Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Jag förstår. Det är väl inte helt säkert att domstolen går på generaladvokatens förhandsavgörande enligt vad jag sett i andra EU-rättsfall? Blir det ens en EU-dom eller har ärendet helt sonika återförpassat till nationell domstol? Rörigt det där med EU-rätt.
Generaladvokatens förslag kom september 2025, domen kom nu 9e juli 2026, där EU domstolen gick typ på generaladvokatens förslag. Det tingsrätten i Sverige ska göra, som begärde förhandsavgörandet, är att bestämma
storleken på skadeståndet. Har för mig att snubben yrkade på ett skadestånd på 300 000 kr då han varit utestängd ur arbetsmarknaden i närmare 15 år typ.
Anledningen till att Lexbase, Verifiera, Krimfup etc inte stängt ner är för att de väntar på att IMY typ tvingar dem till att göra det.
I deras mening så skiter de fullständigt i EU-domstolen pga ignorans. Vilket är rätt bisarrt då sanktionerna IMY kan utfärda kan leda till konkurser med nedstängning.
I och med att det här skett på närmast industriell skala i Sverige så kan individuella rättsprocesser med skadestånd hålla på i flera år till.