2026-07-10, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Ja.
Grisen ska stekas hårt, då är färsk vitlök inte lämpligt.
Är pulvervitlök någonsin lämpligt? Det ger ju en helt annan smak än färsk vitlök. Man behöver såklart inte grilla vitlöken, den kan man ha på efter.
Citera
2026-07-10, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är pulvervitlök någonsin lämpligt? Det ger ju en helt annan smak än färsk vitlök. Man behöver såklart inte grilla vitlöken, den kan man ha på efter.

Det används jättemycket vitlökspulver i restaurangkök. Spanska kockar är galna i sitt ’ajo polvo’.
Pulvret är mer koncetrerat och lättare att dosera, och smaken är mer rund och subtil än frän och stickig.
Ingen vill att kött ska smaka ’rå’ vitlök.
Citera
2026-07-10, 03:13
Medlem
Citat:
Det används jättemycket vitlökspulver i restaurangkök. Spanska kockar är galna i sitt ’ajo polvo’.
Pulvret är mer koncetrerat och lättare att dosera, och smaken är mer rund och subtil än frän och stickig.
Okej, men torkad och pulvrad vitlök smakar inte vitlök, även om det är gott.
Citat:
Jo. Det är just vitlökssmaken som man vill ha. Det är därför man öser köttet med smör och vitlök och har färsk vitlök i tzatziki.

Men alltså inte i Spanien. Där föredrar man vitlökspulver. Spännande. Har aldrig varit där. Kanske åkt förbi. Låter inte lockande med vitlökspulvermat. Är det typ som Dafgårds enportionsrätter?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-10 kl. 03:21.
Citera
2026-07-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, men torkad och pulvrad vitlök smakar inte vitlök, även om det är gott.
Jo. Det är just vitlökssmaken som man vill ha. Det är därför man öser köttet med smör och vitlök och har färsk vitlök i tzatziki.

Men alltså inte i Spanien. Där föredrar man vitlökspulver. Spännande. Har aldrig varit där. Kanske åkt förbi. Låter inte lockande med vitlökspulvermat. Är det typ som Dafgårds enportionsrätter?

Jodå, vitlökspulver smakar vitlök.
Det är inte bara i Spanien det används, utan över hela världen.
I många rätter är vitlökspulver ett lämpligare alternativ än färsk vitlök, exempelvis när man gör ’rub’ till grillat kött.
Nej, det har inget med Dafgårds att göra alls.
Om du inte har varit i Spanien eller andra länder med liknande matkultur så kommer du förstå när du har varit där.
Om du har ätit tapas/pinxos i Sverige så har du garanterat ätit det du kallar ’vitlökspulvermat’, tycker du det smakar som Dafgårds så får det stå för dig.

Återkom när du har ätit secreto iberico i Andalusien då tar vi det därifrån.
Ha det fint tills dess.
Citera
2026-07-10, 05:51
Medlem
Citat:
Vilket vitlökspulver då?
Citera
2026-07-10, 09:44
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Om du beställer secreto iberico i Spanien (eller i Portugal för delen) så kommer du i stort sett alltid få den kryddad med vitlök.
Det stämmer.
Men nämn gärna en ’bra restaurang vid medelhavet’ där du har har ärit secreto iberico utan vitlök.

Jag menade den slentrianmässiga användningen av vitlök vilket ofta är en kvalitetsmarkör för om maten är vällagad eller inte. Detta är väldigt tydligt i Sverige, men även runt Medelhavet. Visserligen ska väl tzatziki innehålla vitlök, det är en del av såsen, men för ett gott kött blir vitlöken ofta något man gömmer ett sämre kött i. Eller så beror det helt enkelt på okunskap om matlagning.
Citera
2026-07-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag menade den slentrianmässiga användningen av vitlök vilket ofta är en kvalitetsmarkör för om maten är vällagad eller inte. Detta är väldigt tydligt i Sverige, men även runt Medelhavet. Visserligen ska väl tzatziki innehålla vitlök, det är en del av såsen, men för ett gott kött blir vitlöken ofta något man gömmer ett sämre kött i. Eller så beror det helt enkelt på okunskap om matlagning.

Jag har faktiskt inte varit med om att någon gömmer ett sämre kött i vitlök.
Och rätter smaksatta med vitlök har jag ätit på två- och trestjärniga krogar runt medelhavet och på andra ställen i världen, så jag förstår inte riktigt var du vill komma.
Citera
2026-07-10, 15:49
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte varit med om att någon gömmer ett sämre kött i vitlök.
Och rätter smaksatta med vitlök har jag ätit på två- och trestjärniga krogar runt medelhavet och på andra ställen i världen, så jag förstår inte riktigt var du vill komma.

Nja det är klart om du håller dig till Michelinkrogar med två eller tre stjärnor så kan de ju laga mat på riktigt, och även med vitlök. Det är alla andra ”kockar” som gärna tar till vitlöksknepet och det blir inte bra.

Men nu hamnade vi långt från ämnet, så vi släpper det va?
Citera
2026-07-10, 20:06
Avstängd
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det sägs att det går bra med medium rare, 52 grader på detta kött. Dumt att chansa kanske.

Låter väldigt lågt för fläsk... aldrig hört talas om detta men blir nyfiken!
Citera
2026-07-10, 20:09
Avstängd
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Det är inte bara i Spanien det används, utan över hela världen.
I många rätter är vitlökspulver ett lämpligare alternativ än färsk vitlök, exempelvis när man gör ’rub’ till grillat kött.
Nej, det har inget med Dafgårds att göra alls.
Om du inte har varit i Spanien eller andra länder med liknande matkultur så kommer du förstå när du har varit där.
Om du har ätit tapas/pinxos i Sverige så har du garanterat ätit det du kallar ’vitlökspulvermat’, tycker du det smakar som Dafgårds så får det stå för dig.

Återkom när du har ätit secreto iberico i Andalusien då tar vi det därifrån.
Ha det fint tills dess.

Håller helt med! Pulver är förkastligt. Eventuellt låta två klyftor eller tre steka med köttet i pannan. Risk för att det blir bränt dock. Vitlökssmör regerar! Helst egengjort m t ex persilja och röd balsamico alt rödvinsreduktion.
Citera
2026-07-11, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Håller helt med! Pulver är förkastligt. Eventuellt låta två klyftor eller tre steka med köttet i pannan. Risk för att det blir bränt dock. Vitlökssmör regerar! Helst egengjort m t ex persilja och röd balsamico alt rödvinsreduktion.

Vitlökspulver är en utmärkt krydda. Det används flitigt i restaurangkök. Att det är förkastligt har jag aldrig påstått.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in