2026-07-10, 16:52
Medlem
Räcker det i regel att plugga testfrågor om och om igen, på en tjänst som körkortsboken.se som sonen fått tillgång till via körskolan.

Dvs kan man snudd på räkna med att om man klarar "testproven" som finns där så kommer man klara det riktiga teoriprovet också?
Citera
2026-07-10, 16:55
Medlem
Amazon-mannens avatar
Huvudsaken är väl att han kan teorin utifrån att han skall kunna tolka och svara på oförutsedda frågor?
Citera
2026-07-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gehrman
Räcker det i regel att plugga testfrågor om och om igen, på en tjänst som körkortsboken.se som sonen fått tillgång till via körskolan.

Dvs kan man snudd på räkna med att om man klarar "testproven" som finns där så kommer man klara det riktiga teoriprovet också?
Det är ju så majoriteten gör för att klara teorin för B-kort så det är klart att det fungerar för AM också.
Citera
2026-07-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gehrman

Antar att läsa i körkortsboken som man gjorde förr är helt ute idag?
Citera
2026-07-10, 21:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Antar att läsa i körkortsboken som man gjorde förr är helt ute idag?

Jag gick intensivkurs när jag tog B-kort på 90-talet och man läste igenom teoriboken minst två gånger och sen gjorde man alla dessa testprov som fanns i pärmar på körskolan och då var det inga problem.
Krävs givetvis också att man var noga med att läsa frågan på provet för iallafall på den tiden så var de duktiga på att lägga till ett ”inte” eller ”ska man” eller annat i frågan som då ändrade allt.

Att plugga testprov kan säkert räcka men man behöver också läsa boken och ha lite sunt förnuft för att vara säker att klara det.
Citera
2026-07-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gick intensivkurs när jag tog B-kort på 90-talet och man läste igenom teoriboken minst två gånger och sen gjorde man alla dessa testprov som fanns i pärmar på körskolan och då var det inga problem.
Krävs givetvis också att man var noga med att läsa frågan på provet för iallafall på den tiden så var de duktiga på att lägga till ett ”inte” eller ”ska man” eller annat i frågan som då ändrade allt.

Att plugga testprov kan säkert räcka men man behöver också läsa boken och ha lite sunt förnuft för att vara säker att klara det.

Tog A-kort för drygt 10 år sedan och då använde jag körkortsboken i första hand för att fräscha upp inför teorin. Hade förvisso en liten fördel eftersom jag redan hade B- kort sedan tidigare. Finns tydligen flera studier som visat att läsa i en fysisk bok ger det bästa resultatet för djupinlärning. Det är skillnad på att faktiskt förstå något på riktig eller att bara plugga för att klara provet.

Men sånt fixar väl inte generation Tiktok som bara kan hålla fokus i 30 sekunder åt gången.
Citera
2026-07-10, 23:24
Medlem
Att ta ett AM-körkort är ju knappast någon bedrift... Så som svar på din fråga: jaa absolut! men kommer det inte att kännas bättre för dig (som curlande äcklig sopa till förälder) om din odåga faktiskt tar sig lite tid och lär sig teorin på riktigt?

Menade inte att vara elak men jag blir fan triggad då folk ständigt ska försöka ta "genvägar" för att klara enkla utmaningar som på sikt om detta görs rätt faktiskt gagnar ditt curlade bögbarn..
Citera
2026-07-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattekattesson
Att ta ett AM-körkort är ju knappast någon bedrift... Så som svar på din fråga: jaa absolut! men kommer det inte att kännas bättre för dig (som curlande äcklig sopa till förälder) om din odåga faktiskt tar sig lite tid och lär sig teorin på riktigt?

Menade inte att vara elak men jag blir fan triggad då folk ständigt ska försöka ta "genvägar" för att klara enkla utmaningar som på sikt om detta görs rätt faktiskt gagnar ditt curlade bögbarn..

Det är dagens samhälle, så fort något bjuder på lite motstånd så ska det anpassas och förenklas. Den stora chocken kommer när ynglen kommer ut på första jobbet och och man förväntas leverera utan personliga anpassningar.
Citera
2026-07-16, 09:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det finns massor med förståndshandikappade som har AM-körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in