK förekommer rena spekulationer om att mordet är politiskt motiverat.

Statliga BBC, ängsliga The Guardian samt polisen hjälper på detta sätt till att skapa en grogrund för rykten om mörkläggning.

Varför i hela friden gör man så, när den misstänkte sannolikt är en konstig, isolerad typ? Öppenhet är alla ryktens värsta fiende. Slutenhet är alla ryktens bästa vän.

Nja.. "rena spekulationer om att mordet är politiskt motiverat" är nog en överdrift. Reform framhåller mer generellt, att brittiska politiker idag är utsatta för hot och attentat - vilket har blivit värre. Ett exempel är Jo Cox, som mördades 2016. Ann Widdecombe var tydligen nära vän med David Amess som mördades 2021. Och nu är även Widdecombe mördad.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Amess

Nigel Farage har inte explicit spekulerat, att mordet är politiskt motiverat. Han har bara sagt, att det var premeditated.

Men, genom att inte explicit utesluta detta, så är det ju underförstått, att Reform inte utesluter den saken. Liksom det faktum att Reform letar efter hot i den korrespondens som Widdecombe har fått samt nu har utrustat (eller ska utrusta) sina fem parlamentsledamöter med round-the-clock security.

TILLÄGG

Här är en bättre länk om mordet på David Amess

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_David_Amess
Senast redigerad av Meiji 2026-07-13 kl. 12:39.
Citera
2026-07-13, 16:13
Medlem
Yatsys avatar
Fallet verkar nu behandlas som terrorism. Counter Terrorism Policing har tagit över utredningen.
Citera
2026-07-13, 16:24
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Fallet verkar nu behandlas som terrorism. Counter Terrorism Policing har tagit över utredningen.

Frågan är väl dock om det beror på att något framkommit som faktiskt tyder på terrormotiv eller om man tar det säkra före det osäkra och lägger ribban högt så länge man inte helt kan avskriva sådana misstankar.
Citera
2026-07-13, 16:29
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan är väl dock om det beror på att något framkommit som faktiskt tyder på terrormotiv eller om man tar det säkra före det osäkra och lägger ribban högt så länge man inte helt kan avskriva sådana misstankar.
Förmodligen är det för att något har framkommit. I början gick polisen ut på en gång att det inte rörde sig om terrorism.
Citera
2026-07-13, 16:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy

Counter-terrorism police took over the investigation into the death of the 78-year-old after “new information and evidence” came to light, officers said. ...

A 28-year-old white British man who was initially arrested for murder on Saturday has been rearrested on suspicion of commission, preparation or instigation of acts of terrorism, Counter Terrorism Policing South East said.

Tydligen är det samme enstöring, som grannarna beskrev som a bit loopy, som nu är arresterad "on suspicion of commission, preparation or instigation of acts of terrorism".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in