2026-07-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har inte köpt nån Claude.

Jo, det har du.

Anthropic äger Claude.
Citera
2026-07-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Jo, det har du.

Anthropic äger Claude.
Förklara då var kvittot på köpet finns. Har kollat i alla mailkorgar, telefon, allt, finns ingenting som nämner detta företag eller tjänst.
Citera
2026-07-07, 16:30
Medlem
brukstjacks avatar
Kan inget om banktransaktioner men om det återbetalats utan att du gjort något så ligger det väl nära till hands att någon kommit över flera konton och köpt tokens för dessa, blivit flaggad för misstänkt beteende av Anthropic som makulerat ordna och informerat bankerna/VISA om dom komprometterade kontona. Konstigt att inte banken kan säga mer men dom kanske håller tyst om det är ett pågående ärende?

Är det du eller Anthropic som slarvat med "säkra betalningar"?

Edit: antar att det kan vara omvänt också, att banken informerat Anthropic om ett bedrägligt köp och att Anthropic i sin tur makulerat alla inköp kopplat till samma troliga kund.
Senast redigerad av brukstjack 2026-07-07 kl. 16:39.
Citera
2026-07-07, 16:44
Medlem
brukstjacks avatar
...även om du borde märkt det vi det här laget, så rekommenderar jag dig starkt att kolla att din mail inte är komprometterad:

https://haveibeenpwned.com/

Jag skulle bytt lösenord, slagit på 2FA och scannat disken för malware, om jag var du. Om du inte har massa skit som är bökigt att backupa skulle jag nog tom installerat om Windows (har du macos eller linux är du högst troligen lugn).

Hos dom flesta mail-leverantörerna kan du också kolla inloggningshistoriken - även om du redan borde blivit informerad om misstänkta inloggningar (dom allra flesta leverantörer kommer inte acceptera ett plötsligt inloggningsförsök från tex Uzbekistan).

Förhoppningsvis är det dock bara ditt visa-nummer som läckt från nån mindre nogräknad butik.
Senast redigerad av brukstjack 2026-07-07 kl. 16:59.
Citera
2026-07-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Jo, det har du.

Anthropic äger Claude.
Hos mig står det ANTHROPIC* CLAUDE SUB på transaktionen när jag betalat för Claude. Alltså inte alls som hos TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in