2026-08-02, 14:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tänkte först "folk med båt" men tänkte avgränsa det lite

Skulle vara kul att veta hur många säsonger folk orkar och hur många timmar båt per säsong det blir?

Är det inte prisvärt att hyra en båt ibland?

Jag förstår att man hänger en cykel eller vattenskoter på bilen men en båt?

Jag vill påstå att de som trailar mycket ofta gör det p.g.a. av fiske. Och då behöver man kunna flytta båten mellan olika vattendrag.

Att ha en trailerbar båt har många fördelar. Dels så klart att man kan sätta i den på flera olika ställen om man skulle vilja det. Dels att man kan sätta den i sjön och ta upp den, när man vill* Dels så är det lättare att hitta plats för vinterförvaring nära hemmet**. Väljer man därtill att ta upp båten mellan användningarna, så blir problemen med påväxt på skrovet minimala eller ickeexisterande. Väljer man att ta upp båten någon eller några gånger per säsong, så kan man enkelt komma åt att göra rent skrovet den vägen.

Att hyra kan så klart vara ett alternativ om man vill använda båten intensivt, under en mycket begränsad tid, men då får man också vara beredd på att t.ex. ha en segelbåt, under en vecka med riktigt skitväder. Äger man sin egen båt, så ger man sig ut när man känner för det och då man tycket att vädret är rätt.

(*) Jag försöker t.ex. alltid få i min båt vid sista sjösättningen och ta upp den vid den första upptagningen, men då använder jag ändå inte båten de första 3-4 veckorna efter sjösättning och inte de sista 1-2 månaderna innan upptagning. Med en trailerbar båt, så skulle jag således ha mycket mera tid med bra väder att lägga på båten under vår och höst.

(**) Min båt är t.ex. inte trailerbar, så den har jag 5-6 mil att åka till enkel resa under höst, vinter och vår för att fixa med den.
Citera
2026-08-20, 20:48
Medlem
Har du kollat vad det kostar att hyra en båt?
Förmodligen inte.

Skulle hyra en 30hk båt över en helg, 5k skulle dom ha.
Nej tack säger jag.

Man får mycket båt för 30k idag på blocket faktiskt
Citera
2026-08-20, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tänkte först "folk med båt" men tänkte avgränsa det lite

Skulle vara kul att veta hur många säsonger folk orkar och hur många timmar båt per säsong det blir?

Är det inte prisvärt att hyra en båt ibland?

Jag förstår att man hänger en cykel eller vattenskoter på bilen men en båt?

25 bästa "båtrampsmissarna 2025

https://youtu.be/VIa9jIlihKo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här