2026-08-06, 21:47
Medlem
Säker på att det var Expressen? Länk?
Citera
2026-08-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Säker på att det var Expressen? Länk?

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/oskar-svensson-petades-fran-landslaget-varvas-av-norskt-team/
Citera
2026-08-07, 12:49
Medlem
Ett utdrag:

Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/oskar-svensson-petades-fran-landslaget-varvas-av-norskt-team/

Ska träna mer än någonsin

Svaret kom från norskt håll. Team Swenor-Splitkon, med den unge tränaren Vetle Leander Johansen i spetsen, hörde av sig. Samma team som Calle Halfvarsson nyss gjorde klart med.

– De la fram deras unika träningsupplägg och det lät jäkligt spännande. Jag vill verkligen testa något nytt nu och chansa med träningen för att se om man kan ta det sista steget man drömmer om.

Vad blir skillnaden då?

– Träningsmängden kommer ökas. Men det blir på ett smart sätt, mer långintensivt än tidigare. Jag har haft problemet att jag blivit sliten av träningsbelastningen och då dragit på mig skador och sjukdomar som gjort att jag inte kunnat träna så mycket. Det ska bli spännande att se om det ger effekt.
”Jag är beredd att chansa”

Hur mycket ska du träna?

– Det är inte spikat exakt, men jag kommer definitivt att träna mer än någonsin. Kanske hundra timmar mer än jag gjort som mest tidigare år.

Det låter som en rejäl ökning.

– Ja, det är mycket. Men jag är beredd att chansa inför VM i Falun. Jag tror väldigt mycket på det här upplägget. Nu får jag se svart på vitt vad de håller på med i Norge.

Citera
2026-08-07, 23:34
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Oskar Svensson tränar numera med norskt team. Dubbelt så många hårda pass. Om det refererar till landslagsmiljön eller elitmiljön i Falun-Borlänge är oklart. Artikeln bakom betalvägg på Expressen.

Spännande att se vilka resultat det ger.
Ja, det är rätt som du säger att det blir mer träning på honom, men mer i form av fler långa lågintensivpass än just hårda pass blir väl
kanske mer rätt att säga.
Citera
2026-08-08, 03:12
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Svensson anses smart av svenska herrskidåkare….

Det kan ju inte varit en hemlighet hur man tränar i Norge.

De är verkligen helt slut bollen hela gänget. Verkligen en brunch of deploareabes.

Att Calle ska träna med norska teamet är förövrigt ett stort skämt. Fattar de inte hur dålig PR de kommer bli.
Citera
2026-08-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, det är rätt som du säger att det blir mer träning på honom, men mer i form av fler långa lågintensivpass än just hårda pass blir väl
kanske mer rätt att säga.

Det är inte mer rätt att säga så eftersom Oskar själv säjer, och jag citerar:

”dubbelt så många hårda pass”

Man får liksom göra liiiiiite eget arbete också
Citera
2026-08-08, 09:31
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Det är inte mer rätt att säga så eftersom Oskar själv säjer, och jag citerar:
”dubbelt så många hårda pass”
Man får liksom göra liiiiiite eget arbete också
Då är han nog i så fall felciterad. Det är de långvariga lätta lågintensivpassen som kommer att bli den största skillnaden.
Dubbelt så många tuffa och hårda högintensivpass skulle vara direkt förödande.
Citera
2026-08-08, 12:05
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Sommaren har gjort dig gott 🙈🙈🙈
Hur kan man vara professionell idrottare och inte ta in hur de allra bästa tränar och att det är totalt annorlunda mot hur man själv bedriver sin träning och inte göra något åt det? Är absolut ingen hemlighet hur man tränar i Norge men svenska åkare har totalt stoppat huvudet i sanden.

De två som faktiskt till slut joinar ett norskt lag är veteranerna som provat allt annat. Calle gör det dessutom garanterat enbart för pengarna och pratar om att han inte ens planerar följa träningsprogrammet.
Citera
2026-08-08, 17:09
Medlem
Jag ser redan fram emot Ulricehamn i Mars, då skall jag vara på plats. Det är smart att förlägga tävlingar där det är bra upptagningsområde. Det bor mycket folk runt Ulricehamn med Jönköping, Borås och Göteborg på smidigt avstånd. Finns mycket kärlek till lämgskidsporten i området. Hoppas det kommer några norrmänn också.
Citera
2026-08-09, 17:10
Moderator
Hjv9s avatar
Lisa Eriksson på gymmet med Jonna Sundling. Precis vad vi vill se 👍
Citera
2026-08-09, 23:58
Medlem
Metallharrys avatar
Bortsett några sjukdagar i våras verkar Ribom haft en bättre träningsperiod (hittills) än förra året. Kört en hel del med Ebba på hemmaplan vad det verkar. Får känslan att hon är i en annan harmoni än på länge också
Citera
2026-08-10, 19:12
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Bortsett några sjukdagar i våras verkar Ribom haft en bättre träningsperiod (hittills) än förra året. Kört en hel del med Ebba på hemmaplan vad det verkar. Får känslan att hon är i en annan harmoni än på länge också

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Lisa Eriksson på gymmet med Jonna Sundling. Precis vad vi vill se 👍
Glädjande x 2. Jag hoppas Lisa E kan ta till sig råd från Jonna utan att försöka träna som Jonna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in