Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Det jag ifrågasätter är att läkare eller psykologer anställda av militären hade mandat att bestämma om en person blev femfemma. Utifrån allt jag vet togs såna beslut av domstolar. Låt vara att de säkert konsulterade läkare men inte sådana som var knutna till militären.
Nu är jag inte helt insatt i
hela processen, men ungefär så här;
Mönstring var en del av registrering av unga mäns duglighet för militär tjänst.
Militärtjänstgöring var sedan en del av ens CV. Om du inte kunde producera ett intyg på vart/hur du gjort den, ifrågasattes varför. I en tid då värnplikt var något man inte skojade bort, så var det att sätta sig själv i utvisningsbåset om man fått frisedel p g a en femfemma, simulerad eller ej.
Denna föreställning levde kvar även när jag mönstrade, hos mina föräldrar och generationen innan dem. Det var dock inget som låg någon direkt i fatet på 90-talet.
Om begreppet är lånat från civilsrättslig praxis eller hade en faktisk likställd funktion vet jag inte. Jag vet bara hur det gick till med mina föräldrars generation och de konsekvenser de fruktade.
Det är ju inte så särskilt märkligt egentligen då 5:5 kom från att slippa undan brott p g a sinnesslöhet.