2026-07-08, 17:04
Medlem
Det var en enorm skillnad mellan 60-70-80 mot 90-talet. Från och med finanskrisen -91 blev det skitenkelt att slippa med den sk utbildningsreserven.
Citera
2026-07-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Utbildningsreserven kom ju inte förrän 1995 och det pratas om att 3-4000 per år hamnade i denna utbildningsreserv - enligt ett betänkande till regeringen.

För varje person som hamnade i utbildningsreserven så var det alltså 10 som gjorde värnplikten så det var definitivt inte en stor andel.

Jag mönstrade 1991 och då fanns det. Och det har visat sig vara vanligt att man hamnade där. Bra mycket fler än 3-4000 per år. Eller så fick väldigt många fler frisedel jämfört med bara nåt åt tidigare.
Citera
2026-07-08, 17:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Femfemmor har mig veterligen ingenting med mönstring eller militärtjänst att göra. I äldre tider användes det i domstolar för personer som ansågs såpass borta i huvudet att de inte kunde bestraffas i vanlig mening.

En känd femfemma var nazisten och Åsa-Nisseförfattaren Stig Cederholm.
Begreppets koppling till mönstring var att man kunde åberopa utvecklingsstörning/kognitiv nedsättning på ett sätt som gjorde en oduglig ens för malajtjänst. Detta gav då konsekvenser bortom det militära.
Citera
2026-07-08, 17:20
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Folk med låg iq/kommunister var ej betrodda med rikets säkerhet.
Gjorde lumpen på 70-talet. Massor av värnpliktiga från studentstäder var rödingar av alla kulörer.
Citera
2026-07-08, 17:29
Medlem
Jag blev tvungen att rycka in i mitten på 90-talet trots att jag bad om att få hamna i utbildningsreserven, jag fick välja mellan pansarvagnpersonal eller skyttesoldat. Jag valde skyttesoldat.

Min 5 år äldre bror är född med nåt knepigt i ögonen som gör att han har dåligt djupseende, han fick frisedel.
Citera
2026-07-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Många spelade idioter, för att få en 5-5 (dåtida strafflagen, 5 kap, 5 par.).

Andra fysiskt svagare personer kunde få lugnare tjänst, som telegrafist el dyl.

En del med s.k. "multipla svagheter" (t.ex. allergi, hypertoni etc) kunde få välja om de ville göra lumpen eller ej.

Om avvikande sexuell läggning på denna tid beaktades vet jag faktiskt inte, men det kanske räknades som psykisk sjukdom fortfarande.
Har alltid undrat var uttrycket femfemma kommer ifrån, tack för den 🙂
Citera
2026-07-08, 17:50
Medlem
Jag måste ha mönstrat på 00 talet. Då var det bara en fråga om ja eller nej.
Citera
2026-07-08, 18:00
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Begreppets koppling till mönstring var att man kunde åberopa utvecklingsstörning/kognitiv nedsättning på ett sätt som gjorde en oduglig ens för malajtjänst. Detta gav då konsekvenser bortom det militära.

Då får du gärna komma med en trovärdig källa. Att en läkare eller psykolog anställd av militären skulle kunna fatta ett beslut som innebar att en person i princip blev straffbefriad för eventuella framtida handlingar begångna i det civila samhället låter lindrigt sagt otroligt i mina öron.

Eller menar du femfemma enbart i överförd betydelse?
Citera
2026-07-08, 18:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Då får du gärna komma med en trovärdig källa. Att en läkare eller psykolog anställd av militären skulle kunna fatta ett beslut som innebar att en person i princip blev straffbefriad för eventuella framtida handlingar begångna i det civila samhället låter lindrigt sagt otroligt i mina öron.
Jag tror du missförstår begreppet. Du blev idiotförklarad. Det ser inte så bra ut i din CV s a s.

Det är ju ett ursprung ur 1864 års lag, då du i stort sett kunde hamna på idiothus och förklarad menlös. Denna föreställning levde länge kvar hos de som mönstrade in på 60-talet.
Citera
2026-07-08, 18:33
Medlem
Det jag minns mest från kalla kriget är ryktet (militären?) spred att man som frontsvin skulle leva max 9 sekunder när man klev ur pbv302 med en ak4. Haha ..inte särskilt upplyftande för moralen.
Citera
2026-07-08, 18:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag tror du missförstår begreppet. Du blev idiotförklarad. Det ser inte så bra ut i din CV s a s.

Det är ju ett ursprung ur 1864 års lag, då du i stort sett kunde hamna på idiothus och förklarad menlös. Denna föreställning levde länge kvar hos de som mönstrade in på 60-talet.

Det jag ifrågasätter är att läkare eller psykologer anställda av militären hade mandat att bestämma om en person blev femfemma. Utifrån allt jag vet togs såna beslut av domstolar. Låt vara att de säkert konsulterade läkare men inte sådana som var knutna till militären.
Citera
2026-07-08, 18:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det jag ifrågasätter är att läkare eller psykologer anställda av militären hade mandat att bestämma om en person blev femfemma. Utifrån allt jag vet togs såna beslut av domstolar. Låt vara att de säkert konsulterade läkare men inte sådana som var knutna till militären.
Nu är jag inte helt insatt i hela processen, men ungefär så här;
Mönstring var en del av registrering av unga mäns duglighet för militär tjänst.

Militärtjänstgöring var sedan en del av ens CV. Om du inte kunde producera ett intyg på vart/hur du gjort den, ifrågasattes varför. I en tid då värnplikt var något man inte skojade bort, så var det att sätta sig själv i utvisningsbåset om man fått frisedel p g a en femfemma, simulerad eller ej.

Denna föreställning levde kvar även när jag mönstrade, hos mina föräldrar och generationen innan dem. Det var dock inget som låg någon direkt i fatet på 90-talet.

Om begreppet är lånat från civilsrättslig praxis eller hade en faktisk likställd funktion vet jag inte. Jag vet bara hur det gick till med mina föräldrars generation och de konsekvenser de fruktade.

Det är ju inte så särskilt märkligt egentligen då 5:5 kom från att slippa undan brott p g a sinnesslöhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in