2026-09-12, 04:32
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alextheel
Jag kan helt enkelt inte övertyga mig själv om varför den här coola, snygga, helt fantastiska tjejen egentligen vill vara med mig.

Beklagar att behöva vara "djävulens advokat" men...

För det första; hur vet du att det är din självkänsla som är problemet? Att du gör bedömningen att personen kanske trots allt inte "älskar dig och vill vara med dig" även om den säger det, kanske kan bottna i en helt objektiv sannolikhetsbedömning från din sida?

Det kanske är gällande sannolikhetsbedömningar som du har dålig självkänsla?

Finns inget som säger att man måste lita blint på saker som folk kanske bara säger för att vara snälla.
Citera
2026-09-12, 11:05
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Beklagar att behöva vara "djävulens advokat" men...

För det första; hur vet du att det är din självkänsla som är problemet? Att du gör bedömningen att personen kanske trots allt inte "älskar dig och vill vara med dig" även om den säger det, kanske kan bottna i en helt objektiv sannolikhetsbedömning från din sida?

Det kanske är gällande sannolikhetsbedömningar som du har dålig självkänsla?

Finns inget som säger att man måste lita blint på saker som folk kanske bara säger för att vara snälla.
Dock är det ju svårt att bortse ifrån verkligheten. Om en person är med dig, framstår som lycklig och kärleksfull, uttrycker kärlek på olika sätt, då talar det ju för att den älskar dig och vill vara med dig. Varför lita på det? Tja, varför inte? Man har ju mycket data som tyder på det.
Citera
2026-09-12, 11:11
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alextheel
För några månader sen blev jag ihop med en tjej som jag verkligen tycker om. Vi har varit nära vänner länge och hon betyder extremt mycket för mig både som vän och partner. Hon är verkligen min trygghet.
Problemet är att jag i och med den här relationen har insett hur dålig självkänsla jag har när det kommer till relationer. Tidigare har jag bara haft kortare mer oseriösa relationer där jag tyckt att det varit jobbigt att inte få så mycket bekräftelse som jag hade velat men tänkt att det varit premisen för mer lättsamma relationer. Nu har jag dock insett att det nog inte spelar någon roll hur mycket den andra personen bekräftar att den älskar mig och vill vara med mig, jag kan ändå inte riktigt tro på det.

Det jag tycker är svårt är att jag egentligen inte har överdrivet dålig självkänsla i andra delar av livet. Jag klarar mig bra i vänskaps relationer och arbetslivet, jag vet att jag är bra på det jag gör och att människor runt omkring mig uppskattar att jag är här men jag kan liksom inte överföra den känslan till min relation.
Jag kan helt enkelt inte övertyga mig själv om varför den här coola, snygga, helt fantastiska tjejen egentligen vill vara med mig.

Jag är rädd att jag kommer sabba den här relationen medvetet eller omedvetet om jag inte blir mer trygg i mig själv. Har ni några råd?
Jag tycker i grund och botten att det generellt är väldigt fint att häpna inför att ens partner vill vara med en, därför att den är så vacker, smart, rolig, intressant, spännande osv. Du behöver väl inte förstå varför eller anse att det är rimligt, du behöver bara acceptera det och försöka att göra henne lycklig.

Jag kan inte förstå hur fan min respektive står ut med mig, och min respektive säger ofta att jag kunde få vem som helst som är tusen gånger bättre än det jag har idag. Båda två känner att vi har otrolig tur att den andra inte genomskådat oss än, och det enda man kan göra tills den dagen kommer är att försöka vara värd besväret.
Citera
2026-09-12, 20:42
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Dock är det ju svårt att bortse ifrån verkligheten. Om en person är med dig, framstår som lycklig och kärleksfull, uttrycker kärlek på olika sätt, då talar det ju för att den älskar dig och vill vara med dig. Varför lita på det? Tja, varför inte? Man har ju mycket data som tyder på det.

Ska jag spekulera, gissar jag att personen förvisso är övertygad om att personen vill vara tillsammans just nu, men att det bara är tillfälligt "tills att någon bättre dyker upp" typ. En vanlig noja som många har.
Citera
2026-09-15, 00:45
Medlem
Något måste utlösa TS reaktion, vare sig det beror på en otrygg barndom, kritik från tidiga partners eller något som den nuvarande flickvännen utstrålar -- medvetet eller omedvetet. Tänker på att TS inte har problem med tillit rörande de andra bitarna i hans liv.

Samtidigt uttrycker TS att denna kvinna är hans "trygghet." Det är litet av en börda att vara någons trygghet om man själv inte får känna att ens partner är trygg. Man kan inte ensam vara relationens ankare.

Är flickvännen för "bra"? Är TS rädd att deras vänskap, som tydligen har byggts upp över en lång tid, ska gå förlorad om inte relationen fungerar?

Att vara så osäker i ett förhållande att man mår dåligt måste vara oerhört påfrestande. Men det är en balansgång. Man ska inte behöva knyta knut på sig själv i ett sunt förhållande. Man måste få vara sig själv också. Samtidigt är klängighet oattraktivt, liksom en partner som alltid pockar på bekräftelse.
Jag har själv varit gift med en man som var mer eller bekräftelseberoende.

TS kanske ska söka hjälp.
Citera
2026-09-15, 07:08
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Samtidigt uttrycker TS att denna kvinna är hans "trygghet." Det är litet av en börda att vara någons trygghet om man själv inte får känna att ens partner är trygg.

Ja, inte minst om det är mannen som är otrygg. Det är inte meningen att det skall vara så, utan tvärtom. Hon skall få kunna slappna av i hans stabilitet och trygghet, och inte vara den som skall tillhandahålla detta till honom.
Citera
2026-09-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Ja, inte minst om det är mannen som är otrygg. Det är inte meningen att det skall vara så, utan tvärtom. Hon skall få kunna slappna av i hans stabilitet och trygghet, och inte vara den som skall tillhandahålla detta till honom.

Exakt. Personligen är det oerhört viktigt för mig att få känna mannems stabilitet och trygghet. Det är en stor del av en mans attraktion.

Annars kan man lätt råka in i en situation att behöva att spela substitutmamma.
Citera
2026-09-15, 20:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77

Varför ska det vara kvinnan som ska känna sig trygg och inte mannen? Kan det inte vara tvärtom? Eller att båda känner sig trygga med varandra?
Ganska förlegat tänkande att kvinnan alltid ska känna sig trygg med mannen, men inte tvärtom.
Citera
2026-09-15, 22:21
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför ska det vara kvinnan som ska känna sig trygg och inte mannen? Kan det inte vara tvärtom? Eller att båda känner sig trygga med varandra?

Det är ju klart att det är bra att mannen känner sig trygg - med sin kvinna och med relationen och allt. Men det är inte hon som skall förse honom med det. Det är istället en trygghet han behöver skapa för sig själv.

Citat:
Ganska förlegat tänkande att kvinnan alltid ska känna sig trygg med mannen, men inte tvärtom.

Absolut förlegat, i form av omkring 200 000 år gammalt. Dessvärre så ändras inte biologin utifrån aldrig så fina "moderna värderingar" man kan ha.
Citera
2026-09-18, 14:54
Medlem
Citat:

Du har så klart helt rätt!
Båda ska naturligtvis känna sig trygga!
Och mannen och kvinnan kan känna sig trygga på olika, fast likvärdiga, sätt. För mig personligen är en man jag kan känna trygghet hos A och O. Klart jag ger tillbaka samma då. Det ena ger det andra och har man kemi och ett kärleksförhållande brukar man ju vilja varandras bästa.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in