Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Ja det är inställsamt och det är avsiktligt. Det finns liksom ingen kommersiell nytta i en AI som vägrar svara på frågor, vägrar utföra uppgifter osv.
Lägg också till att AI saknar förstånd och medvetande, den vet inte vad som är rätt eller fel, den följer de spår och de exempel den har sett och därför är det totalt meningslöst att diskutera qualia eller be om synpunkter.
Du kommer aldrig få ett svar där AI:n faktiskt tycker något, för det saknar den förmågan.
Det är fullt möjligt att träna en språkmodell att vara anti allt, att vara butter, elak osv men det finns återigen ingen poäng med det.
Det har jag varit med om, kanske för att jag verkar allmänt misstroende. Den ger alltså svar som jag inte kan verka vilja ha - men de svaren är lika fel de. Man får också helt andra svar om man använder finare ord, som "estimat" istället för värdering.
Eftersom Chatt GPT sätter sig på tvären så ofta, den svarar inte på instruktioner, gör fel, har jag roat mig med att svara med samma mynt. Till ex: "Översätt detta till ernerglasa" Då blinkar den med sin punkt ett bra tag, tills den faktiskt listar ut "engelska". Vilket den säkert inte gör själv, utan då sitter en underbetald indier och gör. Imponerande AI ?? Knappast. Indiern var imponerande.