2026-09-11, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
På ett ungefär 110 eller 196? Eller föredrar du helt enkelt att vara helt längdanonym?

Nä det handlar bara om några centimeter.
Citera
2026-09-11, 06:46
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
172 står det i passet och det är det som gäller. Att sedan ingen mätt upp mig ordentligt på decennier är petitesser.

Decennier säger du. När gick det passet ut då?

Men att inte veta hur lång man är är väl i regel ett tecken på att man är en frisk människa, då det inte är helt ovanligt att man blir både mätt och vägd när man springer till läkare?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-11 kl. 06:54.
Citera
2026-09-11, 07:29
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
172 står det i passet och det är det som gäller. Att sedan ingen mätt upp mig ordentligt på decennier är petitesser.

Exakt. Jag har krympt 1-2 cm men anger på förfrågan min tidigare längd.

En rolig detalj apropå ingenting är att i ett tidigare pass, som även var på engelska och tyska, stod det i beskrivningen: "Hellblond, blaue Augen". Väldigt bra om man reser till Tyskland tyckte jag!...

Fattades bara att det också stått att jag var ”schlank und rank, flink wie ein Windhund, zäh wie Leder und hart wie Kruppstahl".
Senast redigerad av Comitium 2026-09-11 kl. 07:34.
Citera
2026-09-12, 04:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Folk i allmänhet men kanske särskilt kändisar och kändisverksamheter (alltså då kanske mer systematiskt) anger inte sällan felaktig information om just kroppslängd.

Att mäta kroppslängd innebär att du gör det utan skor, med normal hållning, inte direkt på morgonen (så att du krymper till din naturliga längd) och med hjälp av en stadiometer... Kan dessutom vara bra att ha någon annan som mäter dig (och då kan du skippa det sistnämnda).

Och jag har flera gånger stött på kändisar som uppenbarligen är märkbart kortare i verkliga livet!

Hur ser ni på detta till synes väldigt vanliga fenomen och vad har ni för erfarenheter av att folk ljuger om sin längd—i just (potentiella) relationer? Ska tydligen vara vanligt att framförallt killar på Tinder gör det! Och jag skulle vilja veta hur lång t ex Zlatan är och gärna av någon/några som har sett honom irl (bara lite kändisskvaller).

Edit: Skulle vilja veta hur tjejer skulle reagera i en sådan Tinder-situation och hur mycket längden egentligen spelar roll (ursäktar trådkrånglet).

Själv tycker jag att det inte är bra att förvränga verkligheten framförallt för barn och unga... T ex växte jag upp och trodde att Michael Phelps var 193 cm då jag var intresserad av simning... Visade sig att han egentligen är 189.2 cm enligt celebheights.com.

Edit: Hittade följande länk från 2009 där han uppmättes till exakt 194 cm i Barcelona https://lotten.se/2009/07/zlatan-ibrahimovic-och-sarah-sjostrom-och-jag.html

Är det lätt att ljuga gör folk det... Till och med företag skarvar med t ex vikten på paketet - om det står 1 kilo så är det kanske bara 965 gram i...

Använd skillnaden mellan uppgiven och verklig längd för att se hur många procent personen har för vana att överdriva. Då vet du sedan att om han säger att han tjänar "ungefär 10000 kr/vecka" så vet du att det ligger sannolikt 18% lägre, ifall han överdrev sin vikt med 18%.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in