2026-07-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Det är i alla fall socker i den om jag fattat rätt. Mindre fett också.

Mindre fett i en glass betyder inte alltid att glassen är genuin - utan det är snarare ett tecken på fuskvara till högt pris. Tänkt dig GB som ersatte all vispgrädde med vatten och ärtprotein för att tjäna mer profit.

Det ska vara ca 20-25% 40-procentig grädde per 100g i gräddglass. Det ger glassen en fetthalt på mellan 8,0-10.0g / 100g. Är det mindre fett så har man snålat in.

Många pratar om lidls egna märke och sist jag kollade innehållsförteckningen i deras pistageglass så såg jag att det fanns härdat kokosfett i. Ett av de sämsta fetter man kan ersätta grädde med.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-11 kl. 19:52.
Citera
2026-07-11, 21:29
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Har någon smakat den? Den verkar ovanligt nyttig för att vara glass men den är dyr, är den värd pengarna?

ska du ha diet glas är det nicks som gäller, väldigt goda.
Citera
2026-07-11, 21:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ska du ha diet glas är det nicks som gäller, väldigt goda.
Jag ska prova både nicks och Lohilo och återkomma med recension.
Citera
2026-07-12, 19:43
Medlem
Citat:
Jag ska prova både nicks och Lohilo och återkomma med recension.

lohilo's såldes ialla fall för runt 66kr per 350ml på en stor ica i danderyd. såg flertal varianter som även kostade runt 80-90kr per 350ml. inte prisvärt eftersom 350ml är runt 150-175g glass nettovikt i runda slängar. dvs runt 1-2 dl eller ca 2 stora kulor om man är ute på stan. jag betalar 15kr/0.5l för min favorit gräddglass och där går smärtegränsen (triumf blåbär).

Det står även att en sån där låda har 350kcal.. Jämför du det med vanlig gräddglass så var där ingen schmöööre (gotländska) skillnad utan ganska så feta i alla fall. om det bara skiljer en 10-15 kalorier så kan man knappast kalla det diet glass. dietglass gör man nog bäst där hemma med riktig vispgrädde och några riktiga ägg. sen kan man gå i med lite vaniljstång. och frys. behöver inte socker.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-12 kl. 19:56.
Citera
2026-07-12, 21:11
Medlem
Här kommer innehållet i en lohilo. Ni bedömmer själva om ni vill rubba mag och tarkanalen med sådana , samt om ni anser att detta är nyttigare än gräddglass med 3 ingredienser. "ägg, grädde, smaksättning. altn: grädde, kondenserad mjölk, smaksättning. Nedan har jag i svart listat dåliga ingredienser. Och en del av dem är socker listat under andra namn.

Ingredienser
Ingredienser: SkumMJÖLK/skummetMÆLK, sötningsmedel/søtningsmiddel (maltitol, erytritol, xylitol, sukralos), vassle/valle/myse-proteinkoncentrat (MJÖLK/MÆLK), polydextros/polydekstrose, kakaopulver (5 %), grädde/fløde (MJÖLK/MÆLK), VETEmjöl/HVEDEmel, kokosolja/-olie, druvsocker/dekstrose, laktosfritt smör/smør (MJÖLK/MÆLK), löslig/opløselige majsfiber, maltodextrin/maltodekstrin, dextrin/dekstrin, emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider av fettsyror/fedtsyrer), stabiliseringsmedel/stabilisator (frukt- och guarkärnmjöl/guarkernemel), enzym (laktas/lactase), salt, naturlig arom, vaniljpulver, förtjockningsmedel/fortykningsmiddel (pektin). KAN INNEHÅLLA/INNEHOLDE SPÅR/SPOR AV ÄGG/ÆGGE, JORDNÖTTER/PEANØTTER OCH NÖTTER/NØTTER.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-12 kl. 21:14.
Citera
2026-07-18, 21:21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Här kommer innehållet i en lohilo. Ni bedömmer själva om ni vill rubba mag och tarkanalen med sådana , samt om ni anser att detta är nyttigare än gräddglass med 3 ingredienser. "ägg, grädde, smaksättning. altn: grädde, kondenserad mjölk, smaksättning. Nedan har jag i svart listat dåliga ingredienser. Och en del av dem är socker listat under andra namn.

Ingredienser
Ingredienser: SkumMJÖLK/skummetMÆLK, sötningsmedel/søtningsmiddel (maltitol, erytritol, xylitol, sukralos), vassle/valle/myse-proteinkoncentrat (MJÖLK/MÆLK), polydextros/polydekstrose, kakaopulver (5 %), grädde/fløde (MJÖLK/MÆLK), VETEmjöl/HVEDEmel, kokosolja/-olie, druvsocker/dekstrose, laktosfritt smör/smør (MJÖLK/MÆLK), löslig/opløselige majsfiber, maltodextrin/maltodekstrin, dextrin/dekstrin, emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider av fettsyror/fedtsyrer), stabiliseringsmedel/stabilisator (frukt- och guarkärnmjöl/guarkernemel), enzym (laktas/lactase), salt, naturlig arom, vaniljpulver, förtjockningsmedel/fortykningsmiddel (pektin). KAN INNEHÅLLA/INNEHOLDE SPÅR/SPOR AV ÄGG/ÆGGE, JORDNÖTTER/PEANØTTER OCH NÖTTER/NØTTER.

Har du inte testat Nicks ännu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in